Celem jest uproszczenie procedur i zmniejszenie obciążeń administracyjnych o 25%, generując oszczędności dla przedsiębiorstw. Komisja Europejska podkreśla, że te uproszczenia nie oznaczają porzucenia celów klimatycznych. Propozycje wymagają jeszcze zatwierdzenia przez Parlament Europejski i państwa członkowskie UE.
Spis treści
Podstawy pakietu Omnibus Simplification:
- Poprawa konkurencyjności europejskich firm na arenie międzynarodowej w odpowiedzi na zalecenia raportu Draghi’ego oraz Kompasu Konkurencyjności.
- Uproszczenie i zmniejszenie obciążeń regulacyjnych dla przedsiębiorstw w Unii Europejskiej.
- Podtrzymanie realizacji z celów klimatycznych i zrównoważonego rozwoju.
W ramach Pakietu Omnibus zostały przygotowane konkretne wnioski do Parlamentu Europejskiego, które będą jeszcze musiały być rozpatrzone przez Radę Europy oraz zaakceptowane przez Państwa członkowskie.
Główne założenia pakietu Omnibus Simplification:
Raportowanie zrównoważonego rozwoju (CSRD)
KE przygotowała kilka wniosków z propozycją następujących zmian:
- Podniesienie progów obowiązkowego raportowania – obowiązek raportowania tylko dla firm zatrudniających powyżej 1000 pracowników i osiągających roczne obroty powyżej 50 mln euro lub sumę bilansową powyżej 25 mln EUR. Dyrektywą CSRD jest obecnie objęta około 50 000 firm w UE zatrudniających ponad 250 pracowników. Proponowane zmiany zmniejszą znacząco liczbę firm objętych obowiązkiem sprawozdawania zrównoważonego rozwoju zgodnie z Dyrektywą CSRD w UE z 50 000 do około 10 000. Pakiet nie będzie miał wpływu na raportowanie JZP za 2024 rok.
- Dobrowolność raportowania dla mniejszych firm zatrudniających poniżej 1000 pracowników (MŚP). Komisja planuje przyjąć, na zasadzie aktu delegowanego, dobrowolny standard sprawozdawczości, oparty na standardzie dla MŚP (VSME) dla firm, które nie są objęte zakresem CSRD.
- Uproszczenie standardów raportowania ESRS. KE proponuje, aby na podstawie aktu delegowanego, dotyczącego spółek objętych zakresem CSRD (powyżej 1000 pracowników i 50 mln obrotu) zostały wprowadzone zmiany i uproszczenia istniejących standardów sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (ESRS), w tym znacznego zmniejszenia liczby punktów danych oraz usunięcie wymogu standardów sektorowych.
- Odroczenie stosowania wszystkich wymogów sprawozdawczych. KE przygotowała wniosek, który odracza stosowanie wszystkich wymogów sprawozdawczych określonych w dyrektywie CSRD w odniesieniu do spółek, które mają złożyć sprawozdania w 2026 i 2027 r.
- Pozostawienie standardu ograniczonej pewności. KE w kolejnym wniosku wskazuje usunięcie możliwości przejścia ze standardu ograniczonej pewności (limited assurance), na standard wystarczającej pewności (reasonable assurance).
- Ograniczenie zakresu danych, o które większe firmy mogą prosić MŚP w łańcuchu wartości.
Taksonomia UE
Pakiet Omnibus obejmuje zarówno zmiany w CSRD dotyczące raportowania taksonomicznego jako odstępstwo od art. 8 rozporządzenia w sprawie taksonomii, a z drugiej strony Komisja proponuje projekt zmian w aktach delegowanych dotyczących ujawniania informacji w zakresie taksonomii, klimatu i środowiska, podlegający konsultacjom publicznym.
- Dobrowolna sprawozdawczość w zakresie taksonomii UE. Dla spółek objętych przyszłym zakresem CSRD (duże spółki zatrudniające ponad 1000 pracowników) o obrotach netto do 450 mln, propozycja Omnibus przewiduje dobrowolną sprawozdawczość w zakresie taksonomii UE. Zmniejszy to liczbę spółek, które są zobowiązane do zgłaszania dostosowania do taksonomii. Do tej pory przedsiębiorstwa zatrudniające ponad 1 000 pracowników były zobowiązane do składania sprawozdań na temat zgodności ich działalności z kryteriami Taksonomii UE.
- Zmiany w akcie delegowanym dotyczącym taksonomii w zakresie ujawniania informacji oraz akcie delegowanym dotyczącym taksonomii klimatycznej i środowiskowej:
- uproszczenie szablonów sprawozdawczych – zmniejszenie liczby punktów danych o prawie 70%,
- zwolnienie przedsiębiorstw z oceny kwalifikowalności do taksonomii i dostosowania ich działalności gospodarczej, która nie ma istotnego znaczenia finansowego dla ich działalności (np. nieprzekraczającej 10% ich całkowitego obrotu, nakładów inwestycyjnych lub aktywów ogółem),
- poprawki do głównych kluczowych wskaźników wydajności instytucji finansowych, w szczególności wskaźnika zielonych aktywów (GAR) dla banków. Na podstawie opublikowanego tekstu banki będą mogły wykluczyć z mianownika wskaźnika GAR ekspozycje związane z przedsiębiorstwami, które nie są objęte przyszłym zakresem CSRD (tj. firmami, które nie są dużymi przedsiębiorstwami zatrudniającymi 1000 lub więcej pracowników).
