Od 1 stycznia 2023 r. istotnym zmianom uległy obowiązujące od 1 stycznia 2022 r. przepisy o podatku od przerzuconych dochodów. Nasz nowy cykl artykułów wyjaśnia, kto może podlegać podatkowi od przerzuconych dochodów, jakie konsekwencje się z tym wiążą i jak uchronić się przed dodatkowym obciążeniem podatkowym.
Podsumowanie
- Aby zweryfikować, czy polski podatnik podlega podatkowi od przerzuconych dochodów, udział określonych wydatków na rzecz podmiotów powiązanych w ogóle kosztów podatnika musi stanowić nie mniej niż 3% sumy jego kosztów uzyskania przychodów (w ujęciu rocznym).
- Aby wystąpiło opodatkowanie przerzuconych dochodów nie tylko polski podatnik wypłacający, ale i zagraniczny otrzymujący należności musi spełniać określone kryteria.
Czy podlegasz podatkowi od przerzuconych dochodów?
Podatek od przerzuconych dochodów jest skomplikowany. Podstawową trudność podatnicy mają już na etapie próby uzyskania odpowiedzi na kluczowe pytanie – czy podlegam podatkowi od przerzuconych dochodów? Niżej prezentujemy omówienie tego zagadnienia w postaci listy pytań, odpowiedzi na które mogą pomóc ustalić, czy podlegamy opodatkowaniu od przerzuconych dochodów.
Jeżeli odpowiedź na to pytanie jednoznacznie i na pewno brzmi „nie” – podatnik może zakończyć weryfikację z wynikiem stwierdzającym niepodleganie podatkowi od przerzuconych dochodów. Aby bowiem być opodatkowanym tą daniną polski podatnik musi ponosić odpowiednio duże wydatki z tytułów podlegających opodatkowaniu podatkiem od przerzuconych dochodów na rzecz podmiotów powiązanych. Jeżeli takie wydatki jednak ponosimy – potencjalnie możemy podlegać opodatkowaniu. Należy pamiętać, że nie chodzi tu o wszystkie koszty ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych – a tylko te, które podlegają przepisom o podatku od przerzuconych dochodów (wymienione w art. 24aa ust. 3 Ustawy CIT).
Znowu, jeżeli odpowiedź na to pytanie brzmi „nie” – nie powinniśmy podlegać podatkowi. Aby polskiemu płatnikowi groził podatek od przerzuconych dochodów, również zagraniczny odbiorca należności musi spełniać określone kryteria, których istotną częścią jest uzyskiwanie przychodów głównie od podmiotów powiązanych. Jeżeli spełnia to kryterium, opodatkowanie jest możliwe.
Znów, jeżeli odpowiedź na to pytanie jest przecząca – podatek od przerzuconych dochodów nie powinien być należny. Jeżeli jednak ustaliliśmy, że zagraniczny odbiorca „transferuje” odpowiednią część dochodów „dalej”, możliwe jest opodatkowanie podatkiem od przerzuconych dochodów.
Podleganie opodatkowaniu podatkiem od przerzuconych dochodów jest uzależnione od poziomu rzeczywistego opodatkowania zagranicznego podmiotu powiązanego otrzymującego należności. Jeżeli taki podmiot podlega opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego co najmniej 14,25% – co do zasady nie podlegamy podatkowi od przerzuconych dochodów. Jeżeli to opodatkowanie jest niższe – „domiar” może być należny.
W przypadku płatności na rzecz podmiotów spoza państw Unii Europejskiej lub należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego weryfikacja może zakończyć się na etapie pytania poprzedzającego. Jednak w przypadku jednostek z siedzibą w UE/EOG, jeżeli nawet na gruncie odpowiedzi na wcześniejsze pytania podlegamy podatkowi, możliwe jest jeszcze wykluczenie tego. Aby nie narazić się na zarzut naruszenia regulacji unijnych polski ustawodawca wyłączył podleganie podatkowi od przerzuconych dochodów dla niektórych podmiotów zagranicznych będących rezydentami podatkowymi UE lub EOG. Których? Na to pytanie ostatecznie pozwala odpowiedzieć poniższe – ostatnie pytanie.
