Pandemia niewątpliwie wpłynęła na wiele sektorów gospodarki. Wiele firm ucierpiało, ale są też beneficjenci tej sytuacji. Jak pandemia wpłynęła na polskie spółki gamingowe i e-commerce? Jakie zmiany rok 2020 przyniósł Warszawskiej Giełdzie?
Podsumowanie:
- Niewątpliwymi beneficjentami pandemii są spółki e-commerce oraz gamingowe, które dzięki przyzwyczajeniom życiowym Polaków miały szanse na rozwój.
- Spółki z wymienionych branż w dużo większym stopniu niż w latach ubiegłych zaczęły pojawiać się na GPW. Lokomotywą IPO na GPW był debiut spółki Allegro oraz kolejne prospekty spółek gamingowych. Dla tych drugich bardzo pomocny był szum medialny oraz spodziewany i właściwie już realny sukces związany z wydaniem przez CD PROJEKT gry Cyberpunk 2077.
W bieżącym roku obserwujemy wzrost liczby spółek, które zdecydowały się pozyskać kapitał z Giełdy. I są to właściwie spółki z dwóch branż – e-commerce i gamingowej. Nic dziwnego. Zważywszy na okoliczności biznesowe, których doświadczyliśmy w roku 2020, okazało się, że te dwie branże są beneficjentami pandemii.
Zostaliśmy w domach albo znacząco ograniczyliśmy – jako społeczeństwo – poruszanie się i wszelakie wizyty do tych niezbędnych, ale nie zmieniliśmy istotnie swoich przyzwyczajeń życiowych i wciąż nabywamy wszelakiego typu dobra. Jednak odbywa się to w inny sposób – głównie za pośrednictwem sklepów internetowych. Co do rozrywki to pozostała telewizja, muzyka i filmy w streamingu oraz gry.
W Polsce mamy rozwinięty biznes deweloperski jeśli chodzi o gry, a nasze i nasze biznesy e-commerce złapały w żagle wiatr pandemii i udowodniły, że potrafią w tej trudnej sytuacji biznesowo się znaleźć. Nic dziwnego zatem, że ich właściciele zdecydowali się zaczerpnąć kapitału od inwestorów giełdowych na dalszy rozwój, ale również na częściowe zrealizowanie sukcesów firm.
Największe zmiany na GPW w 2020
W mojej ocenie wyzwalaczem takich decyzji stał się debiut akcji Allegro na GPW oraz przesunięte na koniec roku wydanie gry Cyberpunk 2077. Oba te wydarzenia zwróciły uwagę na branże. Oba kojarzą się z sukcesem (Allegro – udowodnionym udanym debiutem, Cyperpunk 2077 – oczekiwanym sukcesem gry).
W roku 2020 zadebiutowały z branży gamingowej Gaming Factory (emisja 21,3 mln zł), Games Operators (24,2 mln zł) oraz zamierza zdążyć z emisją do końca roku Grupa PCF (203 mln zł). Z branży e-commerce zadebiutowało Allegro (9,2 mld zł). KNF zatwierdziła także prospekty emisyjne Answear i Dadelo (obie spółki z branży e-commerce). Jak dodamy sobie do tego informację o tym, że IPO przygotowuje Huuuge Games to można śmiało stwierdzić, że IPO na GPW gamingiem i e-commercem stoi. Warto wspomnieć, że w ubiegłych dwóch latach wartość IPO wyniosła 45 mln zł w 2019 i 301 mln zł w 2018 roku. Zatem IPO roku 2020 zamknięte zapewne kwotą ok 9,5 mld zł wygląda imponująco.
GPW w tym roku uruchomiła nowy indeks WIG.GAMES. To bardzo dobry ruch zważywszy na to jakie spółki na parkiecie w tym roku i w przyszłym się uplasują.