[Pobierz raport (raport w języku angielskim) lub przeczytaj poniżej streszczenie]
Począwszy od roku 2020, kiedy to wybuch pandemii COVID-19 zainicjował procesy przeformatowania funkcjonowania w różnych dziedzinach życia, przedsiębiorcy i pracownicy stanęli przed wyzwaniem dostosowania modelu współpracy do nowych realiów.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
W warunkach bieżącego świadczenia pracy w tym czasie szczególną popularność zyskała praca zdalna. W niektórych jurysdykcjach sytuacja pandemiczna doprowadziła do implementacji na stałe regulacji prawnych określających podstawowe zasady wykonywania pracy w trybie zdalnym.
Taka sytuacja miała miejsce m. in. w Polsce, gdzie do roku 2023 praca zdalna w praktyce funkcjonowała na zasadzie bezpośrednich uzgodnień między pracodawcami i pracownikami (bowiem obowiązujące w Kodeksie Pracy przepisy dotyczące telepracy nie były dostosowane do potrzeb praktyki i były rzadko wykorzystywane). Jednakże od kwietnia 2023 r. w polskim systemie prawnym pojawiły się regulacje, które stanowiły odpowiedź na potrzeby stron stosunku pracy w postpandemicznym świecie.
Aktualnie, zgodnie z przepisami, dla wprowadzenia pracy zdalnej niezbędne jest przyjęcie odpowiedniego dokumentu o charakterze wewnętrznym (regulaminu) albo zawarcie porozumienia z pracownikiem; w dokumentach powinny się znaleźć podstawowe kwestie związane z wykonywaniem pracy zdalnej, w tym zasady zwrotu kosztów z tego tytułu; przepisy wymagają także od pracodawcy opracowania dodatkowych dokumentów dotyczących m.in. postępowania z danymi osobowymi i informatycznymi oraz z zakresu BHP.
Polskie przepisy o pracy zdalnej są dość rozbudowane i nakładają na pracodawców obowiązek opracowania szeregu dokumentów.
Jednocześnie wskazujemy, że praca zdalna od strony prawnej została wdrożona w swoisty sposób w praktycznie każdym kraju Europy – zrzeszone w ramach Grant Thornton International kancelarie prawne w tym roku opracowały materiał pt. „State of the art in 15 countries – White Paper (2nd edition)” zawierający szerokie omówienia zasad wdrożenia i wykonywania pracy zdalnej w różnych jurysdykcjach. Przynależność do międzynarodowej organizacji pozwala Kancelarii Prawnej Grant Thornton na porównanie przyjętych modeli oraz skontaktowanie Klientów z doradcami w różnych krajach w przypadku zamiaru powierzenia pracy zdalnej z innego kraju. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z raportem – jest to bogate źródło wiedzy o pracy zdalnej w praktycznie całej Europie.