Jeżeli odpowiedź zarówno na to pytanie, jak i pytanie poprzedzające, jest twierdząca – a my jako polski podatnik możemy to udowodnić – podatek od przerzuconych dochodów nie jest należny. Jeżeli natomiast kwalifikacja na poziomie pytań 1-4 przemawia za opodatkowaniem, a odpowiedzi na pytanie 5-6 nie są jednoznaczne, ryzyko podlegania podatkowi pozostaje. W kontekście niejednoznacznych kryteriów oceny, czy podmiot powiązany prowadzi „istotną rzeczywistą działalność gospodarczą”, weryfikacja, czy podatek od przerzuconych dochodów jest należny, w praktyce jest więc wyzwaniem.
Podatek od przerzuconych dochodów ma w zamyśle ustawodawcy zniechęcać do transferu dochodu do jurysdykcji, w których podatek dochodowy jest atrakcyjniejszy niż polski CIT. Niestety, jak zawsze w takich przypadkach, chcąc przeciwdziałać unikaniu opodatkowania ustawodawca obciążył także niestosujące agresywnej optymalizacji podatkowej podmioty uciążliwymi obowiązkami administracyjnymi. Niniejsza publikacja ma za zadanie usystematyzować wiedzę o nowym obowiązku i pomóc podatnikom zapewnić sobie bezpieczeństwo.
Autor: Łukasz Kempa
Weryfikator podatku od przerzuconych dochodów:
¹Do kosztów podlegających opodatkowaniu podatkiem od przerzuconych dochodów zalicza się koszty:
1) usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz usług o podobnym charakterze;
2) wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7 Ustawy CIT;
3) przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze;
4) finansowania dłużnego związane z uzyskaniem środków finansowych i korzystaniem z tych środków, w szczególności odsetki, opłaty, prowizje, premie, część odsetkową raty leasingowej, kary i opłaty za opóźnienie w zapłacie zobowiązań oraz koszty zabezpieczenia zobowiązań, w tym koszty pochodnych instrumentów finansowych;
5) opłat i wynagrodzeń za przeniesienie funkcji, aktywów lub ryzyk.
²Stawkę podatku dochodowego ustala się poprzez odpowiednie pomniejszenie nominalnej stawki podatku dochodowego, obowiązującej w państwie siedziby, zarządu, zarejestrowania lub położenia odbiorcy należności, o związane z przychodem odliczenia od podstawy opodatkowania lub podatku lub zwroty podatku, z wyjątkiem kosztów związanych z danym przychodem. Jeżeli odbiorca należności podlega częściowemu zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, stawkę ustala się pomniejszając nominalną stawkę podatku dochodowego o procentową wartość przysługującego zwolnienia lub wyłączenia z opodatkowania.
³Przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, bierze się pod uwagę w szczególności, czy:
1) zarejestrowanie podmiotu wiąże się z istnieniem przedsiębiorstwa, w ramach którego wykonuje on faktycznie czynności stanowiące działalność gospodarczą, w tym czy podmiot ten posiada lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej;
2) podmiot posiada możliwość samodzielnego decydowania o przeznaczeniu otrzymanej należności;
3) podmiot ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą danej należności.
Przy ocenie, czy rzeczywista działalność gospodarcza ma charakter istotny, bierze się pod uwagę w szczególności stosunek przychodów uzyskiwanych z prowadzonej rzeczywistej działalności gospodarczej do jego przychodów ogółem.
Powyższe kryteria są nieostre. Ich spełnienie powinno być przedmiotem każdorazowej, indywidualnej oceny. W razie wątpliwości zalecana jest konsultacja z Doradcą Podatkowym.
Podatek od przerzuconych dochodów – dowiedz się więcej:
- Podatek od przerzuconych dochodów w zeznaniu CIT-8 za 2023 r.
- Wszystko, co musisz wiedzieć o podatku od przerzuconych dochodów
- Kogo dotyczy podatek od przerzuconych dochodów?
- Co jest opodatkowane podatkiem od przerzuconych dochodów?
- Jak okiełznać podatek od przerzuconych dochodów – część 1
- Jak okiełznać podatek od przerzuconych dochodów – część 2
- Jak okiełznać podatek od przerzuconych dochodów – procedura