[Pobierz wyniki badania lub przeczytaj poniżej streszczenie]
Zgodnie z Europejską Dyrektywą dotyczącą Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (CSRD) oraz Standardami Raportowania Zrównoważonego Rozwoju (ESRS) spółki mają lub wkrótce będą miały obowiązek ujawniania informacji związanych ze zrównoważonym zarządzaniem oraz wykazania wpływu czynników ESG na decyzje biznesowe organizacji.
Informacje te będą podstawą do podejmowania decyzji przez inwestorów, fundusze private equity, instytucje finansowe, a także klientów i końcowych użytkowników. Warto pamiętać, że już obecnie wśród kryteriów oceny atrakcyjności firmy coraz ważniejsze stają się takie czynniki, jak poziom emisji CO2, efektywność energetyczna, korzystanie z zielonych źródeł energii, równość i różnorodność, współpraca w łańcuchu dostaw, stosowane polityki, czy podejmowanie inicjatyw na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju. Czy polskie firmy mają tego świadomość?
Badanie przeprowadzone na zlecenie Grant Thornton wskazuje, że wśród ankietowanych spółek tylko co dziesiąta wie, kiedy musi rozpocząć raportowanie niefinansowe – 3% wszystkich badanych podmiotów deklaruje, że obowiązek ten wypełni już 2024 r., kolejne 3% w 2025 r., a 4 % w późniejszym okresie. 14% kierujących firmami w Polsce potwierdza, że ich organizacja będzie zobligowana do przygotowywania raportowania ESG, ale nie wie, kiedy będzie musiała przygotować pierwsze sprawozdania.
Co piąty ankietowany twierdzi, że jego spółka w ogóle nie będzie miała takiego obowiązku. A 57% udzieliło nie ma wiedzy na ten temat.
Biegły Rewident, Associate Partner, Departament Audytu
ESG to nie tylko kwestie środowiskowe, to także work-life balance pracowników, to przestrzeganie praw człowieka w łańcuchu wartości, to odpowiednie procedury antykorupcyjne. Są to obszary, w które powinna inwestować każda odpowiedzialna firma. To nie raportowanie zrównoważonego rozwoju wymusi na firmach bycie bardziej Eko. To konsumenci, pracownicy i społeczności tego oczekują. Raportowanie jest jedynie narzędziem, które będzie pozwalało mierzyć stan faktyczny.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Jak się okazuje, w teorii jest lepiej niż w praktyce. Co czwarta duża lub średnia firma w Polsce twierdzi, że ma przygotowaną strategię obejmującą obszar środowiskowy, społeczny i zarządczy – przy czym 3% badanych deklaruje, że strategia ESG jest oddzielnym dokumentem obowiązującym w firmie, a 24% poinformowało, że stanowi ona element ogólnej strategii rozwoju firmy.
Dyrektor ds. ESG, Departament Doradztwa
Konieczność posiadania strategii firmy wraz z uwzględnieniem jej aspektów ESG jest, dla firm zobligowanych do raportowania ESG, nie tylko wymogiem regulacyjnym, ale i wymogiem rynkowym. Presja inwestorów, instytucji finansowych oraz coraz bardziej świadomych kontrahentów wymusza integrację czynników ESG ze strategią biznesową. Dla niektórych firm oznacza to wręcz stworzenie od podstaw strategii biznesowej. Warto już na tym etapie zadbać o uwzględnienie w niej kwestii ESG.
Zapraszamy do lektury!
Zobacz wideo: Czym jest ESG i kto pod nie podlega? Przepisy, anegdoty i przykłady