GrantThornton - regiony
4 grudnia 2025 r. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt ustawy o reformie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP), który zakłada m.in. przyznanie PIP kompetencji do przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Choć pierwotnie zmiany miały wejść w życie 1 stycznia 2026 r., przebieg prac legislacyjnych wskazuje na możliwe opóźnienia. Czego powinni spodziewać się pracodawcy?

Stan obecny

Obecnie, jeżeli w toku kontroli Państwowa Inspekcja Pracy poweźmie wątpliwości co do prawidłowości podstawy prawnej zatrudnienia, może podjąć następujące działania:

  • skierować wystąpienie lub wydać polecenie w sprawie zmiany podstawy prawnej świadczenia pracy,
  • wnieść do sądu pracy powództwo w sprawach o ustalenie istnienia stosunku pracy,
  • wszcząć postępowanie wykroczeniowe (wykroczenie z art. 281 § 1 pkt 1 Kodeksu pracy).

W ocenie projektodawcy, dotychczasowe środki są niewystarczające, aby skutecznie przeciwdziałać nieprawidłowościom, zwłaszcza w kwestii nieuprawnionego stosowania umów cywilnoprawnych w miejsce umów o pracę. W uzasadnieniu projektu podkreśla się także skalę tego zjawiska. Proponowane zmiany mają więc na celu wprowadzenie bardziej efektywnego mechanizmu w tym zakresie. Pomimo licznych głosów krytycznych względem zaproponowanych rozwiązań, zaktualizowana wersja projektu (listopad 2025 r.), opublikowana na stronach Rządowego Centrum Legislacji, pozostaje wierna pierwotnym założeniom.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Uprawnienia PIP – co się zmieni?

1. Decyzje administracyjne PIP o istnieniu stosunku pracy – właściwi okręgowi inspektorzy pracy zyskają kompetencje do stwierdzania istnienia stosunku pracy, jeżeli umowa cywilnoprawna została zawarta w warunkach określonych w art. 22 § 1 Kodeksu pracy. Zgodnie z najnowszą wersją projektu (listopad 2025 r.), analogiczne uprawnienie będzie przysługiwało PIP również w przypadku, gdy strony nie zawrą między sobą żadnej umowy, ale dana osoba będzie faktycznie świadczyła na rzecz przedsiębiorcy pracę za wynagrodzeniem.

Oznacza to możliwość wydania decyzji o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli np. umów zlecenia, kontraktów B2B, kontraktów menedżerskich) oraz stosunków zobowiązaniowych w umowy o pracę.

Na gruncie znowelizowanych przepisów, inspektor pracy będzie mógł wybrać jedną z dwóch alternatyw: wydać decyzję o przekwalifikowaniu umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę bądź wystąpić do sądu pracy z powództwem o ustalenie istnienia stosunku pracy (co jest istotną zmianą względem pierwotnego projektu nowelizacji, który zakładał rezygnację z uprawnień inspektora w zakresie wystąpienia do sądu o ustalenie istnienia stosunku pracy).

Decyzje inspektorów będą mogły być wydawane na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej. Będą one formalnie ustalały podstawę prawną dla wykonywania praw i obowiązków wynikających z zatrudnienia i będą zawierać następujące elementy:

  • rodzaj zawartej pomiędzy stronami umowy o pracę, przy czym w przypadku braku wystarczającego materiału dowodowego umowa zostanie uznana za zawartą na czas nieokreślony;
  • datę zawarcia umowy o pracę i datę rozpoczęcia pracy, przy czym w przypadku braku wystarczającego materiału dowodowego, przyjęte zostanie, że data rozpoczęcia świadczenia pracy jest datą zawarcia umowy o pracę;
  • datę ustania stosunku pracy, o ile wykonywanie pracy zakończy się przed wydaniem decyzji;
  • rodzaj pracy;
  • miejsce wykonywania pracy, przy czym w przypadku braku wystarczającego materiału dowodowego wskazana zostanie siedziba pracodawcy;
  • wymiar czasu pracy, przy czym w przypadku braku wystarczającego materiału dowodowego wskazany zostanie pełny wymiar czasu pracy;
  • wysokość wynagrodzenia za pracę (jeśli zebrany materiał dowodowy nie pozwoli na ustalenie tego, to wskazane zostanie ostatnie wynagrodzenie minimalne na gruncie Ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę).

