AKTUALIZACJA 23.08.2024 r.:
Termin wejścia w życie przepisów o obowiązkowym wykorzystaniu e-Doręczeń był już wielokrotnie zmieniany. Na początku na mocy zmiany w ustawie o doręczeniach elektronicznych, a następnie przyjętego rozwiązanie umożliwiające Ministrowi Cyfryzacji wyznaczenie i zmianę terminu wdrożenia e-Doręczeń na podstawie wydanego odpowiednio komunikatu i bez zmiany treści samej ustawy.
Na tej podstawie najpierw 21 grudnia 2023 r., a następnie 22 lipca 2024 r. Minister Cyfryzacji wydał komunikaty określające nowy termin wejścia w życie obowiązku uruchomienia adresu do doręczeń. Zgodnie z obecnie obowiązującym stanem prawnym termin ten został określony na 1 stycznia 2025 r. r. i dotyczy on w szczególności osób wykonujących tzw. zawody zaufania publicznego oraz spółki nowe, zakładane od 1 stycznia 2025 r.
Podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przed tą datą będą zobowiązane do wdrożenia e-Doręczeń do dnia 1 kwietnia 2025 r.
Czym jest adres do doręczeń elektronicznych i co oznacza pojęcie e-Doręczenia?
Zgodnie z założeniami Ustawy o doręczeniach elektronicznych („Ustawa”) e-Doręczenia mają być jedynym systemem do komunikacji i wymiany oficjalnej korespondencji pomiędzy urzędami oraz sądami a przedsiębiorcami. Wymiana ta miałaby się odbywać w formule online, przy wykorzystaniu elektronicznego adresu do doręczeń przypisanego indywidualnie do każdego z obowiązanych podmiotów. E-Doręczenia mają docelowo zastąpić funkcjonujący dzisiaj ePUAP oraz klasyczne listy, w tym listy polecone, a skutek otrzymania elektronicznej wiadomości miałby być zrównany skutkowi otrzymania pocztowej przesyłki rejestrowanej.
Obowiązkowym system e-Doręczeń mają być objęte podmioty publiczne oraz bez wyjątku osoby wykonujące wolne zawody (np. radcowie prawni, adwokaci, czy komornicy) i wszyscy przedsiębiorcy i to zarówno ci funkcjonujący na podstawie wpisu do CEIDG oraz ci prowadzący działalność w formie spółki.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Nowe terminy wejścia w życie e-Doręczeń
Aktualne terminy po komunikacie z 12 lipca 2024 r. kształtują się następująco:
- 1 stycznia 2025 r. – obowiązkowe wdrożenie dla wybranych podmiotów publicznych (m.in. organy administracji publicznej i jednostki obsługujące te organy, ZUS, KRUS, NFZ, jednostki samorządu terytorialnego)
- 1 stycznia 2025 r. dla nowo zakładanych spółek
- 1 stycznia 2025 r. – osoby wykonujące zawody zaufania publicznego (np. radca prawny, adwokat, notariusz, komornik)
- 1 kwietnia 2025 r. spółki prawa handlowego, wpisane do KRS przed 1 stycznia 2025 r.
Zmiany terminów wdrożenia e-Doręczeń
Termin wdrożenia e-Doręczeń był już kilka razy przesuwany. Zgodnie z obecnie obowiązującymi regulacjami, o momencie wejścia w życie przepisów może zadecydować Minister Cyfryzacji w drodze wydanego przez siebie komunikatu, publikowanego w Dzienniku Ustaw, przy czym najpóźniejszym możliwym dniem może być 1 stycznia 2025 r., termin ten wynika bowiem wprost z przepisów Ustawy.
Dzień wdrożenia systemu został ponownie przesunięty, lecz istotne jest, że tym razem prace nad systemem e-Doręczeń są prowadzone transparentnie. Ministerstwo Cyfryzacji regularnie publikuje informacje o wprowadzanych zmianach oraz o spotkaniach z przedstawicielami przedsiębiorstw i samorządów. Daje to nadzieję, że aktualnie podany termin będzie ostateczny, a zainteresowane strony mogą już teraz zakładać swoje skrzynki e-Doręczeń.