Dobra passa polskiego rynku transferów piłkarskich trwa. Kluby Ekstraklasy z roku na rok wydają coraz więcej na wzmocnienia – wynika z piątej edycji raportu firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton „Rynek transferów piłkarskich w Polsce”. W sezonie 2015/16 (sumując letnie i zimowe okienko) wydały na transfery 8,1 mln EUR, czyli najwięcej od rekordowego sezonu 2010/11.

KLUCZOWE WNIOSKI Z RAPORTU
⚽ Wydatki na nowych zawodników w Ekstraklasie w sezonie 2015/16 (w letnim oknie 2015 roku i zimowym 2016 roku) były najwyższe od 5 lat – wyniosły 8,1 mln EUR i były o 0,2 mln EUR wyższe niż rok wcześniej.
⚽  W sezonie 2015/16 kluby Ekstraklasy zarobiły na sprzedaży zawodników zdecydowanie mniej niż w poprzednim sezonie (spadek o 7,8 mln EUR).
⚽ Pod względem wyniku na transakcjach transferowych liderem na rynku transferowym w sezonie 2015/16 była Jagiellonia Białystok.
⚽ Polska liga to nadal rynek nieporównywalny z ligami zachodnimi. Kluby z Ekstraklasy wydają na transfery 176 razy mniej niż kluby z Premier League.

W sezonie 2015/16 kluby piłkarskiej Ekstraklasy postawiły na wzmocnienia. Świadczy o tym fakt, że w letnim i zimowym okienku transferowym wydały nieco ponad 8,1 mln EUR – najwięcej od rekordowego sezonu 2010/2011, kiedy to wydatki transferowe zespołów z najwyższej klasy rozgrywkowej w Polsce wyniosły 16,9 mln EUR.

O ile wydatki polskich klubów na nowych zawodników były najwyższe od 5 lat, to już ich przychody ze sprzedaży piłkarzy były najniższe od sezonu 2010/11 i wyniosły tylko 8,9 mln EUR. Tym samym zatrzymana została tendencja wzrostowa wpływów transferowych, która utrzymywała się od sezonu 2011/2012.

Niższe przychody ze sprzedaży przełożyły się również na gorszy bilans na transakcjach transferowych. Co prawda kluby z Ekstraklasy zakończyły sezon z zyskiem w wysokości 800 tys. EUR, ale rok temu ten zysk był 11-krotnie wyższy.

Jan Letkiewicz

Partner Zarządzający, Grant Thornton.

Sezon 2015/16 pokazał, że kluby piłkarskiej Ekstraklasy zmieniły nieco swoją politykę transferową. Kluby nie sprzedawały swoich najlepszych zawodników, chcąc utrzymać ich jak najdłużej w zespole, tak aby przyczynili się do sukcesu sportowego oraz zwiększyli jeszcze swoją wartość na rynku transferowym. W połączeniu z regularnym w ostatnich latach wzrostem wydatków na wzmocnienia świadczy to o tym, że kluby zaczynają myśleć bardziej długoterminowo.

Wykres 1. Wpływy i wydatki transferowe klubów Ekstraklasy w poszczególnych sezonach (w mln EUR)

Jagiellonia rozbiła bank

Najbardziej efektywna na rynku transferowym w sezonie 2015/16 była Jagiellonia Białystok, która zarobiła na transferach 1,8 mln EUR – o niespełna 1,1 mln EUR więcej niż drugi w tym zestawieniu Ruch Chorzów. Podium zamyka Śląsk Wrocław, który sezon 2015/16 zakończył z zyskiem w wysokości 400 tys. EUR.

Szymon Wróblewski

Partner w Grant Thornton, Dyrektor Zespołu Doradztwa dla Branży Sport

Jagiellonia Białystok może być przykładem dla większości polskich klubów, w jaki sposób należy prowadzić politykę transferową. Klub z Białegostoku udowadnia, że dzięki dobremu skautingowi i odwadze w stawianiu na młodych piłkarzy zarabiać na transferach można również w mniejszych ośrodkach.

Największą stratę (1,5 mln EUR) zanotował natomiast Lech Poznań. Klub z Wielkopolski nie trafił z transferami i zakończył ostatni sezon na rozczarowującym siódmym miejscu, nie kwalifikując się do europejskich pucharów.

Stratę na transferach (30 tys. EUR), za sprawą dość odważnych zakupów (głównie Michała Pazdana za 700 tys. EUR, Adam Hlousek za 500 tys. EUR i Ariela Borysiuka za 500 tys. EUR), poniosła również Legia Warszawa. Ryzyko poniesione na rynku transferowym opłaciło się jednak stołecznemu klubowi, który sięgnął w maju po tytuł mistrza Polski oraz zwyciężył w rozgrywkach Pucharu Polski.

W Europie wydają więcej

Mimo, że kluby piłkarskiej Ekstraklasy wydają coraz więcej na transfery, to wciąż nie są w stanie konkurować na rynku transferowym z klubami z większości lig Europy Zachodniej i Południowej. Najwięcej środków na nowych piłkarzy w sezonie 2015/16 przeznaczyły na Starym Kontynencie zespoły z Premier League – 1,4 mld EUR. To aż 176 razy więcej niż kluby z Ekstraklasy. Mniejsza dysproporcja pomiędzy ligą polską a angielską jest zauważalna, gdy porównujemy przychody ze sprzedaży piłkarzy. Zespoły z Ekstraklasy zarobiły na swoich zawodnikach 74 razy mniej niż kluby z Premier League.

Padnie rekord?

Trwa już letnie okienko transferowe sezonu 2016/17 i wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że przychody polskich klubów ze sprzedaży piłkarzy będą znacznie wyższe niż w poprzednim sezonie. Z Ekstraklasy za łączną kwotę 5 mln EUR odeszli już Bartłomiej Drągowski (z Jagielloni Białystok do Fiorentiny za 3,2 mln EUR) oraz Ariel Borysiuk (z Legii Warszawa do Queens Park Rangers za 1,8 mln EUR), a to raczej nie koniec transferów z naszej ligi. Podczas zakończonych wczoraj mistrzostw Europy swoją wartość podnieśli tacy piłkarze jak Michał Pazdan, Ondrej Duda (obaj Legia Warszawa) czy Bartosz Kapustka (Cracovia) i klubom, które reprezentują, ciężko będzie zatrzymać ich jeszcze co najmniej na rundę jesienną Ekstraklasy.

Paweł Zaczyńśki

Menedżer w Departamencie Audytu Grant Thornton

Bardzo dobry występ reprezentacji Polski na Euro 2016, a także dobra gra reprezentantów Węgier i Słowacji, występujących na co dzień w Ekstraklasie, sprawiają, że okienko transferowe przed sezonem 2016/17 zapowiada się niezwykle interesująco. Tacy zawodnicy jak Bartosz Kapustka czy Michał Pazdan stali się obiektem obserwacji wielu europejskich klubów i jest bardzo prawdopodobne, że odejdą z ligi za dość duże pieniądze. Wyższe wpływy z transferów powinny wiązać się z większym budżetem na nowych piłkarzy, co pozwoli na sprowadzanie do Polski coraz lepszych zawodników i tym samym podniesienie poziomu rozgrywek.

 

Zapraszamy do zapoznania się z całym raportem:

 

Raport: Rynek transferów piłkarskich w Polsce i Europie

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Wydatki na transfery największe od 5 lat

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.