Rejestracja na potrzeby akcyzowe – CRPA
Rejestracja w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) jest dopełnieniem ustawowego obowiązku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie wyrobów akcyzowych, a zarazem uprawnia do prowadzenia m. in. działalności podlegającej preferencjom podatkowym (zwolnieniom, zerowej stawce akcyzy). Rejestracja odbywa się elektronicznie, poprzez złożenie wniosku na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).
-
Dla kogo jest rejestracja na potrzeby akcyzowe – CRPA?
Podmioty zamierzające prowadzić określone rodzaje działalności związanej z wyrobami akcyzowymi zobowiązane są do rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA).
-
Kiedy można skorzystać z rejestracji na potrzeby akcyzowe – CRPA?
Rejestracji należy dokonać przed rozpoczęciem działalności akcyzowej lub wykonaniem pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych. Zmiana zakresu działalności akcyzowej wymaga aktualizacji wpisu w CRPA.
-
Co można zyskać dzięki rejestracji na potrzeby akcyzowe – CRPA?
Prawidłowy wpis do CRPA – ze wskazaniem właściwych statusów podmiotu, rodzajów prowadzonej działalności i wykorzystywanych wyrobów – jest warunkiem wstępnym bezproblemowego wypełniania wielu czynności akcyzowych realizowanych przez platformę PUESC, takich jak: składanie deklaracji, rejestracja przemieszczeń w systemie EMCS.
Zakres wsparcia
-
Przygotowanie pełnomocnictwa do reprezentacji
-
Rejestracja podmiotu na platformie PUESC
-
Ustalenie zakresu rejestracji akcyzowej
Ocena działalności przedsiębiorcy i zebranie koniecznych danych celem ustalenia zakresu rejestracji akcyzowej.
-
Wsparcie w ramach rejestracji akcyzowej
Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i uzyskanie potwierdzenia rejestracji.
-
Aktualizacja rejestracji
W razie zmiany zakresu prowadzonej działalności akcyzowej.
Na pewno będziemy w stanie Ci pomóc. Porozmawiajmy o Twoich potrzebach!
Wyroby akcyzowe objęte preferencjami
Kompleksowa obsługa, czyli realizacja w imieniu i na rzecz podmiotu akcyzowego obowiązków stanowiących warunek korzystania przez niego z preferencji akcyzowych. Regulacje akcyzowe przewidują możliwość stosowania preferencji polegających na całkowitym zwolnieniu od akcyzy lub stosowaniu zerowej stawki akcyzy.
-
Kto może skorzystać z usługi?
Z usługi mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy już stosują lub zamierzają stosować preferencje akcyzowe polegające na zwolnieniach od akcyzy (np. w przypadku aromatów, kosmetyków, olejów smarowych) oraz stosowaniu zerowej stawki akcyzy (np. w przypadku aerozoli, farb i lakierów, rozpuszczalników).
-
Kiedy można skorzystać z preferencji akcyzowych?
Podstawowym warunkiem stosowania preferencji jest przeznaczenie wyrobów akcyzowych na cele uprawniające do ich zastosowania. Możliwość stosowania preferencji uzależniona jest też od dopełnienia przez przedsiębiorcę formalności związanych z rejestracją podmiotu i właściwym dokumentowaniem odbioru i zużycia wyrobów.
-
Jaki są korzyści z preferencji akcyzowych?
Kompleksowa obsługa przedsiębiorców korzystających z preferencji akcyzowych, mających status tzw. podmiotów zużywających lub zużywających podmiotów gospodarczych, pozwoli im na zgodne z przepisami podatkowymi korzystanie z tych preferencji poprzez prawidłowe i terminowe wypełnienie obowiązków rejestracyjnych, dokumentacyjnych i ewidencyjnych.
Zakres wsparcia
-
Przygotowanie do rozpoczęcia działalności
- rejestracja ew. aktualizacja rejestracji w CRPA,
- przygotowanie dokumentacji celem uzyskania decyzji organu podatkowego o zatwierdzeniu akt weryfikacyjnych,
- przygotowanie merytoryczne i techniczne do obsługi w EMCS elektronicznych raportów odbioru,
- wsparcie w przygotowaniu ewidencji akcyzowych.
-
Bieżąca obsługa
- przygotowywanie i wysyłka raportów odbioru w EMCS,
- dokonywanie wymaganych dodatkowych zgłoszeń,
- prowadzenie ewidencji akcyzowych,
- uzyskiwanie i aktualizowanie norm zużycia,
- aktualizacja akt weryfikacyjnych,
- obliczenie i deklarowanie podatku, jeżeli taka potrzeba będzie miała miejsce,
- składanie deklaracji kwartalnych – gdy taki obowiązek wystąpi.
Zawiłości z obszaru akcyzy i cła zgłębia Paweł Kaczmarek, ekspert Grant Thornton.
