[Pobierz raport lub przeczytaj poniżej jego streszczenie]
Strategia przedsiębiorstwa, stworzona przez właściciela firmy oraz osoby zarządzające, powinna być najważniejszym narzędziem wyznaczającym kierunki rozwoju biznesu, porządkującym priorytety oraz procesy, dzięki którym realne staje się osiągnięcie założonych celów biznesowych, finansowych i organizacyjnych.
Jej utworzenie powinna poprzedzić dogłębna diagnoza i ocena wyzwań, jakie stoją przed firmą, oraz problemów, które blokują jej potencjał. Niezbędna jest także analiza otoczenia gospodarczego i biznesowego oraz wnętrza organizacji. Aby strategia pozostała efektywna, jej założenia należy na bieżąco monitorować i weryfikować, a ewentualne zmiany komunikować kadrze menedżerskiej oraz kluczowym interesariuszom.
Senior Menedżer, Business Consulting
Z tym, że strategia jest potrzebna, zgodzą się wszyscy przedsiębiorcy. Wokół budowania strategii narosło jednak wiele wyobrażeń, które sprawiają, że proces ten wydaje się dla wielu zbyt skomplikowany i dlatego często porzucają go już na początku drogi. Tymczasem już sam proces budowy strategii adresuje wiele częstych bolączek i wyzwań - udrażnia komunikację, wzmacnia współpracę i łamie „silosy” organizacyjne, uelastycznia struktury poprzez inicjowanie interdyscyplinarnych projektów i zespołów. A co najważniejsze, jednoczy i angażuje ludzi wokół wspólnych, wreszcie jasnych, uzgodnionych i zaakceptowanych oraz mierzalnych celów.
Postanowiliśmy sprawdzić, jak do tworzenia oraz komunikowania planów strategicznych podchodzą osoby kierujące dużymi i średnimi firmami w Polsce. Niestety wyniki badań nie napawają optymizmem okazuje się bowiem, że odpowiednio przygotowana i wdrożona strategia należy do rzadkości.
Czy polskie przedsiębiorstwa działają w oparciu o strategie rozwoju?