Wszystkie obowiązki raportowe, w tym również TPR-C i nowy JPK_CIT, stanowią doskonałe narzędzie do typowania podmiotów do kontroli podatkowych. Czy nowe raportowanie JPK_CIT może w jakikolwiek sposób wpłynąć na obszar cen transferowych, zarówno z perspektywy podatników jak i organów podatkowych?
Czym jest JPK_CIT?
Z początkiem 2025 r. wejdą w życie przepisy obligujące największe podmioty (obroty powyżej 50 mln EUR rocznie i podatkowe grupy kapitałowe) do prowadzenia ksiąg rachunkowych w formie elektronicznej oraz przekazywania tych ksiąg właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Od 31 grudnia 2025 r. do grupy podmiotów zobowiązanych do raportowania JPK_CIT dołączą wszyscy podatnicy CIT zobowiązani do przesyłania JPK_VAT, a rok później wszyscy pozostali podatnicy CIT.
W porównaniu do dotychczas obowiązującego JPK_KR zakres danych, które podatnicy będą zobowiązani przekazywać do urzędu skarbowego, jest znacznie większy. JPK_KR zostało rozszerzone o nowe dane m.in. dotyczące kontrahentów, środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także informacje dotyczące rozliczeń podatkowych.
Szerzej o tym, czym jest JPK_CIT i jak należy się przygotować do wejścia w życie nowych przepisów, piszemy w artykule: JPK_CIT – czy firmy są przygotowane na nowe obowiązki od 2025 r.?
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Czy nowe raportowanie JPK_CIT będzie miało wpływ na ceny transferowe?
Podatnicy z perspektywy Ministerstwa Finansów zaczynają być postrzegani jako źródło ogromnego zestawu danych, które mogą być analizowane i porównywane na różnych płaszczyznach. Wszystkie obowiązki raportowe, w tym również TPR-C i nowy JPK_CIT, stanowią doskonałe narzędzie do typowania podmiotów do kontroli podatkowych. Obecnie Ministerstwo Finansów dysponuje danymi podatników, które są mocno zagregowane (deklaracje CIT) lub nie mają istotnej wartości analitycznej z perspektywy podatkowej (sprawozdania finansowe). Nowe regulacje wymagają przesyłania znacznie bardziej szczegółowych danych niż dotychczas, co z kolei będzie się wiązało z koniecznością bieżącej analizy tych danych, reorganizacją procesów księgowych oraz koniecznością identyfikacji ryzyk i odpowiedniego zarządzenia nimi. Po wprowadzeniu JPK_CIT podatnicy będą zobowiązani do przesyłania do urzędu skarbowego informacji o każdym księgowaniu, kartoteki kontrahentów, podsumowania księgowań w postaci zestawiania obrotów i sald (czyli bilans i rachunek wyników) oraz prezentacji różnic między wynikiem księgowym i podatkowym.
Czy nowe raportowanie JPK_CIT może w jakikolwiek sposób wpłynąć na obszar cen transferowych, zarówno z perspektywy podatników jak i organów podatkowych? Oczywiście, że tak.
Ważny fragment
Wszędzie tam, gdzie pojawiają się nowe obowiązki w zakresie przekazywania danych do organów podatkowych i obejmują one swoim zakresem transakcje z podmiotami powiązanymi, rośnie znaczenie tych danych z perspektywy cen transferowych.
Przede wszystkim raportowanie JPK_CIT będzie dodatkowym narzędziem, które pozwoli m.in. na:
- jeszcze bardziej skuteczną kwalifikację podmiotów do kontroli podatkowych,
- skuteczniejsze wykrywanie nietypowych transakcji i rozliczeń transgranicznych,
- analizowanie danych finansowych podatników w podziale na branże.
Ocena wpływu JPK_CIT na ceny transferowe
- Zwiększona skuteczność identyfikacji ryzyk w zakresie cen transferowych – dzięki szczegółowym danym finansowym raportowanym w JPK_CIT organy podatkowe zyskają narzędzie do analizy transakcji między podmiotami powiązanymi, w związku z czym możliwe będzie szybkie wykrycie np. nietypowych przepływów finansowych.
- Standaryzacja danych jako kluczowy atut dla fiskusa – standaryzowany plan kont oraz pełna przejrzystość w raportowanych danych pozwolą organom podatkowym na indentyfikowanie transakcji charakteryzujących się wysokim ryzykiem np. korzystanie z usług grupowych (management fees) czy licencje.
- Możliwość analizy w przekroju branżowym – porównywanie danych finansowych pomiędzy firmami w ramach jednej branży może być pomocne przy identyfikacji nietypowych praktyk np. różnic w strukturze finansowania oraz analizy odstępstw od średnich rentowności w danej branży.
- Przesunięcie ciężaru na podatników – wprowadzenie nowego JPK_CIT wiąże się z koniecznością dostosowania procesów księgowych i podatkowych wewnątrz organizacji, w tym przede wszystkim reorganizacji ksiąg rachunkowych, a także weryfikacji i dopasowania danych do wymogów JPK_CIT. Wdrożenie JPK_CIT w organizacji wymusi na podatnikach analizę i raportowanie bardziej szczegółowych danych, co z kolei może ujawnić dotychczasowe nieprawidłowości w rozliczeniach pomiędzy podmiotami powiązanymi i skłonić podatników do szczegółowego zbadania tematu.
Szansa na poprawę efektywności – automatyzacja kalkulacji podatku CIT czy wdrożenie narzędzi analitycznych pozwoli na lepsze zarządzanie danymi finansowymi. Dzięki temu podatnicy będą lepiej przygotowani do ewentualnej kontroli podatkowych. Standaryzacja danych finansowych oraz rozpoznanie i eliminacja ryzyk jeszcze przed kontrolą może pomóc w zmniejszeniu potencjalnych sankcji w przypadku wykrycia nieprawidłowości.
Raportowanie JPK_CIT w znaczący sposób zwiększy możliwości analityczne organów podatkowych, co może uczynić ceny transferowe jednym z głównych obszarów potencjalnych kontroli. Dla podatników oznacza to konieczność dostosowania procesów wewnętrznych oraz szansę na dokonanie przeglądu dotychczasowej polityki cen transferowych czy szczegółowej analizy transakcji z podmiotami powiązanymi. Jednocześnie wdrożenie nowych wymogów daje przedsiębiorstwom okazję do poprawy efektywności operacyjnej i lepszego zarządzania ryzykiem podatkowym, także w zakresie cen transferowych. JPK_CIT to potężny kroku ku digitalizacji i automatyzacji procesów, w związku z czym możliwości analityczne organów podatkowych wejdą na wyższy poziom.
Czytaj więcej: Kontrole cen transferowych – co każdy podatnik powinien wiedzieć?