GrantThornton - regiony
Dyrektywa NIS została przyjęta 6 lipca 2016 r. Jest pierwszym europejskim prawem w zakresie cyberbezpieczeństwa. Dyrektywa nakłada na państwa członkowskie szereg obowiązków, obliguje je do powołania konkretnych instytucji oraz wprowadzenia mechanizmów współpracy. W Polsce jej zapisy realizuje ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa z dnia 5 lipca 2018 roku.

Rozporządzenie NIS2 stanowi rozwinięcie i uzupełnienie pierwotnego Rozporządzenia NIS, mając na uwadze rosnące wyzwania i zmieniający się krajobraz zagrożeń cybernetycznych.

Czym jest rozporządzenie NIS i NIS2?

Rozporządzenie NIS: Koncentruje się na krytycznej infrastrukturze informacyjnej i zabezpieczeniach sieci i systemów informatycznych. Nakłada ona na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia wysokiego poziomu ochrony poprzez powołanie specjalnych instytucji oraz wprowadzenie mechanizmów współpracy.

Rozporządzenie NIS2: Rozszerza definicje krytycznej infrastruktury i obejmuje również obszary takie jak krytyczna infrastruktura oparta na danych oraz krytyczna infrastruktura sektorów. Wprowadzenie nowych regulacji ma na celu wzmocnienia bezpieczeństwa sieci i systemów informacyjnych w Europie, wprowadzając bardziej szczegółowe i zaktualizowane środki mające na celu zapobieganie atakom cybernetycznym oraz zwiększenie spójności działań na szczeblu UE.

Kogo dotyczy rozporządzenie NIS i NIS2?

Wszyscy operatorzy współpracują ze sobą w ramach Dyrektyw NIS i NIS2, aby zapewnić skuteczną ochronę sieci i systemów informacyjnych oraz reagować na zmieniające się zagrożenia cybernetyczne, mając na celu wzmocnienie ogólnego bezpieczeństwa cybernetycznego w Unii Europejskiej.

Rozporządzenie NIS: Dotyczy przede wszystkim operatorów usług istotnych i dostawców usług cyfrowych.

Rozporządzenie NIS2: Dotyczy zarówno operatorów usług istotnych, jak i dostawców usług cyfrowych, a także operatorów krytycznej infrastruktury dodatkowych sektorów wymienionych w dyrektywie.

Czytaj więcej: Dyrektywa NIS2: czym jest i kogo dotyczy?

Zakres i obszar działania NIS i NIS2

Dyrektywa NIS i Rozporządzenie NIS2 stanowią dwa kluczowe dokumenty regulacyjne UE.
Rozporządzenie NIS: Skupia się na zabezpieczeniach sieci i systemów informatycznych w sektorach uznanych za kluczowe dla interesów państwa członkowskiego oraz Unii Europejskiej, takich jak energetyka, transport, finanse, opieka zdrowotna itp.

Rozporządzenie NIS2: Koncentruje się na wszechstronnej ochronie krytycznej infrastruktury, co oznacza rozszerzenie obszaru działania na dodatkowe sektory, nie tylko te uznane za kluczowe dla interesów państwa.

Wymogi bezpieczeństwa dotyczące NIS i NIS2

Rozporządzenie NIS: Koncentruje się na obowiązku zapewnienia odpowiednich środków zabezpieczeń i procedur zapobiegania incydentom bezpieczeństwa.

Rozporządzenie NIS2: Skupia się nie tylko na zapobieganiu, ale także na gotowości do reagowania na incydenty cybernetyczne oraz na minimalizacji ich skutków.

Te wymogi mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa europejskich sieci i systemów informacyjnych dotyczących zagrożeń cybernetycznych oraz zapewnienie skutecznego reagowania na incydenty.

NIS-2 – czy moja firma podlega? [ANKIETA]

Przygotowaliśmy dla Państwa krótki kwestionariusz, który pozwoli zidentyfikować, czy i w jakim stopniu Państwa firma podlegać będzie pod wymagania Dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej (dyrektywa NIS2). NIS-2 zostanie implementowana do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa, która ma wejść w życie na przełomie 2023 i 2024. Nowe regulacje wprowadzą znaczące zmiany dla polskich podmiotów: odpowiedzialność organów zarządzających oraz kary dochodzące do 10 000 000 euro lub aż 2% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Z przyjemnością pomożemy Państwu przygotować się do tych nowych wymagań. Aby wstępnie zbadać swoje nowe obowiązki w tym zakresie przygotowaliśmy kilka pytań. Po odpowiedzi na pytania otrzymają Państwo wynik, który odzwierciedli prawdopodobieństwo polegania pod nowe obowiązki nałożone przez Dyrektywę i projektowaną nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa.

1

Informacje o Twoim biznesie

2

Kwestionariusz

3

Wynik

Czy Twoja firma operuje w jednym z poniższych sektorów?