Wewnątrzwspólnotowe nabywanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
Kompleksowa obsługa oraz realizacja w imieniu i na rzecz podmiotu akcyzowego obowiązków związanych z wewnątrzwspólnotowym nabywaniem wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Obowiązki te obejmują dokonywanie odpowiednich zgłoszeń, wpisów do ewidencji, składanie deklaracji.
-
Kto może skorzystać z usługi?
Z usługi mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy już dokonują lub dopiero zamierzają dokonywać wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz przedsiębiorcy.
-
Co można zyskać dzięki usłudze?
Kompleksowa obsługa pozwoli przedsiębiorcy na zgodny z przepisami podatkowymi przywóz wyrobów akcyzowych z innych krajów UE poprzez prawidłowe i terminowe wypełnienie obowiązków rejestracyjnych, dokumentacyjnych i ewidencyjnych. Obsługa przewiduje również przesyłanie zgłoszeń i sprawozdań wymaganych przepisami o systemie monitorowania przewozu towarów (SENT) oraz przepisami prawa energetycznego.
Zakres wsparcia
-
Dokonywanie zgłoszeń o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym
-
Prowadzenie ewidencji akcyzowych
-
Obliczanie akcyzy i składanie deklaracji uproszczonych
-
Składanie deklaracji kwartalnych.
O ile taki obowiązek wystąpi.
-
Dokonywanie zgłoszeń SENT oraz składanie sprawozdań do Prezesa URE
O ile taki obowiązek wystąpi.
Uzyskiwanie pozwoleń akcyzowych
Wsparcie w procesie uzyskiwania pozwoleń akcyzowych na prowadzenie składu podatkowego, prowadzenie działalności jako zarejestrowany odbiorca czy zarejestrowany wysyłający i innych. Przeprowadzenie analizy w zakresie uwarunkowań prawnych oraz faktycznych dla planowanej działalności wymagającej zezwolenia. Pomoc w sporządzeniu i skompletowaniu dokumentacji oraz przeprowadzenie procedury przed organami podatkowymi celem do uzyskania zezwolenia.
-
Kto może skorzystać ze wsparcia w procesie uzyskiwania pozwoleń akcyzowych?
Przedsiębiorca, który zamierza produkować lub magazynować wyroby akcyzowe albo je odbierać lub wysyłać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
-
Co można zyskać dzięki wsparciu w procesie uzyskiwania pozwoleń akcyzowych?
Dzięki uzyskaniu pozwolenia przedsiębiorca będzie uprawniony do prowadzenia działalności polegającej na produkcji, magazynowaniu, odbiorze lub wysyłce wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Zakres wsparcia
-
Konsultacje w zakresie planowanego przedsięwzięcia
Konsultacje przeprowadzone pod kątem wymogów wynikających z przepisów akcyzowych oraz wybór rozwiązania najkorzystniejszego i najlepiej dostosowanego do potrzeb przedsiębiorcy.
-
Przygotowanie dokumentów koniecznych do uzyskania zezwolenia
W szczególności wniosku i załączników do niego oraz dokumentów niezbędnych do zatwierdzenia akt weryfikacyjnych.
-
Wsparcie przed organami podatkowymi
W szczególności w postępowaniu przed naczelnikiem urzędu skarbowego oraz w toku urzędowego sprawdzenia przeprowadzanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.
Podatek importowy – na czym polegają zmiany? Czym jest decyzja celno-podatkowa? Jakie są inne ważne zmiany?
Kontrole i postępowania dotyczące akcyzy
Asystowanie w kontrolach i postępowaniach podatkowych dotyczących akcyzy, w tym reprezentowanie przedsiębiorcy przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.
-
Kiedy skorzystać ze wsparcia w kontrolach i postępowaniach dotyczących akcyzy?
W razie wszczęcia przez urząd skarbowy lub urząd celno-skarbowy kontroli dotyczącej wywiązywania się z obowiązków akcyzowych lub korzystania z preferencji np. zwolnień od akcyzy.
-
Korzyści z doradztwa w kontrolach i postępowaniach dotyczących akcyzy?
Ochronę praw i interesów przedsiębiorcy, w stosunku do którego prowadzona jest kontrola w zakresie akcyzy, lub który jest stroną postępowania podatkowego dotyczącego akcyzy. Dzięki wsparciu w postępowaniach kontrolnych i podatkowych, w tym reprezentowaniu w kontaktach z organami podatkowymi, przedsiębiorca zminimalizuje ryzyko niekorzystnych dla siebie rozstrzygnięć tych organów.
Zakres wsparcia
-
Przygotowanie strategii procesowej
Strategia zostanie dostosowana do okoliczności konkretnej sprawy.
-
Sporządzanie pism procesowych
W szczególności zastrzeżeń do protokołu kontroli podatkowej, wniosków dowodowych, zażaleń i odwołań.
