Jak podatnicy korzystają z 50% kosztów uzyskania przychodów?

Ponad 273 tys. podatników PIT skorzystało w 2023 r. z ulgi 50% KUP. W ciągu 5 lat grupa ta zwiększyła się o ¼. To istotny wzrost popularności tego rozwiązania, w szczególności biorąc pod uwagę rosnący udział osób na tzw. umowach B2B na rynku pracy, które z takiego mechanizmu skorzystać nie mogą.

Ponad 273 tys. podatników PIT skorzystało w 2023 r. z ulgi 50% KUP. W ciągu 5 lat grupa ta zwiększyła się o ¼. To istotny wzrost popularności tego rozwiązania, w szczególności biorąc pod uwagę rosnący udział osób na tzw. umowach B2B na rynku pracy, które z takiego mechanizmu skorzystać nie mogą.


Kontrole ZUS w praktyce – wnioski i rekomendacje dla płatników [RAPORT]

Mimo, że w okresie pandemicznym inspektorzy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rzadziej kontrolowali przedsiębiorców, od dwóch lat obserwujemy powrót do ich wzmożonej aktywności. Co więcej z każdym rokiem rośnie liczba kontroli, które zakończyły się wykryciem nieprawidłowości w rozliczeniach z ZUS – w 2023 r. ich udział wyniósł już 94%.

Mimo, że w okresie pandemicznym inspektorzy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rzadziej kontrolowali przedsiębiorców, od dwóch lat obserwujemy powrót do ich wzmożonej aktywności. Co więcej z każdym rokiem rośnie liczba kontroli, które zakończyły się wykryciem nieprawidłowości w rozliczeniach z ZUS – w 2023 r. ich udział wyniósł już 94%.


Umowy B2B – nadchodzące zmiany i związane z tym ryzyka

Z uwagi na rosnące obciążenia podatkowo-składkowe coraz więcej osób decyduje się na zmianę formy współpracy z obecnym lub przyszłym pracodawcą. Przejście z umowy o pracę na umowę B2B nie jest w żadnym wypadku sprzeczne z przepisami prawa. Każda taka zmiana będzie jednak wnikliwie analizowana przez urzędy skarbowe i ZUS, więc jej uzasadnienie ekonomiczne jest istotne.

Z uwagi na rosnące obciążenia podatkowo-składkowe coraz więcej osób decyduje się na zmianę formy współpracy z obecnym lub przyszłym pracodawcą. Przejście z umowy o pracę na umowę B2B nie jest w żadnym wypadku sprzeczne z przepisami prawa. Każda taka zmiana będzie jednak wnikliwie analizowana przez urzędy skarbowe i ZUS, więc jej uzasadnienie ekonomiczne jest istotne.


Szerokie uprawnienia organów podatkowych w zakresie danych objętych tajemnicą bankową

Nowelizacja przepisów podatkowych wprowadzona w ramach tzw. Nowego Ładu znacząco rozszerzyła uprawnienia organów skarbowych, zwłaszcza w zakresie dostępu do danych objętych tajemnicą bankową.

Nowelizacja przepisów podatkowych wprowadzona w ramach tzw. Nowego Ładu znacząco rozszerzyła uprawnienia organów skarbowych, zwłaszcza w zakresie dostępu do danych objętych tajemnicą bankową.


Decyzja administracyjna po kontroli ZUS

Decyzje administracyjne wydawane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) są ostatnim elementem pokontrolnym, w ramach których kopmetencje ma ZUS. Decyzje administracyjne regulują kwestie związane z ubezpieczeniami społecznymi i są wiążące dla płatników składek w przypadku braku złożenia odwołania do sądu.

Decyzje administracyjne wydawane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) są ostatnim elementem pokontrolnym, w ramach których kopmetencje ma ZUS. Decyzje administracyjne regulują kwestie związane z ubezpieczeniami społecznymi i są wiążące dla płatników składek w przypadku braku złożenia odwołania do sądu.


Zakończenie kontroli ZUS – i co dalej?

Kontrola ZUS kończy się poprzez doręczenie kontrolowanemu protokołu kontroli, który opisuje wszystkie ustalenia i dowody zebrane podczas kontroli. Płatnik ma 14 dni na złożenie pisemnych zastrzeżeń do protokołu. Inspektor musi rozpatrzyć zastrzeżenia, a w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynności. Ustalenia zawarte w protokole, po rozpatrzeniu zastrzeżeń, są podstawą do wydania decyzji administracyjnej.

Kontrola ZUS kończy się poprzez doręczenie kontrolowanemu protokołu kontroli, który opisuje wszystkie ustalenia i dowody zebrane podczas kontroli. Płatnik ma 14 dni na złożenie pisemnych zastrzeżeń do protokołu. Inspektor musi rozpatrzyć zastrzeżenia, a w razie potrzeby podjąć dodatkowe czynności. Ustalenia zawarte w protokole, po rozpatrzeniu zastrzeżeń, są podstawą do wydania decyzji administracyjnej.


Prawa i obowiązki kontrolowanego podczas kontroli ZUS

Podczas kontroli przeprowadzanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), kontrolowany płatnik składek posiada szereg praw, które mają zapewnić przejrzystość i sprawiedliwość całego procesu. Z tego względu warto znać przysługujące prawa, aby nie doszło do nieprawidłowości podczas przeprowadzania kontroli.

Podczas kontroli przeprowadzanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), kontrolowany płatnik składek posiada szereg praw, które mają zapewnić przejrzystość i sprawiedliwość całego procesu. Z tego względu warto znać przysługujące prawa, aby nie doszło do nieprawidłowości podczas przeprowadzania kontroli.


Rozpoczęcie i prowadzenie kontroli ZUS

Kontrola płatników składek przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jest kluczowym elementem zapewniającym zgodność z przepisami prawa. Proces ten musi być przeprowadzany zgodnie z określonymi procedurami. Niniejszy artykuł przedstawia kluczowe aspekty związane z rozpoczęciem i prowadzeniem kontroli, takie jak otrzymanie upoważnienia, ustawowe terminy zakończenia, ogólne zasady prowadzenia oraz wyłączenie kontrolującego w sytuacjach nadzwyczajnych.

Kontrola płatników składek przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) jest kluczowym elementem zapewniającym zgodność z przepisami prawa. Proces ten musi być przeprowadzany zgodnie z określonymi procedurami. Niniejszy artykuł przedstawia kluczowe aspekty związane z rozpoczęciem i prowadzeniem kontroli, takie jak otrzymanie upoważnienia, ustawowe terminy zakończenia, ogólne zasady prowadzenia oraz wyłączenie kontrolującego w sytuacjach nadzwyczajnych.