GrantThornton - regiony
Od kiedy obowiązuje niższy limit płatności w relacjach z kontrahentami? Która data jest wiążąca, jeśli chodzi o obowiązkowe prowadzenie ksiąg podatkowych w formie elektronicznej? Kiedy wchodzą w życie kasy on-line, grupy VAT czy podatek minimalny?

Rok 2022 stał w polskich przepisach pod znakiem legislacyjnej rewolucji, której hasłem przewodnim był Polski Ład i wszystkie jego kolejne wersje. Zarówno przedsiębiorcy, jak i eksperci, mieli trudności z nadążaniem za ogłaszanymi co rusz to nowymi pomysłami i terminami wejścia w życie poszczególnych zmian – niejednokrotnie ogłaszanych po weekendowych czy nocnych głosowaniach posłów. W celu okiełznania choć części z tego chaosu poniżej prezentujemy zestawienie zmian w terminach obowiązywania wybranych przepisów, które mają wpływ na rozliczenia w latach 2022 i 2023.

1. Zmiana terminu: płatności w relacjach z kontrahentami

Od 2023 roku miał zacząć obowiązywać niższy limit płatności gotówkowych w transakcjach między przedsiębiorcami – wobec 2022 roku miał zostać obniżony z 15 tys. zł do 8 tys. zł. Wejście w życie nowego limitu zostało odroczone o rok, zatem w bieżącym roku limit ten nadal wynosi 15 tys. zł.

Pierwotny termin obowiązywania: 1/01/2022; przesunięcie na 1/01/2023.

Aktualny termin obowiązywania: 1/01/2024.

2. Zmiana terminu: płatności w relacjach z konsumentami

Przedsiębiorcy, którzy ewidencjonują sprzedaż za pomocą kas fiskalnych, mają obowiązek umożliwienia klientom dokonywania płatności w systemie bezgotówkowym, także przy użyciu m.in. karty płatniczej, BLIK czy innych dostępnych instrumentów płatniczych w miejscu sprzedaży. Konsumenci są zobowiązani do dokonywania płatności za pośrednictwem rachunku płatniczego, jeżeli jednorazowa wartość transakcji z przedsiębiorcą, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekroczy 20.000 zł. Kwota płatności dotyczącej transakcji z konsumentem, otrzymana od niego gotówką bez pośrednictwa rachunku płatniczego, będzie stanowiła przychód u przedsiębiorcy. Przepisy te również zostały odroczone o kolejny rok.

Pierwotny termin obowiązywania: 1/01/2022; przesunięcie na 1/01/2023.

Aktualny termin obowiązywania: 1/01/2024.

3. Zmiana terminu: księgi podatkowe, ewidencje i wykazy w formie elektronicznej

Przepisami tzw. Polskiego Ładu (art. 66 ustawy z 29.10.2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw) przewidziano, że księgi, ewidencje i wykazy, o których mowa w przepisach PDOFizU, PDOPrU i RyczałtU mają być prowadzone przy użyciu programów komputerowych i przesyłane po raz pierwszy za okresy rozliczeniowe rozpoczynające się po 31.12.2022 roku. Zatem pierwotny termin obowiązywania to: 1/01/2023. Polski Ład 2.0 zmienił te założenia. Aktualny termin obowiązywania jest następujący:

  • podatnicy CIT (podatkowe grupy kapitałowe; podatnicy, których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim roku podatkowym przekroczyła równowartość 50 mln euro) – będą sporządzać elektroniczne ewidencje w księgach rachunkowych i przesyłać je w formie ustrukturyzowanej do urzędu skarbowego od 2024 roku;
  • inni podatnicy CIT niż w/w, zobowiązani do przesyłania JPK_VAT – będą elektronicznie raportować księgi rachunkowe albo uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów rok później – od 2025 roku;
  • podatnicy PIT zobowiązani do przesyłania ewidencji JPK_VAT – będą przesyłać w formie ustrukturyzowanej księgi (PKPiR), księgi rachunkowe oraz ewidencję środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych albo ewidencję przychodów i wykaz środków trwałych również od 2025 roku;
  • pozostali podatnicy CIT i PIT – sporządzać elektroniczne ewidencje w księgach, księgach rachunkowych, ewidencjach i wykazach, oraz przesyłać je urzędowi skarbowemu jako ustrukturyzowane dopiero od 2026 roku.

4. Zmiana terminu: obowiązki sprawozdawcze dla transakcji wewnątrz Grup VAT

Status szczególnego podatnika podatku VAT, jakim jest grupa VAT, został przewidziany dla podatników powiązanych finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie, u których pozytywnie zweryfikowano występowanie wymienionych więzi (warunek musi być spełniony nieprzerwanie przez okres posiadania statusu) oraz którzy zawrą umowę o utworzeniu grupy VAT.

Obowiązki sprawozdawcze dla transakcji wewnątrz Grup VAT są następujące:

  • od 01/01/2023 do 30/06/2023 – obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji transakcji dokonywanych pomiędzy sobą, w formie elektronicznej i przesłania jej do US, w terminie 7 dni od dnia doręczenia żądania;
  • od 01/07/2023 – obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji transakcji dokonywanych pomiędzy sobą, w formie elektronicznej (zgodnie z wzorem udostępnionym przez MF), przesłania jej do US, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za okresy miesięczne, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu (szczegółowy zakres danych zawartych w ewidencji oraz sposób wykazywania danych zostanie określony w drodze rozporządzenia – obecnie brak regulacji).

Pierwotny termin obowiązywania: 1/07/2022.

Aktualny termin obowiązywania: 1/01/2023.

Sprawdź nasze usługi w zakresie: Outsourcing finansowo-księgowy
Dowiedz się więcej

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Agnieszka Michalak

Senior Menadżer, Leader The Center of Excellence

Skontaktuj się

Agnieszka Michalak

Senior Menadżer, Leader The Center of Excellence

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.