Wyniki analizy zyskowności sektora usług transportowych wskazują na jego relatywnie niską rentowność oraz wysoką zależność poziomu zyskowności przedsiębiorstw transportowych od skali prowadzonej działalności.
Zespół Cen Transferowych Grant Thornton opracował analizę zyskowności sektora usług transportu drogowego w Polsce. Analiza została sporządzona na podstawie danych finansowych podmiotów świadczących usługi transportowe i spedycyjne na rynku polskim obejmujących lata 2008-2012.
Jedną z głównych obserwacji wynikających z analizy porównawczej jest zauważalna korelacja pomiędzy skalą prowadzonej działalności a poziomem realizowanej stopy zysku. Zgodnie z wynikami analiz, zyskowność przedsiębiorstw średnich i dużych jest wyższa od rentowności podmiotów prowadzących działalność na mniejszą skalę. W szczególności w grupie małych przedsiębiorstw zauważalny jest najwyższy odsetek podmiotów ponoszących straty na poziomie wyniku ze sprzedaży. Zależność pomiędzy rozmiarem prowadzonej działalności, a rentownością przedsiębiorstw jest niewątpliwie wynikiem efektów skali generowanych przez większe przedsiębiorstwa transportowe. Podmioty średnie i większe uzyskują efekty synergiczne w wyniku świadczenia kompleksowych usług o charakterze logistycznym oraz wdrożenia systemów zarządzania procesami transportowymi. Powyższe czynniki sprawiają, iż wraz ze wzrostem skali działalności przedsiębiorstw transportowych rosną również możliwości racjonalizacji kosztów procesów logistycznych, a w ich efekcie – zwiększenia zyskowności.
Sprawdź Ceny transferowe Grant Thornton
Inną ciekawą obserwacją wynikającą z analizy porównawczej jest relatywnie niska rentowność sektora – ponad 55% spośród 440 przedsiębiorstw objętych analizą osiągnęła w latach 2008-2012 stopę zysku ze sprzedaży na poziomie niższym od 2%. Niska zyskowność przedsiębiorstw z sektora transportowego była głównie wynikiem recesji gospodarczej, która w okresie objętym analizą wpłynęła na obniżenie popytu na usługi logistyczne. Dodatkowo stała nadpodaż usług transportowych oraz duża konkurencja w sektorze zwiększają presję cenową na stawki usług transportowych, co ma ostatecznie przełożenie na niski poziom marż osiąganych na świadczeniu przedmiotowych usług.