Prawie co trzeci menedżer wysokiego szczebla w średnich i dużych firmach w Polsce to kobieta, co piąty jest po sześćdziesiątce, a jeden na siedemnastu to obcokrajowiec – wynika z badania Grant Thornton.
Jak wygląda przeciętny przedstawiciel wysokiego kierownictwa w polskim biznesie? Typowo do bólu. To mężczyzna w średnim wieku urodzony w Polsce. Na szczęście jednak łamanie tego stereotypu nie jest w naszym kraju rzadkością. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton, 29% osób zarządzających polskimi średnimi i wielkimi firmami to kobiety (braliśmy pod uwagę tzw. senior management, czyli prezesów, zarządy i szefów działów). Co więcej, 17% liderów nie skończyło 40. roku życia, a 18% ma więcej niż 60 lat. Najrzadziej reprezentowaną „nietypową” grupą są ekspaci – 6% szefostwa badanych firm to obcokrajowcy.
O tym, że w polskim biznesie widać tendencję do przełamywania stereotypów i zwiększanie zaangażowania kobiet, może świadczyć fakt, że w 2021 na najważniejszych kongresach gospodarczych 29% prelegentów i uczestników paneli dyskusyjnych stanowiły kobiety. W trzech poprzednich latach odsetek ten wynosił zaledwie 20-21%. Nadal daleko więc do pełnej równowagi między kobietami i mężczyznami, ale narastająca w ostatnim czasie dyskusja na temat często zdarzających się wyłącznie „męskich paneli” sprawiła prawdopodobnie, że organizatorzy konferencji zaczęli zwracać na to uwagę i z większą determinacją zapraszają do udziału kobiety.
Badanie dojrzałości organizacji w obszarze inkluzywności i różnorodności
Wyniki badania kultury różnorodności
i inkluzywności w średnich i dużych
firmach w Polsce