GrantThornton - regiony
Belgijski trybunał konstytucyjny złożył wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym. Zadał pięć pytań dotyczących niezgodności przepisów dyrektywy Rady (UE) 2018/822 z dnia 25 maja 2018 r. (DAC6) z prawem unijnym. Jakie stanowisko zajął Rzecznik Generalny TSUE? O tym piszemy w artykule.

Pytania prejudycjalne zadane przez belgijski trybunał konstytucyjny

Belgijski Trybunał Konstytucyjny zwrócił się do TSUE o zbadanie ważności dyrektywy DAC6 nakładającej na niektórych pośredników i podatników obowiązku zgłaszania właściwym organom państw członkowskich potencjalnie agresyjnych uzgodnień transgranicznych.

Trybunał zadał pięć pytań prejudycjalnych dotyczących różnych aspektów systemu wprowadzonego dyrektywą DAC6:

  • Trybunał zapytał czy DAC6 narusza przepisy Traktatu o Unii Europejskiej, Karty praw podstawowych UE, a w szczególności zasadę równości i niedyskryminacji, z uwagi na to, że nie ogranicza obowiązku zgłoszenia uzgodnień transgranicznych do podatku dochodowego od osób prawnych.
  • Przedmiotem pytania drugiego, była kwestia naruszenia przez DAC6 zasady legalności w prawie karnym zagwarantowaną w europejskiej Konwencji praw człowieka, zasadę ogólną pewności prawa oraz prawo do poszanowania życia prywatnego zagwarantowane w Karcie i EKPC z uwagi na to, że pojęcia “uzgodnienie”, “pośrednik”, “uczestnik”, “przedsiębiorstwo powiązane”, przymiotnik “transgraniczne”, różne “cechy rozpoznawcze” i “kryterium głównej korzyści”, które dyrektywa stosuje w celu określenia zakresu stosowania i zasięgu obowiązku zgłoszenia uzgodnień transgranicznych podlegających zgłoszeniu, nie są wystarczająco jasne i precyzyjne.
  • Pytanie trzecie zwracało uwagę na fakt, że moment rozpoczęcia biegu 30-dniowego terminu, w którym pośrednik lub właściwy podatnik powinien spełnić obowiązek zgłoszenia uzgodnienia transgranicznego, nie jest określony wystarczająco jasno i precyzyjnie.
  • Kolejne pytanie brzmiało: czy DAC6 narusza prawo do poszanowania życia prywatnego zagwarantowane w Karcie i EKPC z uwagi na przewidywanie, że jeżeli państwo członkowskie przyjmuje niezbędne środki w celu umożliwienia pośrednikom zwolnienia się z obowiązku przekazywania informacji dotyczących uzgodnień transgranicznych, gdy taki obowiązek zgłoszenia wiązałby się z naruszeniem tajemnicy zawodowej, to państwo to musi zobowiązać pośredników do bezzwłocznego powiadomienia każdego innego pośrednika / właściwego podatnika o ciążących na nim obowiązkach?
  • Ostatnie pytanie obejmowało zakres naruszenia prawa do poszanowania życia prywatnego zagwarantowane w Karcie i EKPC z uwagi na to, że obowiązek zgłoszenia uzgodnień transgranicznych pociąga za sobą ingerencję w prawo do poszanowania życia prywatnego pośredników i właściwych podatników.

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE

W odniesieniu do wszystkich pięciu pytań zadanych przez Trybunał, Rzecznik Generalny Nicholas Emiliou przedstawił 29 lutego 2024 r. swoją opinię, w której nie dopatrzył się niezgodności przepisów DAC6 z prawem unijnym. Poniżej przedstawiamy wnioski wynikające z opinii Rzecznika.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Procedury podatkowe
Dowiedz się więcej

Zwolnienie się z obowiązku zgłoszenia MDR

Rzecznik odnosząc się do 4 pytania stwierdził, że zgodnie z DAC6 państwa członkowskie mogą przyznać pośrednikom prawo do zwolnienia się z obowiązku do przekazania informacji o podlegających zgłoszeniu uzgodnieniach transgranicznych jedynie w sytuacji, w której obowiązek zgłoszenia narusza tajemnicę zawodową, która na mocy prawa krajowego danego państwa członkowskiego jest uznawana w odniesieniu do adwokatów i innych profesjonalistów, którzy w wyjątkowych okolicznościach są traktowani w taki sam sposób jak adwokaci.

Brak naruszenia prawa do poszanowania życia prywatnego podatników

Nicholas Emiliou odnosząc się do ostatniego pytania wskazał, że rzeczywiście na gruncie DAC6 dochodzi do ingerencji w życie prywatne podatników jednak ingerencja może być uzasadniona jako konieczna i proporcjonalna do osiągnięcia określonych celów interesu publicznego uznawanych przez UE. Ograniczenie wykonywania praw jest określone przepisami, których stosowanie jest wystarczająco jasne i przewidywalne, nie zmienia to jednak faktu, że mają one dość szeroki zakres.

Trybunał Sprawiedliwości UE nie jest formalnie związany z opinią Rzecznika Generalnego, jednak w praktyce sędziowie często kierują się opiniami rzeczników przy wydawanych orzeczeniach. Możemy się zatem spodziewać podobnych wniosków zawartych
w wyroku TSUE.

WSPÓŁAUTORKA: Gabriela Borowa, Doradztwo podatkowe

Czytaj więcej o MDR: 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Doradztwo podatkowe

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.