- W ramach konsultacji publicznych zainteresowane strony zostaną proszone są o przedstawienie opinii na temat alternatywnych opcji.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Należyta staranność w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSDDD)
KE przygotowała w pakiecie również wniosek dotyczący zmian i uroszczenia wymogów CSDDD.
- Opóźnienie wprowadzenia obowiązków o rok, do połowy 2028 roku. Jest to wniosek, który odracza termin transpozycji i pierwszą falę stosowania dyrektywy CSDDD dla pierwszych spółek, które mają złożyć sprawozdanie, z połowy 2027 r. na połowę 2028 r.
- Uproszczenie wymogów Due Diligence. KE proponuje uproszczone podejście w stosunku do doczasowych wymogów:
- Skupienie na bezpośrednich dostawcach. Zwolnienie firm z obowiązku systematycznego przeprowadzania dogłębnych ocen niekorzystnego wpływu, który występuje lub może wystąpić w często złożonych łańcuchach wartości na poziomie pośrednich partnerów biznesowych i wymaganie pełnej należytej staranności w odniesieniu do łańcucha wartości poza bezpośrednim partnerem biznesowym. Przedsiębiorstwa będą mogły ograniczyć stosowanie przepisów w odniesieniu do swoich bezpośrednich dostawców bez konieczności pozyskiwania danych i informacji od innych podwykonawców i dostawców znajdujących się w dalszej części łańcucha dostaw.
- Zmniejszenie częstotliwości ocen partnerów biznesowych. Przedsiębiorstwa musiałyby również oceniać swoje łańcuchy dostaw raz na pięć lat, a nie co roku.
- Ograniczenie żądań informacyjnych kierowanych do MŚP. Dalsze ograniczanie efektu „trickle-down” poprzez ograniczenie informacji, których spółki objęte zakresem mogą żądać od swoich partnerów biznesowych z sektora MŚP i małych spółek o średniej kapitalizacji (tj. spółek zatrudniających nie więcej niż 500 pracowników) do informacji określonych w dobrowolnych standardach sprawozdawczości CSRD w zakresie zrównoważonego rozwoju (standard VSME).
- Usunięcie obowiązku zakończenia relacji biznesowych jako środka ostatecznego. W przypadku kiedy firmy zobligowane do raportowania są pozbawione możliwości pozyskania informacji w inny rozsądny sposób niż bezpośrednio od partnera biznesowego będą mogły zobowiązać firmę do zawieszenia – w miejsce obecnego obowiązku zerwania – umowy z dostawcą, która jest niezgodna z przepisami.
- Dostosowanie wymogów dotyczących przyjęcia planów transformacji w zakresie łagodzenia zmiany klimatu do CSRD;
Mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji co₂ (CBAM)
W pakiecie Omnibus znalazł się także wniosek dotyczący rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie mechanizmu dostosowania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (CBAM).
- Wyłączenie około 90% importerów poprzez ustanowienie progu 50 ton rocznie dla importowanych towarów objętych CBAM. Obowiązujące przepisy obejmują cały import towarów objętych CBAM o wartości powyżej 150 euro. Zmiany zwolnią małych importerów z obowiązków CBAM, głównie MŚP i osoby fizyczne. Są to importerzy, którzy importują niewielkie ilości towarów CBAM, reprezentujących bardzo małe ilości wbudowanych emisji wprowadzanych do UE z państw trzecich. Zmiana przepisów wykluczy około 182 000 z 200 000 importerów objętych obecnie systemem, ze względu na to, że wytwarzają oni tylko 1% emisji w systemie.
- Uproszczenie procedur dla mniejszych podmiotów. Proponowane zmiany mają na celu uproszczenie autoryzacji zgłaszających, obliczania emisji, wymogów sprawozdawczych i zgodności z odpowiedzialnością finansową. Będzie to w szczególności dotyczyć ograniczenia biurokracji związanej z domaganiem się obniżenia kosztów CBAM dla towarów importowanych z kraju, w którym producenci już płacą cenę za emisję CO2. Komisja planuje również od 2027 r. publikować obliczenia średnich rocznych cen uprawnień do emisji dwutlenku węgla w innych krajach, dzięki czemu przedsiębiorstwa nie będą musiały samodzielnie dokonywać obliczeń.
- Wzmocnienie przepisów dotyczących przeciwdziałania nadużyciom. Planowane jest wprowadzenie środków zwiększających skuteczność CBAM, poprzez wzmocnienie przepisów dotyczących zwalczania nadużyć i opracowanie, we współpracy z organami krajowymi, wspólnej strategii przeciwdziałania obchodzeniu przepisów.
