Ministerstwo Cyfryzacji pochwaliło się ostatnio uruchomieniem serwisu GOV.PL w bogatszej odsłonie – obejmującej strony internetowe 19 ministerstw, 5 urzędów (w tym czterech wojewódzkich), a także 141 spośród 195 kart usług oraz sześć serwisów tematycznych. Według resortu rozwój owej „bramy informacyjnej pozwoli w przyszłości na nowe formy komunikacji z obywatelami, w tym multimedialne i wykorzystujące media społecznościowe.”
Podsumowanie
- Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło nowy panel zawierający wszystkie dostępne e-usługi.
- Logowanie odbywa się za pomocą Profilu Zaufanego lub e-dowodu.
- Panel zawiera również skrzynkę odbiorczą służącą do wymiany korespondencji z urzędami.
Zalety portalu mój GOV
Jak podaje resort, „największym atutem serwisu jest możliwość dotarcia do dowolnej informacji lub usługi z jednego punktu startowego – strony www.gov.pl”. Dzięki kompleksowemu katalogowi obywatele i przedsiębiorcy (ale także urzędnicy państwowi) mogą korzystać z całej oferty państwa. Zawiera on „pełną i dostępną informację o usługach i informacjach, które świadczy państwo dla obywateli i przedsiębiorców”, oraz znacznie podnosi „efektywność procesu obsługi potrzeb obywateli i przedsiębiorców, a co za tym idzie obniża koszty ponoszone przez nich (w szczególności czasu), które wynikają z konieczności ich interakcji z administracją publiczną”.
Sprawdź Outsourcing finansowo-księgowy Grant Thornton
Co można załatwić za pomocą Mój GOV?
Obecnie logowanie do panelu Mój GOV daje dostęp do takich usług elektronicznych, jak:
- złożenie wniosku o wpisanie do rejestru wyborców,
- dopisanie się do spisu wyborców,
- zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego (dla osób z orzeczoną niepełnosprawnością),
- uzyskanie dostępu do informacji publicznej,
- zgłoszenie narodzin dziecka,
- wysłanie pisma ogólnego.
W kolejnych tygodniach Mój GOV ma być wzbogacany o kolejne, intuicyjne e-usługi.
Czy rzeczywiście Mój GOV.PL, to atrakcyjne rozwiązanie, które ma szansę ułatwić funkcjonowanie zwykłym obywatelom i przedsiębiorcom?
Menedżer, Center of Excellence Grant Thornton
Serwis Mój GOV, to kolejny krok w ułatwianiu komunikacji pomiędzy urzędami administracji państwowej a obywatelami. Konsoliduje usługi dostępne w ePUAP z dostępem do baz danych, tj. rejestr dowodów osobistych, rejestr PESEL czy CEPIK. Bez wychodzenia z domu, już teraz, można zrealizować wiele spraw urzędowych mając ciągły nadzór nad ich statusem realizacji. Nowy udoskonalony widok serwisu w znacznym stopniu poprawia czytelność danych i ułatwia wyszukiwanie interesujących nas informacji. Wraz z aktualizacją serwisu Mój GOV wprowadzony został portal login.gov.pl pozwalający logować się do różnych serwisów publicznych (w tym także Mój GOV) za pomocą e-Dowodu, upraszczając proces logowania i zwiększając jednocześnie bezpieczeństwo procesu. W dobie wszechobecnej informatyzacji i automatyzacji tylko kwestią czasu było przeniesienie urzędów w wirtualny świat. Jest to krok w dobrym kierunku. Oby tak dalej.