Kobiety stanowią 34 proc. osób zasiadających na kierowniczych stanowiskach w polskiej gospodarce – wynika z badania „Women in Business 2016” prowadzonego przez Grant Thornton. To nieznacznie mniej niż przed rokiem, ale wciąż wyraźnie więcej niż średnia globalna oraz średnia UE.

Polski biznes wyjątkowo ceni kobiety. Według badania Grant Thornton, 34 proc. osób piastujących wysokie pozycje w firmach (top management, czyli od wiceprezesa w górę) to kobiety, podczas gdy na świecie i w krajach Unii Europejskiej ten odsetek wynosi tylko 24 proc. Wśród 36 państw objętych badaniem Polska plasuje się ze swoim wynikiem na ósmym miejscu. Z krajów europejskich wyprzedzają nas tylko Rosja (45 proc.), Litwa (39 proc.), Estonia (37 proc.) oraz Łotwa (35 proc.). Najmniej kobiet we władzach spółek jest w Japonii – zaledwie 7 proc., w Niemczech (15 proc.) oraz w Indiach (16 proc.).

Jeszcze korzystniej wygląda to, jeżeli spojrzymy na dane mówiące, w ilu przedsiębiorstwach kierowniczych stanowisk nie piastuje żadna kobieta. W naszym kraju odsetek takich firm wynosi zaledwie 13 proc – aż o 20 pkt proc. mniej niż średnia globalna i o 24 pkt proc. mniej niż średnia w krajach Unii Europejskiej.

Katarzyna Nowaczyk

Dyrektor ds. Potencjału Ludzkiego w Grant Thornton

Polska utrzymuje swoją pozycję jako kraj, w którym kobiety mają szansę zaistnieć na wysokich kierowniczych stanowiskach w gospodarce. Co prawda, w porównaniu z zeszłym rokiem odsetek kobiet zasiadających w zarządach firm minimalnie spadł, ale mimo to wciąż należymy pod tym względem do czołówki światowej i europejskiej.

Proc. jaki stanowią kobiety wśród wszystkich osób zasiadających na kiewniczych stanowiskach w wybranych krajach

Kolejnym pozytywnym wnioskiem z badania „Women in Business 2016” jest większa liczba kobiet zasiadających na fotelu prezesa zarządu. W zeszłym roku tylko 5 proc. przedstawicielek płci pięknej zatrudnionych na poziomie „senior management” pełniło najważniejszą funkcję w firmie. Teraz jest to 12 proc., co stawia Polskę o 3 pkt proc. wyżej niż średnia dla wszystkich państw biorących udział w badaniu. Wciąż jednak kobiety znacznie częściej pełnią rolę dyrektorów finansowych (67 proc.), dyrektorów HR (37 proc.) oraz dyrektorów marketingu (24 proc.).

Cieszy fakt, że coraz więcej firm w Polsce nie boi się powierzyć kobiecie funkcji prezesa zarządu. W naszej gospodarce mamy wiele przykładów businesswoman, które doskonale radziły sobie jako liderki, potwierdzając tezę, że oprócz zarządzania finansami czy zajmowania się sprawami kadrowymi kobiety są również w stanie efektywnie kierować całą organizacją

RAPORT | Women in business

(.pdf, Rozmiar: 5,33 MB)

Badanie „Women in Business 2016” zostało przeprowadzone w ramach cyklicznego projektu badawczego International Business Report Grant Thornton International. W jego ramach ankietowanych jest corocznie 10 tys. średnich i dużych przedsiębiorstw w ponad 36 krajach na świecie.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Firmy w Polsce stawiają na płeć piękną

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.