W ankiecie przeprowadzonej w ramach badania International Business Report, prowadzonego cyklicznie przez firmę audytorsko-doradczo-outsourcingową Grant Thornton, zapytaliśmy menedżerów (10 tys. przedstawicieli zarządów średnich i dużych firm z całego świata), o to, na czym ich zdaniem zarządy spółek powinny skupić się w ciągu kolejnych 10 lat, aby wzrost wartości ich firmy był jak najwyższy.
Jako kluczowy obszar respondenci z Polski uznali zrównoważony rozwój – 54 proc. wskazań. Na kolejnych miejscach uplasowały się relacje inwestorskie (46 proc.) oraz rozwój kultury korporacyjnej w firmie i strategiczne planowanie (po 33 proc.).
Nieco inaczej prezentują się wyniki dla całej Unii Europejskiej. Przedsiębiorcy z pozostałych krajów członkowskich jako priorytetowe obszary w najbliższych 10 latach wskazali strategiczne planowanie (49 proc.) oraz rozwój kultury korporacyjnej (43 proc.). Zrównoważony rozwój wybrało natomiast tylko 31 proc. badanych.
Partner Zarządzający w Grant Thornton
Z jednej strony cieszy, że zrównoważony rozwój to koncepcja rozwoju firm, która nie tylko dotarła do Polski, ale wskazywana jest jako newralgiczny obszar w przyszłości. Symptomatyczne jest, że dla zarządów przedsiębiorstw w UE ten obszar jest zdecydowanie mniej istotny. Wydaje się, że wynika to z faktu, że polscy zarządzający jeszcze lekcji w zakresie zrównoważonego rozwoju nie odrobili. Jednocześnie uznają – słusznie – że zapewnienie trwałego rozwoju firmy wymaga wciągnięcia tego tematu do agendy najwyższego kierownictwa.
Poza tym uczestnicy badania mieli wskazać najefektywniejsze sposoby na kreowanie w swoich firmach różnorodności. Największy odsetek ankietowanych (46 proc.) wybrał identyfikowanie przyszłych, najlepiej rokujących menedżerów na wczesnym etapie ich kariery, a następnie przygotowywanie ich do piastowania kierowniczych stanowisk. Drugie miejsce zajęło tworzenie w firmie zróżnicowanego, starannie dobranego zasobu utalentowanych pracowników z różnych obszarów (42 proc. wskazań).
Polskie firmy masowo stają przed problemem sukcesji. Pierwsze pokolenie właścicieli i menedżerów zaczyna przekazywać władzę. Wyniki ankiety obrazują, że przyszli nestorzy rozumieją, jak istotne jest zidentyfikowanie talentów, naturalnych kandydatów na sukcesorów. Świadczy to o ich roztropności. Moment przekazania władzy jest bowiem krytyczny w cyklu życia firmy. Im szybciej wyznaczy się kandydatów do przejęcia sterów i im szybciej zacznie się ich do tego przygotowywać, tym niższe ryzyko niepowodzenia sukcesji.
Zapraszamy do zapoznania się z raportem:
Raport o Polsce
Raport globalny