GrantThornton - regiony

Z dniem 8 września 2016 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw, które przewidują poszerzenie katalogu form czynności prawnych. Obok form dotychczas występujących w obrocie, tj. formy ustnej, pisemnej, notarialnej oraz formy pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym, ustawodawca wprowadza dwie nowe formy czynności prawnych, mianowicie formę dokumentową oraz formę elektroniczną.  

Nowelizacja przepisów kodeku cywilnego

Jak wskazuje sam ustawodawca w uzasadnieniu do projektu ustawy, celem nowelizacji jest stworzenie ram prawnych dla rozwiązań, które funkcjonują już powszechnie w obrocie, a z uwagi na coraz bardziej dynamiczny rozwój nowych technologii, stale zyskują na znaczeniu. Mamy zatem do czynienia z reakcją ustawodawcy na upowszechnienie się w obrocie cywilnoprawnym zwyczajów, które ze względu na swoją doniosłość, zdaniem ustawodawcy, wymagają unormowania w ustawie.

Warto zatem wskazać pokrótce czym charakteryzują się owe nowe formy czynności prawnych.

Forma dokumentowa czynności prawnych

Z pewnością najistotniejszą zmianą przewidzianą przez przepisy ustawy nowelizującej jest wprowadzenie do obrotu możliwości dokonywania czynności prawnych w formie dokumentowej. Zgodnie z nowo dodanym do Kodeksu cywilnego art. 772 do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej owo oświadczenie. Do ustawy wprowadzono także definicję legalną dokumentu, która zrywa z dotychczasowym pojmowaniem dokumentu, jako oświadczenia posiadającego swój papierowy substrat. Zgodnie nowo dodanym art. 773 KC przez dokument należy rozumieć każdy nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią. Tym samym pojęcie to zostało rozszerzone i obecnie obejmuje swoim zakresem również wiadomości SMS, maile oraz nagrania głosowe. Ponieważ powyższe formy komunikacji są powszechnie wykorzystywane do dokonywania wiążących ustaleń, również przez podmioty profesjonalne, ich ujęcie w katalogu czynności prawnych wydaję się w pełni zasadne.

Jak wskazano w projekcie ustawy nowelizującej forma dokumentowa ma stanowić formę o niższym stopniu sformalizowania niż forma pisemna, co przede wszystkim przejawia się w braku konieczności złożenia własnoręcznego podpisu. Ustawodawca przewidział jednocześnie możliwość zastrzeżenia omawianej formy czynności prawnej zarówno pod rygorem nieważności, jak i wyłącznie dla celów dowodowych. Zastrzeżenie takie może być przewidziane przez przepisy ustawy, a także przez strony w samej umowie.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Forma dokumentowa i forma elektroniczna jako nowe formy czynności prawnych

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.