Pandemia koronawirusa zmusiła ustawodawców w wielu krajach, w tym w Polsce, do pilnego przyjęcia zmian prawnych regulujących zasady pracy zdalnej. Jak prezentuje się nasz system na tle innych?

[Pobierz raport (raport w języku angielskim) lub przeczytaj poniżej streszczenie]

Począwszy od roku 2020, kiedy to wybuch pandemii COVID-19 zainicjował procesy przeformatowania funkcjonowania w różnych dziedzinach życia, przedsiębiorcy i pracownicy stanęli przed wyzwaniem dostosowania modelu współpracy do nowych realiów.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

W warunkach bieżącego świadczenia pracy w tym czasie szczególną popularność zyskała praca zdalna. W niektórych jurysdykcjach sytuacja pandemiczna doprowadziła do implementacji na stałe regulacji prawnych określających podstawowe zasady wykonywania pracy w trybie zdalnym.

Taka sytuacja miała miejsce m. in. w Polsce, gdzie do roku 2023 praca zdalna w praktyce funkcjonowała na zasadzie bezpośrednich uzgodnień między pracodawcami i pracownikami (bowiem obowiązujące w Kodeksie Pracy przepisy dotyczące telepracy nie były dostosowane do potrzeb praktyki i były rzadko wykorzystywane). Jednakże od kwietnia 2023 r. w polskim systemie prawnym pojawiły się regulacje, które stanowiły odpowiedź na potrzeby stron stosunku pracy w postpandemicznym świecie.

Aktualnie, zgodnie z przepisami, dla wprowadzenia pracy zdalnej niezbędne jest przyjęcie odpowiedniego dokumentu o charakterze wewnętrznym (regulaminu) albo zawarcie porozumienia z pracownikiem; w dokumentach powinny się znaleźć podstawowe kwestie związane z wykonywaniem pracy zdalnej, w tym zasady zwrotu kosztów z tego tytułu; przepisy wymagają także od pracodawcy opracowania dodatkowych dokumentów dotyczących m.in. postępowania z danymi osobowymi i informatycznymi oraz z zakresu BHP.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Prawo pracy
Dowiedz się więcej

Polskie przepisy o pracy zdalnej są dość rozbudowane i nakładają na pracodawców obowiązek opracowania szeregu dokumentów.

Jednocześnie wskazujemy, że praca zdalna od strony prawnej została wdrożona w swoisty sposób w praktycznie każdym kraju Europy – zrzeszone w ramach Grant Thornton International kancelarie prawne w tym roku opracowały materiał pt. „State of the art in 15 countries – White Paper (2nd edition)” zawierający szerokie omówienia zasad wdrożenia i wykonywania pracy zdalnej w różnych jurysdykcjach. Przynależność do międzynarodowej organizacji pozwala Kancelarii Prawnej Grant Thornton na porównanie przyjętych modeli oraz skontaktowanie Klientów z doradcami w różnych krajach w przypadku zamiaru powierzenia pracy zdalnej z innego kraju. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z raportem – jest to bogate źródło wiedzy o pracy zdalnej w praktycznie całej Europie.

Raport: Grant Thornton Societe d'Avocats - Teleworking
Pobierz (raport w języku angielskim)

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Prawo pracy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.