Jakie terminy są istotne i jakie kroki należy podjąć, by uniknąć potencjalnych problemów? Na te pytania odpowiadamy w niniejszym artykule, dostarczając szczegółowych wskazówek i praktycznych porad, które pomogą każdemu podatnikowi poradzić sobie z wyzwaniami nadchodzącego roku. Sprawdź nasze 10 punktów i nie daj się zaskoczyć w 2025 r.!
Spis treści
- Obowiązki sprawozdawcze za 2024 r.
- Oświadczenie następcze składane przez płatników.
- Obowiązki związane z procedurą pay&refund.
- Czy uzyskana opinia o stosowaniu preferencji jest nadal ważna? Sprawdź.
- Urządzenia przemysłowe nadal powodują wątpliwości w WHT.
- Komercyjne wykorzystanie licencji pod lupą organów.
- Dwie interpretacje ogólne Ministerstwa Finansów, o których warto pamiętać.
- Objaśnienia podatkowe w 2025 r.?
- Wzmożone kontrole w zakresie poboru podatku u źródła.
- Przygotuj procedurę WHT lub przeprowadź audyt transakcji WHT.
Obowiązki sprawozdawcze za 2024 r.
Podatek u źródła (WHT) nakłada na płatników szereg obowiązków sprawozdawczych, które mają na celu zapewnienie prawidłowego poboru i odprowadzenia podatku od wypłat dokonywanych na rzecz podmiotów zagranicznych.
W przypadku płatności na rzecz osoby prawnej lub podatnika CIT, w 2025 r. należy złożyć:
IFT-2R – do końca trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku (otrzymuje podatnik oraz urząd skarbowy właściwy dla osób zagranicznych).
IFT-2 – na wniosek podatnika w terminie 14 dni od jego złożenia (otrzymuje podatnik oraz urząd skarbowy właściwy dla osób zagranicznych).
CIT-10Z – do końca pierwszego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku (otrzymuje urząd skarbowy właściwy dla osób zagranicznych).
Załącznik CIT-8/O do CIT-8 – w terminie odpowiednim dla złożenia deklaracji CIT-8.
W przypadku płatności na rzecz osoby fizycznej należy złożyć:
IFT-1R – do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, w którym powstał obowiązek zapłaty podatku (otrzymuje podatnik oraz urząd skarbowy właściwy dla osób zagranicznych).
IFT-1 – na wniosek podatnika w terminie 14 dni od jego złożenia (otrzymuje podatnik oraz urząd skarbowy właściwy dla osób zagranicznych).
PIT-8AR – do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym, w którym pobrano podatek (otrzymuje urząd skarbowy właściwy dla osób zagranicznych).
Więcej informacji dotyczących obowiązków sprawozdawczych znajdą Państwo w artykule:
Warto pamiętać, że obowiązek złożenia wyżej wymienionych deklaracji może zależeć od specyfiki transakcji w Państwa firmie. Zapraszamy do kontaktu z naszymi ekspertami, którzy pomogą Państwu w prawidłowym rozliczeniu transakcji podlegających WHT.
google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Oświadczenie następcze składane przez płatników
Kończy się czas na złożenie oświadczenia następczego WH-OSC dla płatników, którzy w 2024 roku dokonywali dalszych wypłat należności pasywnych powyżej 2 mln zł bez pobrania podatku u źródła lub ze stawką preferencyjną, po uprzednim złożeniu oświadczenia pierwotnego WH-OSC. Termin na złożenie tego oświadczenia upływa 31 stycznia 2025 r. dla płatników, których rok podatkowy pokrywa się z kalendarzowym. Więcej szczegółów, w tym wsparcie w złożeniu formularza, znajdą Państwo w artykule:
Obowiązki związane z procedurą pay&refund
Styczeń to dobry czas dla spółek, których rok obrotowy jest równy kalendarzowemu, aby zaplanować kwestie związane z obowiązkami podatkowymi oraz z możliwością zastosowania obniżonej stawki podatku u źródła lub zwolnienia w poborze tego podatku.
W szczególności warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące mechanizmu poboru podatku u źródła (WHT). Polscy płatnicy, dokonując płatności na rzecz zagranicznych podmiotów powiązanych, powinni stosować roczny limit 2 000 000 zł odrębnie dla każdego zagranicznego podmiotu powiązanego. Dotyczy to przede wszystkim płatności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, czyli tzw. dochodów pasywnych.
Przy planowaniu wypłat konieczne jest uwzględnienie wszystkich płatności związanych z dochodami pasywnymi, aby ocenić, czy w ramach tych wypłat próg 2 000 000 zł nie zostanie przekroczony. W przypadku przekroczenia tego limitu, polscy płatnicy są zobowiązani do poboru podatku u źródła według standardowej stawki od nadwyżki przekraczającej ten próg (zasada pay&refund).