  • Energia
  • Transport
  • Bankowość i infrastruktura rynków finansowych
  • Ochrona zdrowia
  • Zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucja
  • Infrastruktura cyfrowa
  • Zarządzanie usługami ICT
  • Przestrzeń kosmiczna
  • Produkcja, wytwarzanie i dystrybucja chemikaliów
  • Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności
  • Inna produkcja
  • Usługi pocztowe
  • Gospodarowanie odpadami
  • Dostawcy usług cyfrowych
  • Badania naukowe
  • dostawca usług DNS
  • kwalifikowany albo niekwalifikowany dostawca usług zaufania
  • Podmiot krytyczny
  • Podmiot publiczny
  • Rejestr nazw domen najwyższego poziomu (TLD)
  • przedsiębiorca komunikacji elektronicznej
  • INNE

    W szczególności:

  • Wydobywanie kopalin
  • Energia elektryczna - jako operator systemów dystrybucyjnych, przesyłowych, wytwórca lub uczestnik rynku magazynowania, agregacji, a także jako operator punktów ładowania odpowiedzialni za zarządzanie punktem ładowania i jego obsługę, świadczący usługę ładowania użytkownikom końcowym, w tym w imieniu i na rzecz dostawcy usług w zakresie mobilności
  • System ciepłowniczy lub chłodniczy - operator systemu ciepłowniczego lub chłodniczego
  • Ropa naftowa - jako operator ropociągu, operator instalacji służącej do produkcji, rafinacji, przetwarzania lub magazynowania i przesyłu ropy naftowej, jak również stanowiący krajową centralę zapasów ropy naftowej
  • Gaz - Jako przedsiębiorca dostarczający gaz lub operator systemu dystrybucyjnego, przesyłowego, magazynowania, LNG, jak również przedsiębiorstwo gazowe lub operator instalacji służących do rafinacji i przetwarzania gazu ziemnego; podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wydobywania gazu ziemnego na podstawie koncesji
  • Energetyka jądrowa - podmiot będący operatorem obiektu energetyki jądrowej, podmiot będący inwestorem obiektu energetyki jądrowej
  • Wodór - jako operator instalacji służących do produkcji, magazynowania i przesyłu wodoru
  • Transport lotniczy - jako przewoźnik lotniczy, Zarządzający portem lotniczym lub jako obsługujący urządzenia pomocnicze w porcie lotniczym; operator zarządzający ruchem lotniczym, który zapewnia służbę kontroli ruchu lotniczego (ATC)
  • Transport kolejowy - zarządcy infrastruktury kolejowej lub przedsiębiorstwa kolejowe, w tym operatorzy infrastruktury kolejowej
  • Transport wodny - armatorzy śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego wodnego transportu pasażerów i towarów, a także organy zarządzające portami, oraz jednostki wykonujące prace i operujące sprzętem znajdującym się w tych portach, a także operatorzy systemów ruchu statków
  • Transport drogowy - organy administracji drogowej odpowiedzialne za zarządzanie ruchem drogowym, z wyłączeniem podmiotów publicznych, dla których zarządzanie ruchem lub obsługa inteligentnych systemów transportowych jest inną niż istotna częścią ich ogólnej działalności
  • W szczególności:

  • Instytucja kredytowa
  • operatorzy systemów obrotu
  • kontrahenci centralni (CCP)
  • SKOK
  • Biura maklerskie
  • W szczególności:

  • Podmiot leczniczy
  • Laboratoria referencyjne UE
  • podmioty prowadzące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produktów leczniczych
  • podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej będące podwykonawcą dla podmiotów kluczowych lub ważnych w sektorze ochrona zdrowi
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne
  • Apteka ogólnodostępna
  • Hurtownia farmaceutyczna
  • dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
  • Zbiorowe odprowadzanie ścieków Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
  • W szczególności:

  • Dostawca punktu wymiany ruchu internetowego
  • Dostawca chmury obliczeniowej
  • Dostawca usług centrum przetwarzania danych
  • Dostawca sieci dostarczania treści
  • Podmiot świadczący usługę rejestracji nazw domen
  • Dostawca usług zarządzanych
  • Dostawca usług zarządzanych w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • operatorzy infrastruktury naziemnej należącej do, zarządzanej i obsługiwanej przez państwa członkowskie lub podmioty prywatne, które wspierają świadczenie usług kosmicznych, z wyjątkiem dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej
  • W szczególności przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją substancji oraz wytwarzaniem i dystrybucją substancji lub mieszanin, a także przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem z substancji lub mieszanin wyrobów
  • Przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się dystrybucją hurtową oraz przemysłowymi produkcją i przetwarzaniem
  • produkcja wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych
  • produkcja urządzeń elektrycznych
  • produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep
  • produkcja pozostałego sprzętu transportowego
  • operatorzy świadczący usługi pocztowe
  • Zbieranie odpadów
  • Transport odpadów
  • Przetwarzanie odpadów, w tym sortowanie, wraz z nadzorem nad wymienionymi działaniami, a także późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów
  • Działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami
  • Dostawy i usługi dla sektora gospodarowania odpadami
  • Zbieranie odpadów
  • dostawcy internetowych platform handlowych
  • dostawcy wyszukiwarek internetowych
  • dostawcy platform usług sieci społecznościowych
  • organizacje badawcze
  • uczelnie
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki
  • instytuty naukowe PAN
  • międzynarodowe instytuty naukowe
  • Centrum Łukasiewicz
  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz
  • Polska Akademia Umiejętności
  • W szczególności:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa
  • sądy i trybunały
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
  • związki metropolitalne
  • jednostki budżetowe
  • samorządowe zakłady budżetowe
  • agencje wykonawcze
  • instytucje gospodarki budżetowej
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • uczelnie publiczne
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury
  • Instytuty badawcze
  • Narodowy Bank Polski
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
  • Polskie Centrum Akredytacji
  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Polska Agencja Prasowa
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 i 1089)
  • Polski Fundusz Rozwoju i inne instytucje rozwoju, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3-6 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej
  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych z siedzibą w Otwocku-Świerku
  • Spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679)

