Jakie kontrole prowadzą organy podatkowe?
Jak pisaliśmy poprzednio, należy rozróżnić kontrolę przestrzegania przepisów prawa podatkowego prowadzoną na podstawie Ustawy KAS przez naczelnika urzędu celno-skarbowego oraz kontrolę wykonywaną przez naczelnika urzędu skarbowego w oparciu o przepisy Ordynacji podatkowej. Pierwszy z organów kontroluje w sprawach, w których podejrzewana jest wysoka kwota uszczuplenia podatkowego i które charakteryzują się wyższym stopniem skomplikowania.
Uprawnienie do złożenia korekty deklaracji po wszczęciu kontroli celno-skarbowej
Wszczęcie kontroli celno-skarbowej co do zasady następuje z dniem doręczenia kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia tej kontroli.
Ważny fragment
W przypadku, gdy przedmiotem kontroli jest przestrzeganie przepisów prawa podatkowego, w ciągu 14 dni od doręczenia upoważnienia do przeprowadzenia kontroli celno-skarbowej podatnikowi przysługuje prawo do skorygowania deklaracji w zakresie objętym tą kontrolą.
Korekta deklaracji złożona po upływie tego terminu, a przed zakończeniem kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych. W przypadku, gdy naczelnik urzędu celno-skarbowego uwzględnił złożoną korektę deklaracji, kontrolowanemu doręcza się zawiadomienie o uwzględnieniu korekty, co jest równoznaczne z zakończeniem kontroli celno-skarbowej. Okres po odbiorze upoważnienia do kontroli warto więc wykorzystać na samoweryfikację rozliczeń przez podatnika oraz podjęcie decyzji o ewentualnym złożeniu korekty byłoby zasadne.
W kwestiach wątpliwych warto już na tym etapie zwrócić się do eksperta, który pomoże ocenić konieczność korygowania rozliczeń. Korekta na tym etapie jest oczywiście wyłącznie prawem podatnika, z którego może nie skorzystać. Należy też pamiętać, że możliwość skorygowania rozliczeń przysługuje także po zakończeniu kontroli celo-skarbowej, o czym szerzej w kolejnych odsłonach naszego cyklu.
Uprawnienie do złożenia korekty deklaracji po zawiadomieniu o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej
Kontrola prowadzona przez naczelnika urzędu skarbowego z reguły powinna zostać poprzedzona zawiadomieniem o zamiarze jej wszczęcia. Co istotne, nie może ona zostać wszczęta wcześniej niż po upływie 7 dni i nie później niż przed upływem 30 dni od dnia doręczenia zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, chyba, że kontrolowany wyrazi zgodę na wcześniejsze rozpoczęcie kontroli lub o to zawnioskuje. Za moment wszczęcia kontroli podatkowej uznaje się w omawianym przypadku doręczenie kontrolowanemu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz okazanie legitymacji służbowej. Okres pomiędzy otrzymaniem zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli a jej rozpoczęciem powinien zostać przez podatnika wykorzystany na weryfikację rozliczeń podatkowych.
Ważny fragment
Złożenie korekty przed wszczęciem kontroli podatkowej jest skuteczne i może spowodować, że organ podatkowy po zweryfikowaniu prawidłowości korekty nie stwierdzi żadnych nieprawidłowości, co znacznie skróci czas trwania kontroli. Nieskorzystanie z prawa do korekty bezpośrednio przed wszczęciem kontroli podatkowej oznacza, że będzie ono przysługiwało ponownie dopiero po jej zakończeniu.
W przypadku zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej albo wszczęcia kontroli celno-skarbowej podatnik powinien jak najszybciej zweryfikować swoje rozliczenia. Nie warto zwlekać i czekać aż zrobi to organ podatkowy, gdyż pomoże to zaoszczędzić cenny czas i pozwoli uniknąć niepotrzebnego stresu związanego z uciążliwością powyższych procedur (przesłuchania, składanie pisemnych wyjaśnień itp.). Może się bowiem okazać, że podatnik sam znajdzie błąd, który chciałby naprawić w drodze korekty deklaracji.
AUTOR: Błażej Materna, Doradztwo podatkowe, Kontrola i postępowanie podatkowe
Kontrole i postępowania podatkowe: nowy cykl artykułów
- Ordynacja podatkowa: Rodzaje i tryby kontroli rozliczeń podatkowych
- Rodzaje kontroli podatkowych – Ustawa KAS
- Wszczęcie kontroli a korekta deklaracji podatkowej
- Wyrok TSUE ws. WNT – ostatni moment na wznowienie postępowania
- Prawa podatnika w postępowaniu podatkowym
Podsumowanie:
- Kontrolę celno-skarbową przeprowadza się bez wcześniejszego zawiadomienia podatnika w odróżnieniu od kontroli podatkowej.
- Po wszczęciu kontroli celno-skarbowej możliwe jest skorygowanie deklaracji objętej zakresem tej kontroli.
- Korektę deklaracji można złożyć po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia kontroli podatkowej, jednak tylko do momentu wszczęcia tej kontroli. Prawo skorygowania deklaracji objętej trwającą już kontrolą przysługuje dopiero po jej zakończeniu.