Nowe dane zebrane przez Grant Thornton wskazują, że wymuszenia i szantaż są bardziej rozpowszechnionymi formami cyberprzestępczości wymierzonej w przedsiębiorców niż kradzież danych czy własności intelektualnej. Na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy liczba cyberataków na całym świecie gwałtownie wzrosła. Rośnie zatem różnorodność form ataków, a wraz z nią mnogość sposobów na stawianie im oporu.
Niebezpieczny trend
Wyniki badania International Business Report (IBR) przeprowadzonego na zlecenie Grant Thornton wskazują, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy z cyberprzestępczością zetknęła się prawie jedna czwarta firm na świecie (21%). Rok wcześniej do takiego doświadczenia przyznawało się 15% firm. Polska w tym zestawianiu plasuje się trochę poniżej średniej światowej z wynikiem 20%.
Badanie Grant Thornton ujawnia, że odsetek firm, które padły ofiarą ataków informatycznych, wzrósł gwałtownie w rozwiniętych gospodarkach Ameryki Północnej (z 18% rok temu do 24% w tym roku) i Unii Europejskiej (z 19% do 32%), jak również w Afryce (z 10% do 29%) oraz Azji Pacyficznej (z 9% do 13%).
Jako formę ataku najczęściej właściciele firm podawali uszkodzenie infrastruktury biznesowej (22% firm). Do innych wielokrotnie wskazywanych form cyberataku należał szantaż lub wymuszenie pieniędzy (17%), występujące częściej niż kradzież danych finansowych klientów (12%) czy kradzież własności intelektualnej (11%).
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Jakich strat najbardziej boją się przedsiębiorcy? Najpoważniejsze straty finansowe grożą organizacjom w związku z utratą dobrego imienia, kradzieżą danych klientów, kradzieżą własności intelektualnej, oraz potencjalnymi szkodami materialnymi czy infrastrukturalnymi.
Wydaje się, że dzisiejszy biznes funkcjonuje w warunkach, w których nie zadajemy sobie już pytania o to „czy” zostaniemy zaatakowani. To kwestia czasu. Budowanie cyberbezpieczeństwa musi więc stać się priorytetem dla wszystkich komórek przedsiębiorstwa. Do kluczowych elementów należy tu zrozumienie wartości przechowywanych informacji i zagwarantowanie im odpowiedniej ochrony.
Jak pomagamy firmom z tej branży?
O BADANIU
Badanie International Business Report (IBR) Grant Thornton, zainicjowane w 1992 r. i początkowo prowadzone w dziewięciu krajach Europy, dziś umożliwia poznanie opinii i oczekiwań ponad 10 000 przedsiębiorców z 37 gospodarek rocznie. Więcej informacji: grantthornton.global
Kwestionariusze badań są tłumaczone na języki lokalne. Wywiady w terenie są prowadzone co kwartał, głównie telefonicznie. Badanie IBR obejmuje zarówno spółki giełdowe, jak i te będące własnością prywatną. Dane do obecnej edycji raportu pochodzą z wywiadów przeprowadzonych pomiędzy lipcem a wrześniem 2016 r. wśród ponad 2 600 prezesów zarządów, dyrektorów generalnych, oraz innych dyrektorów wysokiego szczebla z wszystkich gałęzi gospodarki.