Opowiedz nam o swoim biznesie

  • Mniej niż 50
  • Pomiędzy 50 a 250
  • Więcej niż 250
  • Mniej niż 10 mln Euro
  • Pomiędzy 10 a 50 mln Euro
  • Powyżej 50 mln Euro

Twój wynik:

Twoje odpowiedzi
Wielkość firmy 0 - 10 pracowników Zmień

Adam Woźniak

Partner

Skontaktuj się z Adam Woźniak, by skonsultować swój wynik.

*Zgoda obowiązkowa
Informacje o sposobach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i Klauzuli informacyjnej.
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Cyberbezpieczeństwo i outsourcing IT
Dowiedz się więcej

Rozporządzenie NIS i NIS2 – wymogi raportowania incydentów bezpieczeństwa

Rozporządzenie NIS: Wymaga od operatorów usług istotnych i dostawców usług cyfrowych raportowania poważnych incydentów bezpieczeństwa do właściwych władz.

Rozporządzenie NIS2: Wprowadza bardziej szczegółowe wymogi dotyczące raportowania, obejmujące także infrastrukturę krytyczną.

Raportowanie poważnych incydentów jest definiowany jako każde zdarzenie lub sytuacja, które prowadzi lub może prowadzić do zakłócenia dostępności, integralności, poufności lub autentyczności sieci i systemów informacyjnych operatora usługi istotnej dla społeczeństwa lub usług świadczonych za jego pośrednictwem.

Monitoring i egzekwowanie przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa jako element Dyrektywy NIS i Rozporządzenia NIS2

Monitorowanie i Egzekwowanie przepisów dotyczących cyberbezpieczeństwa jest kluczowym elementem zapewnienia skuteczności Dyrektywy NIS i Rozporządzenia NIS2. Skuteczne monitorowanie i egzekwowanie przyczyniają się do zwiększenia ogólnego poziomu bezpieczeństwa.

Rozporządzenie NIS: Wymaga utworzenia mechanizmów monitoringu i współpracy pomiędzy państwami członkowskimi oraz organami nadzoru.

Rozporządzenie NIS2: Rozszerza zakres monitorowania oraz wprowadza bardziej rozbudowane ramy współpracy i egzekwowania pomiędzy państwami członkowskimi.

Ochrona infrastruktury krytycznej

Rozporządzenie NIS: Koncentruje się na ochronie krytycznej infrastruktury informatycznej. Dyrektywa ta wymaga od państw członkowskich dostosowania swoich systemów prawnych i wyznaczenia podmiotów odpowiedzialnych za monitorowanie infrastruktury krytycznej oraz zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa.

Rozporządzenie NIS2: Rozszerza ochronę na różne rodzaje krytycznej infrastruktury, w tym opartej na danych. Dyrektywa NIS2 również nakłada na operatorów usług istotnych obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa swoich sieci i systemów informatycznych poprzez stosowanie odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych.

Dyrektywa NIS i Rozporządzenie NIS2 stanowią zapewnienie bezpieczeństwa dotyczącego wzmocnienia odporności infrastruktury krytycznej. Poprzez ustanowienie standardów bezpieczeństwa oraz wspieranie współpracy między państwami UE. Jednak skuteczna ochrona infrastruktury krytycznej wymaga nieustannego dostosowywania się do dynamicznego środowiska cyberprzestępczości oraz szybkiego rozwoju technologicznego. Dlatego ważne jest, aby państwa członkowskie i podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę krytyczną stale monitorowały swoje systemy, aktualizowały procedury bezpieczeństwa oraz inwestowały w rozwój nowoczesnych narzędzi i technologii obronnych

Czytaj więcej:

AUTORKA: Paulina Wójcik, Specjalistka ds. sprzedaży, Outsourcing IT

Zobacz wideo:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Cyberbezpieczeństwo

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Cyberbezpieczeństwo i outsourcing IT

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.