Polscy przedsiębiorcy coraz odważniej myślą o podwyżkach cen swoich produktów. Planuje je już więcej niż co czwarta firma – wynika z badania Grant Thornton.

Mija już półtora roku, odkąd polska gospodarka weszła w pierwszą w historii wolnego rynku deflację. Silna konkurencja na rynku sprawiła, że ceny w sklepach w ostatnich miesiącach spadają średnio o 0,6-0,8 proc. rocznie. Można jednak spodziewać się, że wkrótce okres deflacji w Polsce się skończy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę audytorsko-doradczo-outsourcingową Grant Thornton, polscy przedsiębiorcy znowu zaczynają podnosić ceny swoich towarów.

Według badania, w ostatnim kwartale liczba firm planujących podwyżki cen mocno wzrosła. Obecnie zapowiada je na najbliższy kwartał 28 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, a tylko 8 proc. zamierza obniżać ceny. Wskaźnik pokazujący plany firm dotyczące cen (odsetek przedsiębiorców zapowiadających podwyżki minus tych zapowiadających obniżki) wynosi więc obecnie 20 pkt i jest najwyższy od 13 kwartałów, czyli od drugiego kwartału 2012 r.

Dariusz Bugajski

Dyrektor w Departamencie Doradztwa, Grant Thornton

Powodów obecnej deflacji w Polsce jest kilka – przede wszystkim lekkie wyhamowanie gospodarcze, obniżki cen paliw i żywności na świecie oraz rosyjskie embargo na polską żywność. W tych warunkach polskim firmom dość trudno było podnosić ceny swoich produktów. Dla odbiorców tych dóbr była to dobra wiadomość, ale dla firm deflacja oznaczała generalnie konieczność pogodzenia się ze spadkiem marż. Wydaje się, że sytuacja powoli jednak się odwraca. Gospodarka ma się dobrze, a echa rosyjskiego embarga już właściwie wygasły, więc polskie firmy znowu zaczęły myśleć o podwyżkach cen.

 

Zachęcamy do lektury całego raportu „Polscy przedsiębiorcy zapowiadają podwyżki cen”.

 

Zapowiadany przez polskie firmy wzrost inflacji sugeruje, że w perspektywie kilku kolejnych kwartałów stopy procentowe w Polsce będą szły w górę, a to oznacza wzrost kosztów obsługi długu denominowanego w złotych. Więcej o tym, jak zabezpieczyć się przed ryzykiem wzrostu stóp, można przeczytać w naszej zakładce poniżej.

Sprawdź Zarządzanie ryzykiem finansowym Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Firmy wieszczą koniec deflacji

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.