-
Sporządzanie skarg do sądów administracyjnych oraz reprezentowanie przed tymi sądami
W tym uczestniczenie w rozprawach.
Doradztwo i audyt akcyzowy
Doradztwo i audyt akcyzowy to rozwiązanie problemów i wyjaśnianie wątpliwości dotyczących stosowania przepisów akcyzowych. Audyt akcyzowy polega na zidentyfikowaniu nieprawidłowości oraz ryzyk występujących w prowadzonej działalności akcyzowej, w tym dotyczących korzystania z preferencji, np. zwolnień od akcyzy.
-
Kiedy skorzystać z doradztwa i audytu akcyzowego?
Gdy planuje się lub już się prowadzi działalność w zakresie wyrobów akcyzowych, oraz gdy chcemy się upewnić, czy prawidłowo wywiązywaliśmy się z obowiązków akcyzowych, w tym czy zasadnie korzystaliśmy z preferencji, np. zwolnień od akcyzy.
-
Jakie są korzyści z doradztwa i audytu akcyzowego?
Dzięki doradztwu przedsiębiorca zyska pewność, że prowadzona działalność w zakresie wyrobów akcyzowych będzie zgodna z przepisami akcyzowymi. Wyniki audytu pozwolą na naprawienie ewentualnych nieprawidłowości oraz uniknięcie ich w przyszłości, dzięki czemu zminimalizowane zostanie ryzyko negatywnych konsekwencji ewentualnych kontroli akcyzowych.
Zakres wsparcia
-
Bieżące doradztwo dotyczące przepisów akcyzowych
-
Sporządzanie wyjaśnień i opinii
W zakresie stosowania przepisów akcyzowych.
-
Opracowanie rozwiązań dotyczących działalności w zakresie wyrobów akcyzowych
Przygotowanie optymalnych i zgodnych z przepisami akcyzowymi rozwiązań dotyczących prowadzonej, jak i planowanej działalności w zakresie wyrobów akcyzowych.
-
Występowanie o interpretacje podatkowe
Występowanie o wydanie wiążących interpretacji podatkowych do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
-
Przeprowadzenie audytu akcyzowego
Porozmawiajmy o szczegółach i razem dobierzmy najlepszą dla Ciebie ofertę
Nowe obowiązki akcyzowe w ramach platformy PUESC
Przygotowanie przedsiębiorcy do nowych obowiązków akcyzowych realizowanych przez platformę PUESC, w zakresie wewnątrzwspólnotowych dostaw i elektronicznych ewidencji akcyzowych. Wyjaśnienie istoty planowanych zmian oraz rekomendacje dotyczące działań, jakie należy w związku z tymi zmianami podjąć. Wdrożenie odpowiednich rozwiązań, aby dostosować prowadzoną działalność akcyzową do nowych zasad.
-
Kogo dotyczą nowe obowiązki akcyzowe?
Podmiotów dokonujących wewnątrzwspólnotowych dostaw i wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji akcyzowych.
-
Nowe obowiązki akcyzowe - od kiedy?
Nowe zasady dotyczące wewnątrzwspólnotowego obrotu wyrobami akcyzowymi poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz obowiązkowe elektroniczne ewidencje akcyzowe mają obowiązywać już od 2023 r., stąd w interesie każdego zainteresowanych jest to, żeby jak najwcześniej rozpocząć przygotowania do nowych obowiązków.
-
Korzyści z nowych obowiązków akcyzowych?
Przygotowanie się do nowych obowiązków w zakresie wewnątrzwspólnotowych dostaw realizowanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wdrożenie elektronicznych ewidencji jest niezbędne, aby móc dalej prowadzić działalność w zakresie wyrobów akcyzowych zgodnie z nowymi wymogami.
Zakres wsparcia
-
Przygotowanie do obsługi wewnątrzwspólnotowych nabyć wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy
- rejestracja ewentualnie aktualizacja rejestracji w CRPA,
- uzyskanie numeru akcyzowego uprawnionego odbiorcy lub numeru akcyzowego uprawnionego wysyłającego,
- przygotowanie do obsługi w EMCS uproszczonych elektronicznych dokumentów towarzyszących e-SAD i raportów odbioru
- przesyłanie do systemu EMCS komunikatów e-SAD w imieniu uprawnionego odbiorcy lub uprawnionego wysyłającego – od 2023 r.
-
Wsparcie w zakresie elektronicznych ewidencji akcyzowych
- rejestracja uprawnień umożliwiających korzystanie z aplikacji służącej do prowadzenia elektronicznych ewidencji akcyzowych, udostępnionej przez Krajową Administrację Skarbową,
- przygotowanie do obsługi elektronicznych ewidencji akcyzowych.
Dlaczego Grant Thornton?
-
29 lat
działalności w Polsce
-
900+
pracowników w 8 biurach
-
2200+
zadowolonych klientów rocznie