Polski Ład – poznaliśmy projekt przepisów. Wygląda na to, że dotknie… prawie wszystkiego i wszystkich. Ogromny zakres zmian. Ponad 200 stron nowych przepisów i kolejne tyle ich uzasadnienia. Wakacyjna lektura dla wytrwałych, raczej doradców aniżeli ich mocodawców. Z perspektywy przedsiębiorców momentami przerażająca, w większości budząca obawy i znaki zapytania, przeplatana nielicznymi – choć wymagającymi dostrzeżenia i doceniania – epizodami budującymi poczucie nadziei i dla niektórych ulgi.
Zdrowotna zgroza: Polski Ład a składka zdrowotna
W tym zakresie – niestety dla przedsiębiorców – bez niespodzianek w stosunku do zapowiedzi. Bezapelacyjnie najważniejsza zmiana dla tysięcy przedsiębiorców prowadzących biznesy jako osoby fizyczne, spółki cywilne, spółki partnerskie czy też spółki jawne prowadząca realnie do podniesienia podatków o dodatkowe blisko 9 punktów procentowych. W przypadku wielu przedsiębiorców będzie to już 32% (19% + 4% + 9%), niezależnie od tego czy zyski są konsumowane czy reinwestowane, przy pełnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym. Bez wątpienia dla wielu będzie to czas rozmyślań o zmianach.
Składka zdrowotna w projekcie przepisów o Polskim Ładzie:
- Brak górnego limitu dochodów, do którego naliczana byłaby składka zdrowotna
- Brak odliczenia od PIT jakiejkolwiek części składki zdrowotnej
- Składka kalkulowana miesięcznie co najmniej od minimalnego wynagrodzenia (np. w przypadku straty)
- Osoby na ryczałcie ze składką zdrowotną od przychodu w wysokości 1/3 stawki płaconego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
- Składki zdrowotne od dochodu również dla osób uzyskujących wynagrodzenia z tytułu powołania np. jako członka zarządu
- Przedsiębiorcy nie mogą być klasą średnią. Zapowiadana tzw. ulga dla klasy średniej mająca neutralizować podwyżkę składki zdrowotnej owszem jest przewidziana dla osób na skali podatkowej, ale nie działa w odniesieniu do dochodów z działalności gospodarczej
Nadzieja: Polski Ład a holding, grupy VAT i ulgi podatkowe
Mamy konkretne propozycje kilku zupełnie nowych interesujących rozwiązań, którym warto będzie się baczniej przyjrzeć i przeanalizować. Mamy też zapowiedzi korzystnych modyfikacji znanych już instytucji.
W projekcie przepisów m.in.:
- Wprowadzenie zupełnie nowego reżimu holdingowego mającego promować lokowanie i budowę w Polsce struktur holdingowych (póki co jednopoziomowych + spółka holdingowa) korzystających ze zwolnienia z CIT 95% otrzymywanej dywidendy oraz – co jest nowością – dochodu ze sprzedaży udziałów i akcji przy względnie niewygórowanych warunkach.
- Wprowadzenie tzw. Grup VAT tj. stworzenia z grupy powiązanych podmiotów jednego podatnika VAT.
- Ograniczenie limitów i wymogów oraz w efekcie zwiększenie elastyczności i atrakcyjności tzw. podatku estońskiego
- Szereg nowych lub zmodyfikowanych ulg: B+R, ulga na prototyp, ulga na wsparcie innowacyjnych pracowników, ulga na robotyzację, IP Box
Uśmiech: Polski Ład a grupy kapitałowe, stawki ryczałtu i sprzedaż udziałów
Niesprawiedliwym byłoby stwierdzenie, iż zapowiedziane zmiany to dla przedsiębiorców wyłącznie i jednoznacznie niekorzystne zmiany. Wyłowić można też te, które jednoznacznie należy oceniać w kategoriach zmian pozytywnych. Można oczywiście różnie oceniać ich wagę, w szczególności w relacji do tych zmian budzących grozę i niepokój, ale mimo tego w imieniu przedsiębiorców należy wspierać ich wprowadzenie.
W projekcie przepisów jest m.in.:
- Ograniczenie warunków tworzenia i funkcjonowania podatkowych grup kapitałowych
- Dodatkowe zachęty podatkowe dla inwestycji w ASI tj. alternatywne spółki inwestycyjne
- Uregulowanie skutków podatkowych wycofywania wkładu ze spółek osobowych niebędących podatnikami
- Wprowadzenie racjonalnych i korzystniejszych niż obecna linia fiskusa przepisów o skutkach sprzedaży udziałów i akcji spółek powstałych z przekształcenia spółek osobowych
- Obniżenie – choć tylko dla nielicznych – stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Wskazane powyżej obszary zmian to tylko przykłady. Ponadto jest cała masa innych. Wymienić można choćby zmiany w obszarze cen transferowych, podatku u źródła, ulgi abolicyjnej, przeciwdziałaniu zatrudniania na czarno, promocji obrotu bezgotówkowego, zmian w ordynacji podatkowej itd.
Naturalnie po stronie przedsiębiorców rodzą się pytania nie tylko o zakres zmian i ich wpływ na prowadzone przedsiębiorstwa, ale również czy opublikowany projekt warto już analizować, na ile to co zostało opublikowane na potrzeby konsultacji będzie miało przełożenie na obowiązujące prawo i kiedy będzie wiadomo jakie przepisy będą obowiązywały od 2022 r. Na kanwie doświadczeń z poprzednich lat wydaje się, że na te pytania nie sposób obecnie precyzyjnie odpowiedzieć. Mając jednak na względzie wyjątkowo szeroki zakres zapowiedzianych zmian i relatywnie wąski zakres projektowych przepisów przejściowych, z pewnością wskazana jest czujność i odpowiednio wczesna diagnoza umożliwiająca później podejmowanie we właściwym momencie trafnych decyzji.
Jak Polski Ład wpłynie na mój biznes? Skontaktuj się z naszym ekspertem, by uzyskać odpowiedzi na Twoje wątpliwości.