W razie silnego kryzysu gospodarczego przedsiębiorcy w pierwszej kolejności chcą ograniczać wydatki na sprzedaż i marketing. Najbardziej chronić chcą natomiast pracowników – wynika z badania Grant Thornton.

[Pobierz raport lub przeczytaj poniżej jego streszczenie]

Polska gospodarka na razie dobrze radzi sobie z zawirowaniami, przez jakie przechodzi. Mimo wysokiej inflacji, przedsiębiorcy nie wytracają impetu, a PKB rośnie w szybkim tempie. Nie możemy mieć jednak pewności, że tak będzie zawsze. Co zrobiliby polscy przedsiębiorcy, gdyby polska gospodarka doznała „twardego lądowania”? Które działania oszczędnościowe podejmą w pierwszej kolejności?

Jak wynika z badania Grant Thornton wśród średnich i dużych firm w Polsce, najczęstszą reakcją na silny spadek popytu byłoby obniżenie wydatków na marketing i sprzedaż (deklaruje tak 68% ankietowanych firm), ograniczenie inwestycji w środki trwałe (67%)  ograniczenie pozapłacowych kosztów pracy, np. benefitów pracowniczych (66%).

A jakiego rodzaju cięcia wprowadzaliby w ostateczności? Okazuje się, że najbardziej chronionym „aktywem” w polskim biznesie są obecnie pracownicy. Obniżki płac jako ostateczność wskazuje aż 37% przedsiębiorców, a redukcję zatrudnienia – 25%. Wydaje się, że nawet w sytuacji silnego spowolnienia gospodarczego bezrobocie w Polsce wzrośnie w relatywnie niewielkim stopniu, w porównaniu z poprzednimi kryzysami.

 

WYKRES: Jeśli sprawdzi się scenariusz głębokiego kryzysu w polskiej gospodarce, oszczędności w których obszarach będą w Twojej firmie ostatecznością? Odpowiedzi szefów średnich i dużych firm w Polsce, w %, wielokrotny wybór:

 

RAPORT: Jak polskie firmy zareagują na kryzys?

Wyniki badania International Business Report prowadzonego przez Grant Thornton

Pobierz raport

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Konsulting biznesowy (stare)

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.