Serwisy internetowe publicznych podmiotów wcale nie są gorzej zaprojektowane niż ich prywatnych odpowiedników – wynika z badania Grant Thornton i studia EDISONDA. W kulturze i oświacie wręcz państwo wygrywa pod tym względem z prywatnym biznesem.
Stereotyp jest dość mocny – sektor prywatny ma świetnie zaprojektowane i przyjazne dla użytkowników serwisy internetowe, tymczasem strony państwowych instytucji (urzędów, szpitali czy uczelni) są nieco przestarzałe i ciężko się na nich odnaleźć. Czy jednak tak jest rzeczywiście?
Firma audytorsko-doradcza Grant Thornton wspólnie ze studiem projektowo-badawczym EDISONDA (należącym do Grupy Grant Thornton) przebadały serwisy internetowe 25 państwowych usługodawców i porównały je z 25 analogicznymi serwisami usługodawców z sektora prywatnego. Przeanalizowały je pod kątem 10 kryteriów, które pozwalają ocenić, na ile poprawnie z punktu widzenia tzw. user experience (funkcjonalności z punktu widzenia ostatecznego użytkownika; UX) te strony są zaprojektowane, np. na ile zrozumiały jest język dla odbiorcy, czy nazewnictwo podstron jest spójne, na ile łatwo użytkownikowi odnaleźć dane kontaktowe. Pod lupę wzięliśmy podmioty z pięciu obszarów: administracji, kultury, oświaty, transportu i ochrony zdrowia.
Sprawdź User Experience Design & Research Grant Thornton
Wnioski z badania są zaskakująco optymistyczne. Sektor publiczny nie tylko nie przegrywa w cyfrowym świecie z sektorem prywatnym, ale wręcz minimalnie go wyprzedza – łącznie we wszystkich badanych obszarach zdobył 2013 pkt na 2500 możliwych, a więc o 3 pkt więcej niż sektor prywatny.
Wykres: Wyniki testu User Experience 25 serwisów usługodawców z sektora publicznego i prywatnego
Źródło: Badanie przeprowadzone przez EDISONDA i Grant Thornton.
Zdecydowanie najlepiej wypadają państwowe instytucje kultury – łącznie przebadane przez nas państwowe teatry i opera uzyskały aż 438 na 500 możliwych pkt, czyli o 70 pkt więcej niż ich prywatni odpowiednicy. Opera Bałtycka w Gdańsku uzyskała wręcz niemal komplet punktów (98/100), na równi z ING Bankiem Śląskim, czym obie te instytucje wykazały, że ich serwisy mogą być wzorcem dobrze zaprojektowanego narzędzia cyfrowego.
Informacja prasowa
(.docx, Rozmiar: 147,39 KB)