Podstawowym założeniem projektowanych zmian jest objęcie akcyzą urządzeń do waporyzacji, czyli wielorazowych papierosów elektronicznych oraz podgrzewaczy umożliwiających wytworzenie i wdychanie aerozolu.
Zakres projektowanych zmian na rynku wyrobów tytoniowych
Zmiany na rynku wyrobów tytoniowych, efektem których jest rosnącą liczba alternatywnych rozwiązań zastępujących tradycyjne papierosy i tytoń do palenia niezmiennie pozostają w sferze zainteresowań fiskusa.
Po rozszerzeniu przed kilku laty katalogu wyrobów akcyzowych o substancje zastępujące tradycyjne wyroby tytoniowe takie jak: płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, czyli mieszaniny tytoniowe uwalniające zapachowe aerozole w wyniku podgrzania, Ministerstwo Finansów szykuje kolejne zmiany zakresu przedmiotowego opodatkowania.
Zgodnie z opublikowanym projektem ustawy, od dnia 1 lipca 2025 r. wyrobami akcyzowymi staną się urządzenia do waporyzacji. Tym razem, w odróżnieniu od pozostałych wyrobów akcyzowych, które zasadniczo przeznaczone są do szeroko rozumianej konsumpcji, opodatkowane zostaną więc urządzenia tę konsumpcję umożliwiające.
Pierwotne plany MF zakładały opodatkowanie akcyzą urządzeń do waporyzacji jako wyrobów nieakcyzowych, na zasadach zbliżonych do obowiązujących dla samochodów osobowych. Przedstawione ostatnio rozwiązania przewidują jednak włączenie tych produktów do katalogu wyrobów akcyzowych ze wszystkimi tego konsekwencjami
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Nowe obowiązki akcyzowe dla przedsiębiorców
Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek krajowy wielorazowe papierosy elektronicznie oraz podgrzewacze objęci zostaną obowiązkami w zakresie rejestracji, złożenia zabezpieczenia, składania deklaracji akcyzowych, prowadzenia ewidencji i oznaczania wyrobów znakami akcyzy. Ich produkcja, co do zasady, odbywać się ma w składzie podatkowym, co wymaga uzyskania stosownego zezwolenia.
Z drugiej strony możliwe będzie stosowanie wobec tych wyrobów procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju z wykorzystaniem systemu EMCS PL2.
Stawka akcyzy na urządzenia służące do waporyzacji (bez względu na kod CN) wynosić ma 40 zł za sztukę.
Antycypując niesubordynację potencjalnych podatników i wysyp internetowych ofert waporyzatorów do samodzielnego montażu projektodawca wskazał, że produkcją urządzeń do waporyzacji w rozumieniu ustawy jest ich wytworzenie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, a także pakowanie.
Tego rodzaju „chałupnicza” produkcja urządzeń poza składem podatkowym z naruszeniem obowiązujących reżimów akcyzowych zagrożona jest podwójną stawką akcyzy.
Jednorazowe papierosy elektronicznie nie zostaną wyrobami akcyzowymi, ale
Co ciekawe, pomimo że zgodnie z projektowanymi rozwiązaniami jednorazowe papierosy elektronicznie nie zostaną wyrobami akcyzowymi, to na nich koncentruje się główne ostrze regulacji. Jak wynika z uzasadnienia projektu
W związku z tym, że jednorazowe papierosy elektroniczne zawierają już w sobie inny wyrób akcyzowy w postaci płynu do e-papierosów nie zostały one uwzględnione w definicji wyrobów akcyzowych. Efekt zniechęcający do ich zakupu ma być osiągnięty poprzez zwiększenie stawki akcyzy właściwej dla dawki płynu umieszczonego w urządzeniu jednorazowym o 40 zł, czyli stawkę akcyzy obowiązującą dla urządzeń wielorazowego użytku.
Czytaj więcej: Wzrost akcyzy na papierosy i e-papierosy od 2025 a vacatio legis
Szacowane skutki regulacji na rynku wyrobów tytoniowych
Zgodnie z szacunkami MF wprowadzane regulacje mają przyczynić się do spadku sprzedaży wielorazowych urządzeń do waporyzacji o 50%, natomiast w przypadku jednorazowych papierosów elektronicznych założono spadek sprzedaży aż o 90-95%. W ocenie skutków regulacji trudno jednak doszukać się prognoz wpływu tak dużego spadku sprzedaży urządzeń na dotychczasowe dochody pochodzące z akcyzy od płynu do e-papierosów i wyrobów nowatorskich zużywanych w tych urządzeniach.
Jak przyznają autorzy projektu w przypadku państw członkowskich UE nie są znane analogiczne rozwiązania. Francja i Belgia wprowadziły zakaz sprzedaży jednorazowych papierosów elektronicznych.
Należy mieć nadzieję, że zakładane przez MF cele regulacji zarówno w aspekcie wpływów podatkowych, jak i wskazywanych w uzasadnieniu projektu korzyści pozapodatkowych zostaną osiągnięte.
Jeśli bowiem okazałoby się, że nadmierne opodatkowanie tytoniowych technologii alternatywnych takich jak podgrzewacze i papierosy elektroniczne spowoduje masowy powrót konsumentów do tradycyjnych wyrobów tytoniowych, nie pozostanie nic innego jak opodatkowanie i nakazanie oznaczania banderolami drewnianych fajek z cybuchem. Wyobraźnia fiskusa zdaje się wszak nie napotykać ograniczeń, zwłaszcza jeśli chodzi o troskę o zdrowie obywateli i czystość środowiska naturalnego.
AUTOR: Hubert Kuć, Doradztwo podatkowe