Z odsieczą przychodzą metody i narzędzia analizy strategicznej, a konkretnie bilans strategiczny.
Podsumowanie
- Bilans strategiczny pozwala ustalić słabe i mocne strony przedsiębiorstwa, co stanowi podstawę dla opracowania strategii rozwoju organizacji.
- Badanie pozwala zidentyfikować kluczowe czynniki sukcesu firmy, a tym samym zwiększyć jej przewagę nad konkurentami.
Czym jest bilans strategiczny?
Bilans strategiczny to badanie, w którym uczestnicy oceniają czynniki potencjału konkurencyjnego swojej organizacji przez pryzmat wybranych kryteriów. Kryteria mogą być różne, ale najczęściej stosowane są następujące:
- jakie znaczenie ma dany czynnik dla rozwoju organizacji lub realizacji wizji strategicznej?
- jaki jest poziom tego czynnika w organizacji w chwili badania w odniesieniu do konkurencji w sektorze?
Taka metoda oceny konkurencyjności pozwala nam jednocześnie ustalić mocne i słabe strony organizacji, jak i odpowiedzieć na pytanie, które z nich są kluczowe i, w które powinniśmy szczególnie zainwestować, gdyż są „ważne dla rozwoju”.
Ważny fragment
Bilans strategiczny ukazuje zatem z jednej strony największe „luki strategiczne”, a więc te obszary, gdzie „zostaliśmy w tyle” za konkurencją i bez istotnych inwestycji trudno będzie nam uzyskać wyróżniki rynkowe, a z drugiej strony wskazuje obszary, na których możemy wzmacniać swoją pozycję konkurencyjną.
Bilans strategiczny krok po kroku
W standardowym ujęciu bilans strategiczny
Dalej w badaniu oceniane są sfery produkcji i zarządzania jakością, a także procesów logistyki i zaopatrzenia. Szukamy w tych obszarach takich wyróżników jak: dostęp do kluczowych źródeł zaopatrzenia, wyjątkowa kultura projakościowa, czy też stosowane unikatowe technologie.
Ważną częścią badania jest ocena czynników marketingu i sprzedaży, gdzie badamy czy organizacja wyróżnia się pod względem znajomości rynku, konkurentów czy klientów, a także czy potrafi skutecznie stosować zintegrowane narzędzia marketingu, przekuwając je na efektywne procesy sprzedaży i obsługi klientów.
Nie bez znaczenia są również te elementy bilansu strategicznego
Bilans strategiczny jako podstawa do opracowania strategii przedsiębiorstwa
Bilans strategiczny jest badaniem niezwykle użytecznym i wielowymiarowym. To przykład narzędzia dostarczającego wielu danych i informacji, które następnie stanowią obiektywną podstawę do wypracowywania rekomendacji zarówno na najniższych szczeblach, jak i wysokiego poziomu zarządczego organizacji.
Należy oczywiście pamiętać, że jest to narzędzie, które może nie spełnić wszystkich pokładanych w nim nadziei, a jednocześnie rozbudza u uczestników oczekiwania zmian, które zarządzający będą musieli po zakończeniu badania zaadresować. Ważna jest zatem właściwa komunikacja i obiektywizacja wniosków, jakie wyciągamy z analizy wyników badania.
Warto tu korzystać ze wsparcia zewnętrznych ekspertów -moderatorów, którzy z jednej strony zapewnią anonimowość samego badania (realizację poprzez zewnętrzną platformę online), a z drugiej strony mogą stworzyć bezpieczną przestrzeń do przedyskutowania jego wyników i wspólnego opracowania działań rozwojowo-naprawczych. Opracowują również wyniki i przygotowują oraz przeprowadzają prezentacje z wykorzystaniem dalszych metod analitycznych ukierunkowanych na konstruktywne generowanie rekomendacji.
Im szerszy i bardziej szczegółowy bilans strategiczny w ramach organizacji, tym więcej informacji można zebrać, a także tym więcej powstaje możliwości do prowadzenia wewnętrznych benchmarków. Jednak najistotniejsze jest to, że bilans stwarza możliwość rozpoznania kluczowych czynników sukcesu, które budują przewagę konkurencyjną organizacji i stają się jej wyróżnikami nie do podrobienia.
Czytaj raport: Biznes bez kompasu, czyli strategie w polskich firmach