Wyniki analizy zyskowności sektora usług transportowych wskazują na jego relatywnie niską rentowność oraz wysoką zależność poziomu zyskowności przedsiębiorstw transportowych od skali prowadzonej działalności.
Zespół Cen Transferowych Grant Thornton opracował analizę zyskowności sektora usług transportu drogowego w Polsce. Analiza została sporządzona na podstawie danych finansowych podmiotów świadczących usługi transportowe i spedycyjne na rynku polskim obejmujących lata 2008-2012.
Jedną z głównych obserwacji wynikających z analizy porównawczej jest zauważalna korelacja pomiędzy skalą prowadzonej działalności a poziomem realizowanej stopy zysku. Zgodnie z wynikami analiz, zyskowność przedsiębiorstw średnich i dużych jest wyższa od rentowności podmiotów prowadzących działalność na mniejszą skalę. W szczególności w grupie małych przedsiębiorstw zauważalny jest najwyższy odsetek podmiotów ponoszących straty na poziomie wyniku ze sprzedaży. Zależność pomiędzy rozmiarem prowadzonej działalności, a rentownością przedsiębiorstw jest niewątpliwie wynikiem efektów skali generowanych przez większe przedsiębiorstwa transportowe. Podmioty średnie i większe uzyskują efekty synergiczne w wyniku świadczenia kompleksowych usług o charakterze logistycznym oraz wdrożenia systemów zarządzania procesami transportowymi. Powyższe czynniki sprawiają, iż wraz ze wzrostem skali działalności przedsiębiorstw transportowych rosną również możliwości racjonalizacji kosztów procesów logistycznych, a w ich efekcie – zwiększenia zyskowności.
Sprawdź Ceny transferowe Grant Thornton