W przypadku sprzedaży zestawu promocyjnego „on-pack”, a więc sprzedaży standardowego produktu, do którego dodany zostaje element promocyjny, nie zawsze mamy do czynienia ze sprzedażą jednego produktu, lecz dwóch odrębnych towarów i dostawę każdego z tych towarów, na gruncie Ustawy VAT należy rozpatrywać odrębnie, z wszelkimi konsekwencjami podatkowymi.
Konkurencja na rynku sprawia, że podmioty gospodarcze podejmują różnego rodzaju działania promocyjne. Jedną z tych form jest sprzedaż w formie zestawu promocyjnego „on-pack”. Sprzedaż ta polega na tym, że do standardowego produktu dodany zostaje element promocyjny (np. do opakowania herbaty dodawany jest kubek, do butelki alkoholu dodawany jest kieliszek, szklanka, otwieracz do wina, breloczek na klucze itp.), a całość zostaje umieszczona w specjalnie do tego celu zaprojektowanym opakowaniu. Opakowaniem tym jest kartonik jednostkowy dedykowany dla danego zestawu promocyjnego lub folia. Każdy zestaw jest zamknięty w opakowaniu jednostkowym w taki sposób, że nie jest możliwe dokonanie osobnej sprzedaży elementów zestawu promocyjnego „on-pack” bez otwarcia i/lub uszkodzenia opakowania jednostkowego. Cena zestawu promocyjnego jest z reguły taka sama, a czasami niższa lub wyższa od ceny standardowego produktu wchodzącego w skład danego zestawu promocyjnego, w sytuacji, gdy jest on sprzedawany samodzielnie, a nie w zestawie. Na zestawy promocyjne nadawane są odrębne kody materiałowe – inne, niż kod nadawany standardowemu produktowi wchodzącemu w skład zestawu, w sytuacji, gdy jest on sprzedawany samodzielnie, a nie w zestawie.
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy odpowiadając na pytanie Wnioskodawcy, czy prawidłowym będzie uznanie zestawu promocyjnego „on-pack” – tj. butelka alkoholu + kieliszek lub butelka alkoholu + tonic, jako dostawę odrębnego produktu i wyodrębnienie na fakturze sprzedaży ceny takiego produktu stwierdził, że aby uznać taki zestaw za jeden produkt, to pomiędzy produktem standardowym i elementem promocyjnym musi istnieć związek umożliwiający uznanie takiego zestawu za jedną rzecz, w szczególności zaś na uznanie produktu promocyjnego za część składową rzeczy albo przynależność.
Sprawdź Interpretacje indywidualne Grant Thornton