InvestEU regulation
KE proponuje również uproszczenie rozporządzenia w sprawie InvestEU i EFIS w celu zmniejszenia częstotliwości i treści niektórych sprawozdań, np. wyłączenia małych odbiorców końcowych, takich jak MŚP, a także stosowania niektórych przepisów.
- Uproszczenie przepisów InvestEU i EFSI. Celem jest zmniejszenie biurokracji dla partnerów wdrażających InvestEU, a także dla pośredników finansowych i odbiorców końcowych, w szczególności MŚP, którzy są zobligowanie do dostarczania informacji do sprawozdań dla Komisji.Zmniejszenie częstotliwości i zakresu raportów. Uproszczenie dotyczy wymogów nie legislacyjnych, które mają zastosowanie w przypadku InvestEU, EFIS i dotyczą instrumentów, takich jak InnovFinczy CEF, w szczególności w odniesieniu do zmniejszenia częstotliwości niektórych sprawozdań.
- Uproszczenia treści sprawozdań. Propozycje KE dotyczą również uproszczenia treści sprawozdań (danych wejściowych do tych sprawozdań) w zakresie, w jakim MŚP będą zobowiązane do dostarczania partnerom wykonawczym.
Szacuje się, ze proponowane rozwiązania mogą przynieść oszczędności nawet do 350 mln EUR partnerom wdrażającym, pośrednikom finansowym i ostatecznym odbiorcom funduszy InvestEU.
Zgodnie z publikacją Komisji Europejskiej Questions and answers on simplification omnibus I and II wniosek dotyczący zmiany rozporządzenia w sprawie InvestEU pomógłby zmobilizować dodatkowe 50 mld EUR inwestycji poprzez:
- „1) zwiększenie wielkości gwarancji UE o 2,5 mld EUR oraz
- 2) ułatwienie łącznego wykorzystania gwarancji InvestEU z istniejącymi zdolnościami dostępnymi w ramach trzech dotychczasowych programów (EFIS, instrumentu dłużnego w ramach instrumentu „Łącząc Europę” i instrumentu dłużnego InnovFin) w celu wsparcia nowych operacji finansowych i inwestycyjnych InvestEU.
- Usprawniając działania programów, Komisja spodziewa się odblokować około 50 mld euro w inwestycjach publicznych i prywatnych, napędzając wzrost i innowacje w kluczowych sektorach, takich jak czyste technologie, cyfryzacja i zrównoważona infrastruktura.”
Oczekiwane korzyści:
- Redukcja biurokracji: Komisja Europejska dąży do zmniejszenia obciążeń administracyjnych o 25%, a dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) o 35% do końca swojej kadencji w 2029 roku.
- Ochrona MŚP przed nadmiernymi żądaniami informacyjnymi.
- Oszczędności dla europejskich przedsiębiorstw rzędu 6.3 miliardów euro rocznie.
- Uwolnienie dodatkowych 50 miliardów euro na inwestycje publiczne i prywatne.
- Zwiększenie konkurencyjności UE. Propozycje mają na celu zwiększenie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw na globalnym rynku poprzez uproszczenie przepisów i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.
- Wsparcie dla innowacji: Pakiet Omnibus ma na celu stworzenie bardziej sprzyjającego środowiska biznesowego, które pozwoli firmom na rozwój, innowacje i tworzenie miejsc pracy.
- Wsparcie dla zrównoważonego rozwoju: Uproszczenie przepisów dotyczących zrównoważonego rozwoju ma na celu ułatwienie firmom dostępu do finansowania zrównoważonego rozwoju oraz wspieranie ich w przechodzeniu na bardziej ekologiczne praktyki biznesowe.
Co dalej?
Pakiet Omnibus Simplification jest znaczącym krokiem w kierunku uproszczenia przepisów i zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorstw w UE. Komisja Europejska podkreśla, że uproszczenie przepisów jest kluczowe dla zwiększenia konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju w UE. Komisja Europejska deklaruje kontynuacje prac nad upraszczaniem regulacji i wspieraniem przedsiębiorstw w UE, z jednoczesnym podejmowaniem działań na rzecz ochronnych środowiska i klimatu.
Wymienione propozycje wymagają jeszcze zatwierdzenia przez Parlament Europejski, Radę UE oraz państwa członkowskie UE. Wiele zmian musi zostać wynegocjowanych i zatwierdzonych przez większość prawodawców w Parlamencie Europejskim i przyjęta przez większość państw członkowskich UE.
Należy pamiętać, że prace Parlamentu Europejskiego oraz Rady UE na zmianami mogą potrwać kilka miesięcy. Cześć proponowanych zmian może nie zostać przyjętych lub będą przyjęte z modyfikacjami. Kolejne kilka miesięcy zajmie transpozycja unijnych przepisów do polskiego prawa.