Sprawa ewentualnego przyjęcie przez Polskę unijnej waluty, jak mało co, dzieli polskich przedsiębiorców. Aktualnie 48% szefów średnich i dużych firm chciałoby euro, a 42% woli zostać przy złotym.

Jak wynika z najnowszej edycji badania Grant Thornton, obecnie 48% szefów średnich i dużych firm prywatnych w Polsce chciałoby, aby Polska przyjęła euro. To nieco mniej niż przed rokiem, kiedy za unijną walutą opowiadało się 54% ankietowanych, ale więcej niż w poprzednich trzech latach, kiedy odsetek ten oscylował blisko 40%. Warto jednak zaznaczyć, że na początku minionej dekady polski biznes był bardzo entuzjastycznie nastawiony do unijnej waluty – odsetek zwolenników sięgał nawet 86%.

Co sprawia, że skłonność przedsiębiorców do euro spadła? Z pewnością jednym z czynników, który na to wpływa, jest zmienność kursu złotego do euro. W ostatnim roku zmienność tak spadła (z 8,97% na 6,54%), więc przyjęcie główny argument za unijną walutą – ograniczenie ryzyka kursowego – stracił na sile.

Grzegorz Taraszkiewicz-Sirocki

Associate Partner, Zarządzanie Ryzykiem Finansowym

Rok 2023 potwierdził regułę, którą obserwowaliśmy też w poprzednich latach – stabilizacja EUR/PLN zniechęca do przyjęcia euro, a większa zmienność zachęca. Tym razem mieliśmy do czynienia z tym pierwszym przypadkiem, czyli z niewielkim spadkiem zmienności i niewielkim wzrostem przeciwników przyjęcia euro.

RAPORT Polski biznes wobec euro

Wyniki 13. edycji badania wśród właścicieli i członków zarządu średnich i dużych firm

Zobacz raport

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo finansowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.