GrantThornton - regiony

W co zainwestują polskie firmy w 2025 r.? [RAPORT]

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Mimo, że polscy przedsiębiorcy nominalnie planują zwiększenie budżetów inwestycyjnych na 2025 r., to ich skłonność do podnoszenia wydatków pozostaje niższa niż rok wcześniej. Co więcej, wielu z nich nie potrafi jednoznacznie określić skali planowanych inwestycji, co może wskazywać na niepewność co do przyszłej kondycji zarówno krajowej, jak i globalnej gospodarki – wynika z badania przeprowadzonego dla Grant Thornton.

[Pobierz raport lub przeczytaj poniżej streszczenie]

Które wydatki inwestycyjne wzrosną?

Najwięcej, bo 38% dużych i średnich firm w Polsce, deklaruje wzrost nakładów na sprzęt, m.in. linie produkcyjne czy nowe maszyny, a 48% badanych zapowiada ich utrzymanie względem roku poprzedniego.

Co trzeci (32%) przedsiębiorca zamierza w tym roku zwiększyć wydatki na inwestycje w technologie IT np. systemy, licencje, czy sprzęt IT. Co czwarty (25%) wyda więcej na ekspansję geograficzną, z co piąty (22%) na rozwój kapitału ludzkiego, m.in. poprzez inwestycje w benefity, czy szkolenia.

Jedynie 18% firm planuje zwiększyć budżet na inwestycje w nowe produkty i usługi, 16% zamierza podnieść wydatki na budynki, a 15% myśli o większych nakładach na badania i rozwój. Większe budżety na fuzje i przejęcia przewidziało jedynie 3% badanych.

Co do zasady przedsiębiorcy zdecydowali się utrzymać w poszczególnych kategoriach wydatki inwestycyjne z roku poprzedniego. W porównaniu z rokiem ubiegłym widać dużo większą rezerwę firm do zwiększania wydatków na inwestycje. Jednak z drugiej strony firmy nie są także skłonne do cięć wydatków. Najwięcej przedsiębiorstw – 8% – deklaruje, że ograniczy budżety na inwestycje w budynki. 5% planuje wydać mniej rdr na pracowników, a 4% na sprzęt. W pozostałych kategoriach odsetek firm zmniejszających budżety nie przekracza 1%.

Marcin Mrowiec

Główny Ekonomista Grant Thornton

Wyniki naszego badania pokazują, że menedżerowie średnich i dużych firm – a więc najważniejszych dla inwestycji segmentów wielkości przedsiębiorstw - pozostają ostrożnymi, ale jednak optymistami. Optymistami, gdyż pomimo widocznej w momencie zbierania ankiet (grudzień 2024) niepewności, w tym geopolitycznej, 38% z nich deklarowało wzrost nakładów na sprzęt, a kolejne 48% - ich utrzymanie na poziomie z poprzedniego roku. Ostrożnymi, gdyż zdając sobie sprawę ze skali niepewności, znacznie większa część decydentów unikała precyzyjnych deklaracji co do skali inwestycji, zdając sobie sprawę, że bieg wypadków może je szybko skorygować. Ich przeczucia znalazły potwierdzenie w rzeczywistości – skala niepewności, którą przyniósł początek kadencji nowego prezydenta USA koryguje w dół większość założeń z końca 2024 r., zaś wprowadzenie od 3 kwietnia ceł na samochody z UE będzie odczuwalne w polskim przemyśle.

Ile firmy wydadzą na inwestycje w 2025 r.?

W porównaniu z rokiem ubiegłym znacząco przybyło respondentów, którzy nie wiedzą jaka będzie skala tegorocznych wydatków inwestycyjnych w ich firmach. Takiej odpowiedzi udzieliło 38% badanych, podczas gdy rok temu było ich 24%. Wyniki badania mogą wynikać z rosnącej niepewności wśród przedsiębiorstw dotyczącej przyszłej sytuacji gospodarczej, co przekłada się na trudności w przygotowaniu prognoz. Przyczyniają się do tego: niestabilność prawa gospodarczego i podatkowego, rosnące koszty operacyjne oraz zwiększone regulacje związane z prowadzeniem działalności.

Jeśli firmy określiły już budżety inwestycyjne, to nie są one wysokie. 28% deklaruje, że wyda na ten cel mniej niż 1 mln zł, a 17% celuje w przedział 1-5 mln zł. Z kolei 14% przedsiębiorców chce przeznaczyć na inwestycje od 5 do 20 mln zł. Wydatki rzędu 20-50 mln zł zapowiada jedynie 2% ankietowanych, a 1% zrealizuje inwestycje powyżej 50 mln zł. Jedynie ten ostatni wskaźnik nie zmienił się względem roku poprzedniego.

Niemal połowa dużych i średnich firm w Polsce nie zamierza skorzystać z finansowania zewnętrznego planując wydatki na inwestycje – odsetek ten urósł o 10 pp w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Filip Szewczyk

Associate Partner, Departament Doradztwa

Zmniejszona chęć na inwestycje, a także mniejsza gotowość do finansowania nowych inwestycji długiem zewnętrznym wynika z tego, że finansowanie pozostaje drogie, głównie za sprawą wysokich stóp referencyjnych NBP. Aby inwestycja przyniosła oczekiwany rezultat finansowy, musi generować wyższą zyskowność, tak by pokryć koszt obsługi długu. Otoczenie, zwłaszcza wyższe koszty prowadzenia działalności, ciągną w dół zyskowność operacyjną. Niewiele firm może w łatwy sposób ją zwiększyć.

Raport Plany inwestycyjne polskich firm w 2025 r.

W co zainwestują polscy przedsiębiorcy? Jakie będą źródła finansowania inwestycji?

Pobierz raport

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo finansowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Raporty

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.