Ministerstwo Finansów opublikowało i skierowało do konsultacji projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy (druk nr UD 139).

Podstawowym założeniem projektowanych zmian jest objęcie akcyzą urządzeń do waporyzacji, czyli wielorazowych papierosów elektronicznych oraz podgrzewaczy umożliwiających wytworzenie i wdychanie aerozolu.

Zakres projektowanych zmian na rynku wyrobów tytoniowych

Zmiany na rynku wyrobów tytoniowych, efektem których jest rosnącą liczba alternatywnych rozwiązań zastępujących tradycyjne papierosy i tytoń do palenia niezmiennie pozostają w sferze zainteresowań fiskusa.

Po rozszerzeniu przed kilku laty katalogu wyrobów akcyzowych o substancje zastępujące tradycyjne wyroby tytoniowe takie jak: płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, czyli mieszaniny tytoniowe uwalniające zapachowe aerozole w wyniku podgrzania, Ministerstwo Finansów szykuje kolejne zmiany zakresu przedmiotowego opodatkowania.

Zgodnie z opublikowanym projektem ustawy, od dnia 1 lipca 2025 r. wyrobami akcyzowymi staną się urządzenia do waporyzacji. Tym razem, w odróżnieniu od pozostałych wyrobów akcyzowych, które zasadniczo przeznaczone są do szeroko rozumianej konsumpcji, opodatkowane zostaną więc urządzenia tę konsumpcję umożliwiające.

Pierwotne plany MF zakładały opodatkowanie akcyzą urządzeń do waporyzacji jako wyrobów nieakcyzowych, na zasadach zbliżonych do obowiązujących dla samochodów osobowych. Przedstawione ostatnio rozwiązania przewidują jednak włączenie tych produktów do katalogu wyrobów akcyzowych ze wszystkimi tego konsekwencjami

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Nowe obowiązki akcyzowe dla przedsiębiorców

Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek krajowy wielorazowe papierosy elektronicznie oraz podgrzewacze objęci zostaną obowiązkami w zakresie rejestracji, złożenia zabezpieczenia, składania deklaracji akcyzowych, prowadzenia ewidencji i oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Ich produkcja, co do zasady, odbywać się ma w składzie podatkowym, co wymaga uzyskania stosownego zezwolenia.

Z drugiej strony możliwe będzie stosowanie wobec tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju z wykorzystaniem systemu EMCS PL2.

Stawka akcyzy na urządzenia służące do waporyzacji (bez względu na kod CN) wynosić ma 40 zł za sztukę.

Antycypując niesubordynację potencjalnych podatników i wysyp internetowych ofert waporyzatorów do samodzielnego montażu projektodawca wskazał, że produkcją urządzeń do waporyzacji w rozumieniu ustawy jest ich wytworzenie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, a także pakowanie.

Tego rodzaju „chałupnicza” produkcja urządzeń poza składem podatkowym z naruszeniem obowiązujących reżimów akcyzowych zagrożona jest podwójną stawką akcyzy.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU
Dowiedz się więcej

Jednorazowe papierosy elektronicznie nie zostaną wyrobami akcyzowymi, ale

Co ciekawe, pomimo że zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami jednorazowe papierosy elektronicznie nie zostaną wyrobami akcyzowymi, to na nich koncentruje się główne ostrze regulacji. Jak wynika z uzasadnienia projektu

wyroby te ze względu na atrakcyjne dla konsumenta formy, kolorystykę, szeroką gamę aromatów oraz stężęń nikotyny stanowią realnie duże zagrożenie, zwłaszcza dla ludzi młodych, dla których często stanowią wstępny etap uzależnienia od nałogu. Ponadto, jak argumentuje MF materiały użyte w jednorazowych waporyzatorach sprawiają, że w przypadku ich wyrzucenia stanowią one potencjalne zagrożenie dla ludzi i środowiska.

W związku z tym, że jednorazowe papierosy elektroniczne zawierają już w sobie inny wyrób akcyzowy w postaci płynu do e-papierosów nie zostały one uwzględnione w definicji wyrobów akcyzowych. Efekt zniechęcający do ich zakupu ma być osiągnięty poprzez zwiększenie stawki akcyzy właściwej dla dawki płynu umieszczonego w urządzeniu jednorazowym o 40 zł, czyli stawkę akcyzy obowiązującą dla urządzeń wielorazowego użytku.

Czytaj więcej: Wzrost akcyzy na papierosy i e-papierosy od 2025 a vacatio legis

Szacowane skutki regulacji na rynku wyrobów tytoniowych

Zgodnie z szacunkami MF wprowadzane regulacje mają przyczynić się do spadku sprzedaży wielorazowych urządzeń do waporyzacji o 50%, natomiast w przypadku jednorazowych papierosów elektronicznych założono spadek sprzedaży aż o 90-95%. W ocenie skutków regulacji trudno jednak doszukać się prognoz wpływu tak dużego spadku sprzedaży urządzeń na dotychczasowe dochody pochodzące z akcyzy od płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich zużywanych w tych urządzeniach.

Jak przyznają autorzy projektu w przypadku państw członkowskich UE nie są znane analogiczne rozwiązania. Francja i Belgia wprowadziły zakaz sprzedaży jednorazowych papierosów elektronicznych.

Należy mieć nadzieję, że zakładane przez MF cele regulacji zarówno w aspekcie wpływów podatkowych, jak i wskazywanych w uzasadnieniu projektu korzyści pozapodatkowych zostaną osiągnięte.

Jeśli bowiem okazałoby się, że nadmierne opodatkowanie tytoniowych technologii alternatywnych takich jak podgrzewacze i papierosy elektroniczne spowoduje masowy powrót konsumentów do tradycyjnych wyrobów tytoniowych, nie pozostanie nic innego jak opodatkowanie i nakazanie oznaczania banderolami drewnianych fajek z cybuchem. Wyobraźnia fiskusa zdaje się wszak nie napotykać ograniczeń, zwłaszcza jeśli chodzi o troskę o zdrowie obywateli i czystość środowiska naturalnego.

AUTOR: Hubert Kuć, Doradztwo podatkowe

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów