Regulacje dotyczące danych osobowych zrewolucjonizowały postępowanie firm w obszarze zabezpieczenia przetwarzanych danych osobowych. Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) – jakie skutki przyniosło wprowadzenie tej regulacji? Czy dane osobowe są właściwie chronione? Przedstawiamy podsumowanie dwóch lat RODO w Polsce i Europie.
Kluczowe fakty
- Dotychczas w Europie nałożono 264 kary na łączną kwotę ponad 450 milionów EUR
- Najczęstszym naruszeniem były niewystarczające zabezpieczenia techniczne oraz organizacyjne w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych osobowych
Początki RODO w Europie
Pierwsza kara za naruszenie RODO została nałożona przez portugalski organ ochrony danych (CNPD) już w lipcu 2018 roku, w wysokości 400 tysięcy euro. Publiczny Szpital w Portugalii przetwarzał dane prawie tysiąca profili lekarzy na około trzystu pracujących, czyli ponad 3 razy więcej osób, niż faktycznie pracowało. Dodatkowo każdy z lekarzy miał nieograniczony dostęp do akt pacjentów, niezależnie od specjalizacji. Wadliwy system zarządzania profilami skutkował nałożeniem wysokiej kary finansowej.
Wielka Brytania – Lider w wysokości kar
Takie grzywny zostały nałożone na British Airways (branża lotnicza) oraz Marriott International (branża hotelarska) dzień po dniu w lipcu 2019 roku.
Pierwsza z wymienionych firm dopuściła się szeregu nieprawidłowości podczas dochodzenia poincydentalnego. Incydent polegał na przekierowaniu ruchu na fałszywą stronę internetową, gdzie atakowano klientów – w sumie wyciekło około 500 tysięcy danych osobowych. W konsekwencji British Airways zostało ukarane grzywną w wysokości ponad 200 milionami Euro.
Druga firma nie dochowała należytej staranności podczas procesu zakupu grupy hoteli Starwood, przez co około 339 milionów rekordów danych zostało ujawnione, w tym 30 milionów dotyczyło mieszkańców 31 krajów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W konsekwencji Marriott International otrzymał wezwanie do zapłaty ponad 100 milionów Euro.
Hiszpania – Lider w liczbie kar
Hiszpania w obszarze ochrony danych osobowych nie próżnuje nawet w czasie koronawirusa. Od marca 2020 roku, hiszpański organ nałożył 26 kar związanych z naruszeniem ochrony danych osobowych. W Hiszpanii od wejścia w życie rozporządzenia nałożono 91 kar na sumaryczną kwotę prawie 3 milionów euro. Częstym powodem nakładania kar było nieprawidłowe wykorzystywanie kamer CCTV lub brak informacji o ich wykorzystywaniu. Mimo braku tak imponującej kwoty jak w Wielkiej Brytanii, można być pewnym, ze w Hiszpanii monitorowanie bezpieczeństwa danych osobowych przetwarzanych przez firmy odbywa się na porządku dziennym.
UODO – czy należy się bać polskiego organu ochrony danych?
Ostatnie dwie kary, nałożone w marcu br. dotyczyły Vis Consulting oraz Szkoły Podstawowej nr 2 w Gdańsku. Odpowiednio powodami było niewystarczająca współpraca z organami nadzoru oraz niewystarczająca podstawa do przetwarzania danych wrażliwych. W gdańskiej placówce podjęto decyzję o wykorzystywaniu danych biometrycznych (odcisków palców) do wydawania posiłków w szkole. Niestety, ten system wprowadzał pewnego rodzaju segregację uczniów, co skutkowało nałożeniem kary w wysokości 20 tysięcy złotych.
Kraj | Suma kar | Ilość kar | Średnia kwota kary |
---|---|---|---|
Wielka Brytania | € 315 310 200 | 3 | € 105 103 400 |
Francja | € 51 100 000 | 5 | € 10 220 000 |
Włochy | € 39 452 000 | 11 | € 3 586 545 |
Niemcy | € 25 137 925 | 25 | € 1 005 517 |
Austria | € 18 070 100 | 7 | € 2 581 443 |
Szwecja | € 7 083 530 | 5 | € 1 416 706 |
Bułgaria | € 3 210 690 | 20 | € 160 535 |
Hiszpania | € 2 711 810 | 91 | € 29 800 |
Holandia | € 2 660 000 | 5 | € 532 000 |
Polska | € 943 330 | 7 | € 134 000 |
Podsumowanie kar nałożonych w na firmy europejskie za naruszenie wymagań RODO. Źródło: www.enforcementtracker.com
Liczba kar za naruszenia RODO nie jest mała, co nie napawa optymizmem.
Z drugiej strony można mieć nadzieję, że w konsekwencji firmy przykładają większą uwagę do przetwarzania danych osobowych. Poziom zabezpieczeń i świadomości wzrasta, a to jest dobrym sygnałem dla nas samych, jako osób fizycznych które powierzają przetwarzanie danych wielu podmiotom. Zjawiskiem najbardziej piętnowanym przez regulatorów jest nieprzyznanie się do błędu i brak chęci poprawy – dlatego warto współpracować z organami nadzoru, aby poprawić jakość bezpieczeństwa danych oraz uniknąć kar związanych z prowadzeniem nieprawidłowych działań.