2. Możliwość odwołania do GIP – od decyzji okręgowego inspektora pracy będzie można odwołać się do Głównego Inspektora Pracy (GIP).

3. Nowy tryb odwoławczy do sądu pracy – po decyzji GIP strona niezadowolona z rozstrzygnięcia będzie mogła złożyć odwołanie do rejonowego sądu pracy. Termin na wniesienie odwołania to 1 miesiąc od dnia doręczenia decyzji GIP. Co istotne, GIP będzie mógł przeprowadzić tzw. autokontrolę, czyli od razu zmienić decyzję, jeśli uzna argumenty strony w całości za słuszne, co pozwoli uniknąć konieczności kierowania sprawy do sądu. Zmiany te wymuszą także wprowadzenie szeregu zmian do Kodeksu postępowania cywilnego w celu dostosowania przepisów do funkcjonowania nowego trybu odwoławczego.

4. Natychmiastowa wykonalność decyzji – decyzje okręgowego inspektora pracy będą podlegały natychmiastowemu wykonaniu w zakresie skutków wynikających z przepisów prawa pracy, związanych z nawiązaniem stosunku pracy oraz obowiązkami w zakresie podatków i ubezpieczeń społecznych, a także ubezpieczenia zdrowotnego i obowiązkowych wpłat na fundusze, powstałych od dnia doręczenia decyzji pracodawcy. Co istotne, wniesienie odwołania nie wstrzymuje wykonania decyzji w tym zakresie. Oznacza to, że w przypadku uzyskania takiej decyzji, pracodawca powinien niezwłocznie zacząć realizować obowiązki takie jak:

  • naliczanie i wypłata wynagrodzenia;
  • prowadzenie dokumentacji pracowniczej;
  • przyznanie innych uprawnień pracowniczych, np. urlopów;
  • odprowadzenie zaliczek na podatek dochodowy od bieżącego wynagrodzenia;
  • zgłoszenia pracownika do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych;
  • naliczanie i odprowadzanie bieżących składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  • odprowadzanie stosownych należności na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniach, a także odpisów na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, o ile taki Fundusz został utworzony.

Dodatkowo, decyzja nie będzie mogła być podstawą do niekorzystnego traktowania pracownika, w tym w szczególności nie będzie mogła stanowić podstawy wypowiedzenia stosunku pracy lub rozwiązania go bez wypowiedzenia przez pracodawcę.

Natychmiastowa wykonalność decyzji będzie mogła być uchylona przez Głównego Inspektora Pracy w postępowaniu odwoławczym bądź przez sąd pracy w postępowaniu sądowym, w przypadku, gdy stwierdzone zostanie ryzyko istotnych i nieodwracalnych skutków dla pracodawcy lub osoby, której praw i obowiązków dotyczy wydana decyzja inspektora PIP.

5. Skutki przed wydaniem decyzji – skutki prawne, podatkowe i związane z ubezpieczeniami społecznymi, które powstały przed wydaniem decyzji, będą wstrzymane do momentu upływu terminu na wniesienie odwołania, a w przypadku wniesienia odwołania – do dnia prawomocnego orzeczenia sądu.

Dodatkowo, zgodnie z najnowszym tekstem projektu, reklasyfikacja umowy będzie mogła dotyczyć okresu maksymalnie trzech lat wstecz od daty wszczęcia postępowania przez inspektora PIP. Oznacza to, że nawet w przypadku utrzymania decyzji przez sąd, stosunek pracy nie zostanie stwierdzony z dniem zawarcia przez strony umowy, a dopiero z dniem przypadającym na trzy lata przed rozpoczęciem kontroli.

