W Polsce działa już 80 firm produkujących sprzęt audio. Choć w Polsce ich marki są mało znane, to zagraniczni klienci coraz bardziej je cenią – wynika z raportu przygotowanego przez Grant Thornton i portal StereoLife.pl.
Polski rynek producentów sprzętu audio liczy 80 przedsiębiorstw produkujących kolumny, odtwarzacze CD, wzmacniacze, gramofony, okablowanie czy inne akcesoria. Jest to coraz większa i coraz szybciej rozwijająca się branża polskiej gospodarki, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego wśród właścicieli firm działających na tym rynku. Aż 72 proc. producentów sprzętu audio w Polsce przewiduje, że w ciągu najbliższych trzech lat ich przychody ze sprzedaży wzrosną. Ten odsetek jest jeszcze większy, gdy pod uwagę weźmiemy największe firmy na rynku (o przychodach od 1,5 do 5 mln zł). W tej grupie aż 80 proc. respondentów spodziewa się mocnego wzrostu przychodów.
Wykres 1. Jak według producentów sprzętu audio w Polsce zmienią się przychody ich firm w ciągu najbliższych 3 lat?
Uznanie na zagranicznych rynkach
Producenci sprzętu audio w Polsce podkreślili również w badaniu, jak ważną częścią ich przychodów jest eksport. Dla 67 proc. ankietowanych stanowi on co najmniej 50 proc. przychodów. W gronie największych producentów odsetek ten wzrasta do 80 proc. Najważniejszym rynkiem zbytu dla polskich producentów audio są natomiast Niemcy. Aż 78 proc. uczestników badania sprzedaje swoje produkty właśnie w tym kraju, co pokazuje, że również w tej branży nasi zachodni sąsiedzi są najważniejszym partnerem handlowym. Polski sprzęt audio trafia jednak również na bardziej egzotyczne rynki – 17 proc. ankietowanych eksportuje bowiem swoje produkty do krajów Afryki i Ameryki Południowej.
Wysoka jakość znakiem rozpoznawczym
Sprzęt audio produkowany przez polskich przedsiębiorców charakteryzuje się wysoką jakością, innowacyjnością oraz dbałością o szczegóły. Aż 39 proc. przebadanych właścicieli firm przyznało, że ich spółka powstała dlatego, że mogła zaoferować produkty lepsze niż konkurencja. Natomiast 28 proc. polskich producentów sprzętu audio założyło swoją firmę dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu, którego nikt wcześniej nie oferował na rynku.
Wyniki te pokazują, że polscy producenci sprzętu audio wygrywają na rynku jakością i innowacyjnością rozwiązań, a nie tanim produktem. Jednocześnie świadczy to o tym, że polskie firmy lepiej czują się w produkcji wysokiej jakości drogiego high-end dla wyselekcjonowanego odbiorcy niż w masowej produkcji sprzętu o niskiej cenie jednostkowej.
Badanie zostało przeprowadzone przez firmę audytorsko-doradczo-outsourcingową Grant Thornton we współpracy z portalem StereoLife.pl na podstawie ankiet zebranych wśród właścicieli firm zajmujących się produkcją sprzętu audio w Polsce.
Rynek polskich producentów sprzętu audio
(.pdf, Rozmiar: 1,21 MB)