Niekiedy właśnie te kwestie przesądzają o tym, czy aport będzie rozwiązaniem optymalnym w danej sytuacji, czy też bardziej zasadne okaże się przeniesienie przedsiębiorstwa w inny sposób.
Aport przedsiębiorstwa a umowy z kontrahentami
Aport przedsiębiorstwa jest procesem, do którego warto się dobrze przygotować. O przebiegu procesu aportu więcej przeczytasz w naszym artykule: Aport przedsiębiorstwa do spółki
Istotnym elementem przenoszonego w drodze aportu przedsiębiorstwa są często umowy zawarte z kontrahentami. Dlatego pierwszym krokiem powinno być ich dokładne zidentyfikowanie i ocena, które z nich mają zostać objęte aportem. Co istotne, zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 55(2) Kodeksu cywilnego, prawa wynikające z umów zawartych w ramach przedsiębiorstwa przechodzą na spółkę automatycznie, nawet jeśli dana umowa nie została ujęta w wykazie załączonym do aportu.
Powyższa zasada nie dotyczy jednak obowiązków wynikających z umów i z tego względu skuteczne przeniesienie całości umowy w praktyce będzie wymagać uzyskania zgody kontrahenta. Oznacza to konieczność zawarcia stosownych aneksów lub odrębnych porozumień z kontrahentami, które potwierdzą zgodę na przejście umowy na spółkę, do której wnoszony jest aport.
Przed przystąpieniem do procesu aportu, warto zatem dokładnie przeanalizować treść umów wchodzących w skład przedsiębiorstwa pod kątem możliwości ich przeniesienia. Zasady dotyczące przeniesienia praw czy obowiązków z umów wskazane powyżej, mogą być niekiedy mniej restrykcyjne – przykładowo w umowie może być zawarta możliwość przeniesienia praw i obowiązków bez konieczności uzyskania zgody kontrahenta. Zasady te mogą być jednak również bardziej zaostrzone – np. może być wymagana zgoda kontrahenta również na przeniesienie praw z umowy.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Aport przedsiębiorstwa a decyzje administracyjne
Kolejnym istotnym elementem wymagającym przeanalizowania przed przystąpieniem do procesu aportu przedsiębiorstwa są decyzje administracyjne wydane na rzecz przenoszonego przedsiębiorstwa.
Przepisy nie przewidują automatycznego przejęcia przez nabywcę uprawnień wynikających z decyzji administracyjnych, przysługujących przedsiębiorcy, chyba że możliwość ich przeniesienia wynika z przepisów ustawy lub samej treści decyzji administracyjnej. W konsekwencji, po aporcie może powstać konieczność uzyskania przez spółkę nowych decyzji.
W sytuacjach, w których w skład przedsiębiorstwa wchodzą istotne dla działalności decyzje, oprócz analizy tych decyzji i przepisów warto również dodatkowo skontaktować się z właściwym urzędem, aby poznać czas i koszty ewentualnego przepisania decyzji na nowy podmiot czy też uzyskania nowych.
Konsekwencje braku zgody na aport przedsiębiorstwa
Z perspektywy podmiotu nabywającego przedsiębiorstwo, konsekwencje braku zgody na przeniesienie kluczowych umów mogą być dotkliwe. Niekiedy warunki umowy, np. dotyczącej dofinansowania mogą przewidywać w takiej sytuacji konieczność zwrotu otrzymanych środków.
Brak możliwości przeniesienia czy też sprawnego uzyskania stosownej decyzji administracyjnej może z kolei skutkować brakiem możliwości prowadzenia działalności przez spółkę w takim zakresie, w jakim prowadzona była ona wcześniej w ramach przeniesionego przedsiębiorstwa.
Analiza umów i decyzji jest tylko jednym z elementów, które trzeba uwzględnić w toku planowanego aportu. Aby zapewnić sprawny przebieg transakcji i zminimalizować ryzyko nieprzewidzianych komplikacji, warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnych doradców, którzy kompleksowo przeprowadzą firmę przez cały proces aportu.
Czytaj więcej: Procesy przekształceń, połączeń, podziałów i aportów – kiedy dochodzi do przejścia zakładu pracy?
AUTORZY: Kacper Chachurski, Associate oraz Karolina Kulińska-Polak, Counsel w Zespole Kancelarii Prawnej Grant Thornton