Po raz pierwszy tzw. podatek minimalny podatnicy mogą być zmuszeni zapłacić za 2024 r. Trzeba go będzie uiścić wraz z zeznaniem rocznym. Dla podatników z rokiem podatkowym równym rokowi kalendarzowemu oznacza to termin do 31 marca 2025 r.

Podatek minimalny to pozostałość reformy w ramach tzw. „Polskiego Ładu”. Został wprowadzony jako forma przeciwdziałania unikania opodatkowania przez przedsiębiorstwa, które mimo znacznych przychodów wykazują minimalne lub zerowe dochody podatkowe. Na lata 2022 -2023 jego obowiązywanie było zawieszane a same przepisy poprawiane.

Ile firm zapłaci podatek minimalny za 2024 r.?

Analizując dane dużych podatników CIT publikowane przez Ministerstwo Finansów podmiotów narażonych na ryzyko zapłaty podatku minimalnego jest sporo. Na 4277 spółek, których indywidulane dane za 2023 r. zostały opublikowane – 800 osiągnęło rentowność poniżej 2%, 558 spółek wykazało stratę z tego źródła przychodów. Razem to 1358 spółek a więc prawie 32%.

Ważny fragment

Gdyby podobny rozkład powtórzył się w 2024 r., i także wśród mniejszych firm, mogłoby to oznaczać, że nawet 1/3 podatników będzie musiała przeanalizować szczegółowo zapisy ustawowe, żeby zweryfikować, czy faktycznie nie muszą uiścić dodatkowej daniny.

W tym celu należy zweryfikować, czy:

  1. Podatnik nie znajduje się w kategorii podatników systemowo wyłączonych z konieczności zapłaty podatku minimalnego (więcej o tym do przeczytania tutaj: Zwolnienia od podatku minimalnego)

a jeśli tak, to czy jednak:

  1. Na potrzeby podatku minimalnego nie ma rentowności powyżej 2%, gdyż zwykły udział dochodów w przychodach to za mało, żeby odpowiedzieć na to pytanie. Sposób liczenia rentowności został dokładnie określony w ustawie (więcej o tym do przeczytania tutaj: Kto podlega podatkowi minimalnemu CIT)

Czytaj więcej: Podatek minimalny – nowe obowiązki od 1 stycznia 2024 roku oraz Globalny podatek minimalny w Polsce od 2025 r. – projekt ustawy

Kogo może objąć podatek minimalny?

Niektóre branże są bardziej narażone na zapłatę tego podatku niż inne.

Ważny fragment

To branże systemowo działające na niskiej marżowości, jak handel detaliczny i hurtowy, gastronomia, transport czy branża turystyczna z uwagi na sezonowość i dużą nieprzewidywalność.

Chociaż najprawdopodobniej zapłacą go głownie te firmy, które ze względów losowych, czy źle skalkulowane ryzyko biznesowe odniosą stratę i podatek ich po prostu zaskoczy.

W pierwszej kolejności uważać powinni ci, którzy ponieśli stratę w trzech ostatnich latach i nie mogą skorzystać z żadnego z wyłączeń przywołanych wyżej.  Jeśli i w tym roku nie osiągną wymaganej rentowności będą zobowiązani do zapłaty, mimo, że prawdopodobnie będą i tak w trudnej sytuacji finansowej.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Doradztwo podatkowe
Dowiedz się więcej

Stawka podatku minimalnego

Minimalny podatek wynosi 10 proc. podstawy opodatkowania, która w uproszczeniu składa się z trzech elementów. Tworzą ją: 1,5 proc. przychodów spółki plus koszty finansowania dłużnego oraz różne koszty usług niematerialnych i opłat licencyjnych płacone do podmiotów powiązanych powyżej ustawowych limitów. Więcej o tym tutaj: Obliczanie podatku minimalnego

Ale jest też metoda uproszczona. Według niej podatek minimalny wynosi 10 proc z 3 proc przychodów, a więc 0.3% przychodów. Jeśli ktoś chce płacić mniej może sprawdzić, czy klasyczny sposób liczenia z uwzględnieniem tych trzech wyżej wymienionych elementów nie przyniesie korzystniejszego wyniku.

Co więcej, podstawę opodatkowania można jeszcze pomniejszyć m.in. o ulgi czy transakcje, przy których cena była urzędowo narzucona. Dzięki temu np. kiosk zajmujący się sprzedażą detalicznej prasy i wyrobów tytoniowych wyłączyć transakcje dotyczące papierosów z podatku minimalnego, bo ich cena nie jest w pełni dowolna, a wynika z przepisów ustawy o akcyzie.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.