6. Kontrole zdalne – wprowadzona zostanie możliwość przeprowadzania przez PIP kontroli zdalnych. Inspektorzy będą mogli żądać przeprowadzenia oględzin obiektów, pomieszczeń, stanowisk pracy, maszyn i urządzeń oraz przebiegu procesów technologicznych i pracy przy pomocy odpowiednich urządzeń technicznych. Możliwe mają być również zdalne przesłuchania kontrolowanych i świadków. Czynności kontrolne w tym trybie mają być stosowane jedynie w uzasadnionych przypadkach, jeżeli nie stoi to w sprzeczności z celem kontroli. Ponadto, dokumentacja podczas kontroli, w szczególności protokoły kontroli lub notatki urzędowe, będą mogły być sporządzane także w postaci elektronicznej.

7. Wymiana danych między PIP, ZUS i KAS – umożliwiona zostanie wymiana danych pomiędzy PIP, ZUS i KAS na potrzeby kontroli i analizy ryzyka. Szczegóły tej współpracy – m.in. tryb, forma, zasady wspólnych kontroli czy udzielania pomocy – mają zostać określone w osobnym rozporządzeniu.

8. Roczne i wieloletnie plany kontroli – wprowadzony zostanie obowiązek sporządzania przez PIP rocznych i wieloletnich planów działań dla kontroli celowych na podstawie analizy ryzyka. Aktualnie PIP tworzy programy działania m.in. na podstawie prawdopodobieństwa naruszenia prawa.

9. Dwukrotnie wyższe kary – co najmniej dwukrotnie zwiększone mają zostać maksymalne wysokości kar, np.

  • kara grzywny za wykroczenia z art. 281 § 1 Kodeksu pracy ma wynosić od 2.000 zł do 60.000 zł (obecnie: od 1.000 zł do 30.000 zł),
  • w postępowaniu mandatowym inspektor będzie mógł nałożyć karę w wysokości 5.000 zł (obecnie: 2.000 zł), a w przypadku recydywy 10.000 zł (obecnie: 5.000 zł).

10. Możliwość dochodzenia odszkodowania od Skarbu Państwa – wnosząc odwołanie od decyzji Głównego Inspektora Pracy, utrzymującej w mocy decyzję w przedmiocie reklasyfikacji umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę, odwołujący będzie miał prawo zgłosić roszczenie odszkodowawcze wobec Skarbu Państwa, żądając naprawienia szkody za niezgodne z prawem reklasyfikowanie umowy. Orzekając w przedmiocie odwołania od decyzji, sąd powinien orzec również o odszkodowaniu w przypadku, gdy w toku postępowania wykazana zostanie szkoda po stronie podmiotu odwołującego się od decyzji.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Prawo pracy
Dowiedz się więcej

Kiedy przepisy wejdą w życie?

Konsekwentnie już od pierwotnej wersji projektu, planowany termin wejścia w życie nowych przepisów to 1 stycznia 2026 r., choć obecny etap prac legislacyjnych rodzi istotne wątpliwości co do realności jego dotrzymania. Ministerstwo wskazywało wprost, że ustalony termin 1 stycznia 2026 r. zapewnia realizację kamienia milowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i jest zgodny z zasadą dostatecznego vacatio legis w świetle proponowanych zmian.

Co ważne – nowe przepisy swoim zakresem obejmą również umowy cywilnoprawne zawarte przed tą datą. Natomiast postępowania kontrolne wszczęte i niezakończone przed tą datą będą prowadzone na dotychczasowych zasadach.

Co warto zrobić już teraz?

Zanim jednak nowe uprawnienia PIP wejdą w życie, warto wykorzystać ten czas na działania prewencyjne, w szczególności przeanalizować obowiązujące w firmie modele współpracy, zidentyfikować potencjalne nieprawidłowości i odpowiednio dostosować dokumentację. To najbezpieczniejsza strategia przed nadchodzącymi zmianami.

Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią projektu (numer z wykazu prac: UD283).

>> Komunikat MRPiPS o przyjęciu projektu nowelizacji przez Stały Komitet Rady Ministrów <<

AUTORZY:

Wojciech Kruk, Radca Prawny, Senior Associate  oraz Karolina Karpińska, aplikantka adwokacka, Junior Associate, Zespół Kancelarii Prawnej w Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Prawo pracy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.