GrantThornton - regiony

Wprowadzić i stosować Procedurę MDR muszą osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej będące Promotorami, także wskutek udostępniania schematów np. podmiotom powiązanym, których przychody lub koszty przekroczyły w roku poprzedzającym rok obrotowy równowartość 8 mln PLN.

W piątym artykule z cyklu „12 Przykazań Procedur Podatkowych” omawiamy zagadnienie wdrożenia i stosowania wewnętrznej procedury MDR oraz sankcji za niedopełnienie tego obowiązku.

Ważny fragment

Obowiązany do wdrożenia Procedury MDR jest każdy podmiot (będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej), który stał się Promotorem (w tym w efekcie udostępnienia uzgodnień opracowanych przez pracowników lub „zewnętrznych” doradców innym podmiotom), oraz jego przychody lub koszty przekroczyły w roku poprzedzającym rok obrotowy równowartość 8 mln PLN.

Procedura MDR: Kim jest promotor i jakie jest ryzyko z tym związane

Definicję Promotora, którą już przywołaliśmy w artykule Schematy podatkowe – obowiązki Promotora, Korzystającego i Wspomagającego, charakteryzuje to, że każdy podmiot może nim „zostać” nie mając takiego zamiaru. Analizując przepisy MDR pod kątem ich celu można uzasadnić stanowisko, że promotorami są tylko podmioty świadczące usługi doradcze.

Definicja Promotora została jednak napisana w ten sposób, że nawet jednokrotne udostępnienie uzgodnienia stanowiącego schemat powoduje, że podmiot to czyniący staje się Promotorem. W efekcie bardzo łatwo „uzyskać” ten status niezamierzenie. przekazując propozycję nawet nie analizowaną pod kątem skutków podatkowych. Przykładowo, Promotorem może zostać spółka proponująca udziałowcowi wypłatę dywidendy w formie, która po przeanalizowaniu skutków podatkowych

okaże się „podatkowo” korzystna na tyle, że wyczerpie znamiona schematu. Stanie się Promotorem już w momencie przekazania takiej propozycji lub koncepcji (nastąpi udostępnienie uzgodnienia). Zgodnie z przepisami MDR już w tym momencie powinna nie tylko mieć, ale „wprowadzić i stosować” Procedurę MDR. Nie jest bowiem przewidziany żaden okres, w którym podmiot, który „nagle” stał się Promotorem, ma czas na dostosowanie się do sytuacji. Również Objaśnienia nie przewidują takiego terminu.

Z dosłownego brzmienia przepisów wynika więc, że już w momencie „stania się” Promotorem taki podmiot musi procedurę mieć, wprowadzić i stosować. Jeżeli tego nie uczyni, podlega karze pieniężnej. Zgodnie z art. 86m Ordynacji podatkowej nakłada ją Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w drodze decyzji, w wysokości nie większej niż 2 mln PLN. W przypadku jednak stwierdzenia prawomocnym wyrokiem sądu niewywiązania się z obowiązków nałożonych przepisami MDR (raportowania), może zostać nałożona kara w wysokości do 10 mln PLN.

Czytaj także: Jakie jeszcze zmiany w MDR szykują się w 2023?

Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Procedury podatkowe
Dowiedz się więcej

Ustawodawca nie zawęził obowiązku posiadania Procedury MDR do podmiotów świadczących usługi doradcze, ale objął nim wszystkich Promotorów (w tym tylko przekazujących rekomendacje uzyskane od podmiotów trzecich) osiągających przychody lub koszty określonej wysokości. Aby nie narazić się na sankcje za niedopełnienie tego obowiązku, w praktyce Procedurę MDR należy przygotować jeszcze przed momentem, w którym dany podmiot staje się Promotorem. Odpowiedź na tytułowe pytanie tego artykułu cyklu brzmi więc: Procedurę musi mieć Promotor, ale powinien ją mieć każdy.

Trzeba zaakceptować istnienie schematów podatkowych i nauczyć się, jak je raportować w przypadku wystąpienia takiego obowiązku.

Nasz nowy cykl ma za zadanie przybliżenie Państwu tej tematyki.

AUTOR: Łukasz Kempa

Cykl „12 Przykazań Procedur Podatkowych” składa się z następujących artykułów:

1. Czym są schematy podatkowe (definicja)?


2. Schematy podatkowe – obowiązki promotora, korzystającego i wspomagającego
publikacja
Schematy podatkowe – obowiązki Promotora, Korzystającego i Wspomagającego

3. Jak zaraportować schemat podatkowy (terminy, technikalia)?
publikacja
Jak zaraportować schemat podatkowy (terminy, technikalia)?

4. Schematy podatkowe – cechy i kryterium korzyści
publikacja
Schematy podatkowe – cechy i kryterium głównej korzyści

5. Schematy podatkowe – kto musi mieć procedurę MDR?
6. Schematy podatkowe – jak przygotować procedurę MDR?
publikacja
Schematy podatkowe – jak przygotować procedurę MDR?

7.  Podatek u źródła – jakie należności podlegają WHT?
publikacja
Podatek u źródła – jakie należności podlegają WHT?

8.  Podatek u źródła – jak dochować należytej staranności i przygotować procedurę WHT?
publikacja
Podatek u źródła – jak dochować należytej staranności i przygotować procedurę WHT?

9. Podatek u źródła – pojęcie beneficjenta rzeczywistego
publikacja
Podatek u źródła – pojęcie beneficjenta rzeczywistego

10. Podatek u źródła – obowiązki w przypadku należności powyżej 2 mln PLN
publikacja
Podatek u źródła – obowiązki w przypadku należności powyżej 2 mln PLN

11. Czym jest należyta staranność w VAT?
publikacja
Czym jest należyta staranność w VAT?

12. Jak przygotować własną procedurę należytej staranności VAT?
publikacja
Jak przygotować własną procedurę należytej staranności VAT?

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Procedury podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Doradztwo podatkowe

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.