Polscy przedsiębiorcy coraz odważniej myślą o podwyżkach cen swoich produktów. Planuje je już więcej niż co czwarta firma – wynika z badania Grant Thornton.
Mija już półtora roku, odkąd polska gospodarka weszła w pierwszą w historii wolnego rynku deflację. Silna konkurencja na rynku sprawiła, że ceny w sklepach w ostatnich miesiącach spadają średnio o 0,6-0,8 proc. rocznie. Można jednak spodziewać się, że wkrótce okres deflacji w Polsce się skończy. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez firmę audytorsko-doradczo-outsourcingową Grant Thornton, polscy przedsiębiorcy znowu zaczynają podnosić ceny swoich towarów.
Według badania, w ostatnim kwartale liczba firm planujących podwyżki cen mocno wzrosła. Obecnie zapowiada je na najbliższy kwartał 28 proc. ankietowanych przedsiębiorstw, a tylko 8 proc. zamierza obniżać ceny. Wskaźnik pokazujący plany firm dotyczące cen (odsetek przedsiębiorców zapowiadających podwyżki minus tych zapowiadających obniżki) wynosi więc obecnie 20 pkt i jest najwyższy od 13 kwartałów, czyli od drugiego kwartału 2012 r.
Zachęcamy do lektury całego raportu „Polscy przedsiębiorcy zapowiadają podwyżki cen”.
Zapowiadany przez polskie firmy wzrost inflacji sugeruje, że w perspektywie kilku kolejnych kwartałów stopy procentowe w Polsce będą szły w górę, a to oznacza wzrost kosztów obsługi długu denominowanego w złotych. Więcej o tym, jak zabezpieczyć się przed ryzykiem wzrostu stóp, można przeczytać w naszej zakładce poniżej.
Sprawdź Zarządzanie ryzykiem finansowym Grant Thornton