Wyniki sondażowego badania Grant Thornton pokazują, że choć tak zwane pracowakacje cieszą się ogromnym zainteresowaniem wśród zatrudnionych, większość pracodawców jest niechętnych łączeniu wakacyjnych wyjazdów ze służbowymi obowiązkami.
W lutym przeprowadziliśmy sondażowe badanie metodą CAWI na próbie 298 pracodawców i pracowników. Dotyczyło ono faktycznego zainteresowania trendem workation w Polsce. Workation w wolnym tłumaczeniu polega na łączeniu odpoczynkowego wyjazdu z pełnieniem służbowych obowiązków. Na podstawie uzyskanych wyników analitycy wysnuli cztery kluczowe wnioski.
Aż 54% polskich pracodawców jest przeciwnych łączeniu pracy z wakacjami
Pracodawcy zapytani o otwartość na wykonywanie zawodowych zadań przez ich pracowników równocześnie z odbywaniem wakacyjnych podróży w większości byli niechętni takiemu rozwiązaniu. Czy może się to wiązać z tendencjami do mikrozarządzania i wynikać z nieufności pracodawców? Z pewnością przyczyną nie jest brak znajomości terminu workation, ani braku zdania, jak pokazuje poniższy wykres. Tylko 2/5 zatrudniających jest gotowych wyrazić zgodę na „pracowakacje” swoich podwładnych.
Większość pracodawców jest otwartych na krótsze wyjazdy w ramach workation
Niemal ¼ polskich szefów zgadzających się na korzystanie z workation dopuszcza możliwość łączenia pracy z wakacjami przez 1-3 tygodnie w roku. Z kolei aż 56% ankietowanych wybrało „inną” długość takiego pracowniczego wyjazdu łączonego ze służbowymi obowiązkami. Może to wskazywać, że dopuszczają oni możliwość jeszcze krótszych opcji pracowakacji. Tym bardziej, że na kilkumiesięczne wyjazdy łączone z pracą sumarycznie otwartych było zaledwie 11,1% badanych. Równocześnie niewiele mniej – 9% – dopuszczało wyjazdową pracę bez ograniczeń.
Równo 3/4 polskich pracowników chętnie połączy pracę z wakacjami
Ten wynik pokazuje, jak bardzo brakuje nam wyjazdów i odpoczynku. Specjaliści od zdrowia psychicznego dowodzą, że umiejętność dbania o work-life balance ma dobroczynny wpływ zarówno na wydajność pracowników, jak i ich zdrowie i odporność psychiczną – tak bardzo nadwątlone przez trwającą już rok pandemię. Workation doskonale wpisuje się w tę koncepcję, będąc jednocześnie układem tylu win-win dla obu stron umowy.
Nie ważne na jak długo, byle wyjechać
Polscy pracownicy zdają się być spragnieni wyjazdów każdej długości. Najwięcej ankietowanych wybrało opcję „bez ograniczeń” – niemal 1/3 badanych, jednak również sporo chętnie skorzystałoby z wyjazdów 1-2 miesięcznych. Relatywnie najmniej pracowników chciałoby działać z dala od firmy przez 3-6 miesięcy w roku.
AUTOR: Honorata Zakrzewska-Krzyś, Specjalista, Outsourcing