Jednakże przepisy podatkowe przewidują pewne środki, które mogą pozwolić na skorzystanie z preferencji podatkowych, jeśli zostaną odpowiednio zastosowane. Styczeń to zatem idealny moment na przeanalizowanie sytuacji i przygotowanie się do spełnienia obowiązków w zakresie WHT w nowym roku. Więcej na ten temat znajdziesz w naszym artykule: Wypłata dywidendy do zagranicznego udziałowca – sprawdź obowiązki w podatku u źródła (WHT)
Czy uzyskana opinia o stosowaniu preferencji jest nadal ważna? Sprawdź
Uzyskanie opinii o stosowaniu preferencji w WHT pozwala płatnikowi uniknąć automatycznego poboru podatku od nadwyżki powyżej 2 mln zł, jednak nie jest to dokument ważny „bezterminowo”.
Przepisy wskazują na 36-miesięczny okres ważności opinii, ale w razie istotnej zmiany okoliczności faktycznych może ona wygasnąć wcześniej. Należy więc stale monitorować, czy warunki określone w opinii nadal są spełnione i czy nie doszło do żadnych zmian mających wpływ na prawo do preferencji. Jeżeli istnieje ryzyko wygaśnięcia opinii albo zbliża się koniec jej obowiązywania, warto niezwłocznie rozpocząć procedurę związaną ze złożeniem kolejnego wniosku.
Proces ten jest bowiem długotrwały i może zająć ponad 6 miesięcy, szczególnie w sytuacji, gdy urząd wezwie do przedłożenia dodatkowych dokumentów. W praktyce, aby zachować ciągłość możliwości stosowania preferencji, wnioskodawca powinien zacząć kompletowanie wymaganej dokumentacji i planowanie procedury odpowiednio wcześniej.
Więcej w artykule: Czy uzyskana opinia o stosowaniu preferencji WHT jest wciąż ważna?
Urządzenia przemysłowe nadal powodują wątpliwości w WHT
Podatek u źródła obejmuje płatności za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzeń przemysłowych, co budzi liczne wątpliwości z powodu braku legalnej definicji tego pojęcia w przepisach podatkowych. Organy podatkowe interpretują je szeroko, uznając za urządzenia przemysłowe różnorodne sprzęty, w tym informatyczne, co wywołuje istotne problemy w praktyce. W sądach administracyjnych przez lata dominowało literalne podejście, które wskazywało na powiązanie urządzenia z przemysłem w tradycyjnym znaczeniu.
Ostatnie wyroki sądów administracyjnych pokazują jednak zmianę stanowiska i szersze rozumienie tego terminu, obejmujące także branżę IT oraz urządzenia związane z usługami sieciowymi czy magazynowaniem danych. Brak jednolitej wykładni powoduje niepewność podatników w zakresie rozliczeń podatku u źródła i zwiększa ryzyko sporów z organami podatkowymi.
Więcej szczegółów znajdą Państwo w artykule: Jak definiować „urządzenie przemysłowe” na potrzeby podatku WHT?
Komercyjne wykorzystanie licencji pod lupą organów
Licencje typu end-user co do zasady nie podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła (WHT), ponieważ nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich na licencjobiorcę, a korzystanie z oprogramowania jest ograniczone do własnych potrzeb. Organy podatkowe uznają jednak, że komercyjne wykorzystanie licencji, takie jak świadczenie usług na jej podstawie i generowanie z tego tytułu przychodów, podlega opodatkowaniu. Interpretacje indywidualne wskazują, że wykorzystywanie licencji na potrzeby własne jest obecnie interpretowane bardzo wąsko, co budzi wątpliwości podatników.
Zdaniem organów podatkowych, działalność komercyjna obejmuje także sytuacje, gdy licencja jest wykorzystywana do świadczenia usług na rzecz innych podmiotów, nawet jeśli nie dochodzi do odsprzedaży licencji czy udzielania sublicencji.
Pomimo nabycia licencji typu end-user, jej wykorzystywanie do świadczenia usług i uzyskiwania z tego tytułu przychodów może skutkować koniecznością obliczenia i pobrania podatku u źródła. Warto szczegółowo przeanalizować warunki udzielonych licencji, zwłaszcza tych wykorzystywanych do świadczenia usług na rzecz innych podmiotów. Istnieje bowiem ryzyko powstania zaległości podatkowych z tego tytułu.
Więcej szczegółów na ten temat znajdą Państwo w artykule: Komercyjne wykorzystywanie licencji a podatek u źródła (WHT)
Dwie interpretacje ogólne Ministerstwa Finansów, o których warto pamiętać
W listopadzie 2024 r. Minister Finansów opublikował dwie interpretacje ogólne dotyczące podatku u źródła (WHT). Pierwsza z nich, opublikowana 20 listopada, dotyczy warunków stosowania zwolnienia z WHT dla dywidend wypłacanych na rzecz spółek z siedzibą w UE lub EOG. Interpretacja ta wyjaśnia m.in., że zwolnienie przysługuje nawet wtedy, gdy odbiorca dywidendy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w swoim kraju rezydencji.
Druga interpretacja, opublikowana 27 listopada, odnosi się do zwolnienia z WHT dla odsetek i należności licencyjnych wypłacanych do podmiotów powiązanych w UE/EOG. Minister Finansów wskazuje, że zwolnienie to nie ma zastosowania, jeśli odbiorca płatności korzysta w swoim kraju z preferencyjnych zasad opodatkowania tych dochodów lub jest z nich całkowicie zwolniony.
Zapoznanie się z tymi interpretacjami jest kluczowe dla podmiotów dokonujących wypłat pasywnych, takich jak dywidendy, odsetki czy należności licencyjne, do podmiotów powiązanych w UE/EOG.
Ekspercka analiza możliwości zastosowania Interpretacji Ogólnych w Państwa działalności pozwoli na prawidłowe zastosowanie zwolnień z WHT i minimalizację ryzyka podatkowego.
Objaśnienia podatkowe w 2025 r.?
Wciąż oczekujemy na publikację objaśnień podatkowych dotyczących podatku u źródła (WHT), których wydanie planowane jest na 2025 rok. Nowe wytyczne mają na celu ułatwienie podatnikom i płatnikom stosowania przepisów w tym zakresie, poprzez rozstrzygnięcie kluczowych wątpliwości praktycznych, takich jak dochowanie należytej staranności czy ustalanie rzeczywistego właściciela należności. Dokument ten prawdopodobnie określi również wymagania dla płatników, aby mogli korzystać z preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Mimo że 2025 rok zapowiada się jako przełomowy w kontekście większej przejrzystości i efektywności rozliczeń podatkowych, prace nad dokumentem wciąż trwają, a na ostateczną wersję objaśnień nadal czekamy. Oczekiwane wytyczne mogą znacząco ułatwić praktykę podatkową, wprowadzając jasność w obszarach budzących największe wątpliwości.
Wzmożone kontrole w zakresie poboru podatku u źródła
Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) znacząco zwiększyła liczbę i skuteczność kontroli w zakresie WHT, a średnie domiary podatkowe wzrosły w ostatnich latach. Brak jednoznacznych przepisów określających dochowanie należytej staranności stawia wyzwanie przed płatnikami, narażając ich na ryzyko zakwestionowania rozliczeń i dodatkowe zobowiązania podatkowe. Aby zabezpieczyć prawidłowość rozliczeń, kluczowe jest posiadanie i przestrzeganie procedury należytej staranności, która pomaga w identyfikacji należności objętych WHT i poprawnym wypełnianiu obowiązków płatnika.
Dane wskazują na trwałe zainteresowanie organów podatkowych tym obszarem, co podkreśla potrzebę wdrożenia odpowiednich procedur.
Więcej o kontrolach w podatku u źródła przeczytają Państwo w naszym artykule: Znaczący wzrost liczby kontroli w zakresie podatku u źródła (WHT) – Grant Thornton
Przygotuj procedurę WHT lub przeprowadź audyt transakcji WHT
Przygotowanie procedury należytej staranności w zakresie podatku u źródła (WHT) oraz regularne przeprowadzanie audytów WHT są kluczowe dla ograniczenia ryzyka podatkowego.
Procedura powinna obejmować identyfikację transakcji podlegających WHT, weryfikację formalnych warunków stosowania zwolnień lub obniżonych stawek oraz ocenę kontrahentów pod kątem ich statusu i działalności gospodarczej. Wdrożenie odpowiednich zasad obiegu informacji i podziału obowiązków, a także stosowanie checklist dokumentacyjnych, umożliwia wykazanie dochowania należytej staranności.
Chociaż brak ustawowej definicji „należytej staranności” wiąże się z ryzykiem profiskalnej interpretacji przez organy podatkowe, posiadanie dobrze opracowanej i stosowanej w praktyce procedury znacznie minimalizuje to zagrożenie.
Regularne audyty WHT pozwalają na bieżącą identyfikację potencjalnych niezgodności i korektę błędów, co zapewnia większą pewność i przejrzystość działań w tym obszarze.
Rozpoczęcie roku to idealny moment, aby kompleksowo przeanalizować obszar WHT w powyższym zakresie.
Podatek u źródła (WHT) nadal stanowi jeden z kluczowych obszarów wymagających szczególnej uwagi płatników i podatników, szczególnie w kontekście zwiększonej liczby kontroli. Rok 2025 może być przełomowy dzięki planowanym objaśnieniom podatkowym, które mają uporządkować i uprościć stosowanie przepisów. Już teraz warto podjąć działania, by skutecznie ograniczyć ryzyko podatkowe i zapewnić zgodność z obowiązującymi regulacjami.
Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania lub wątpliwości, nasz zespół specjalistów jest do dyspozycji, oferując bieżące wsparcie w rozwiązaniu problemów związanych z podatkiem u źródła.