Aż 56 proc. średnich i dużych firm w Polsce wprowadza w ciągu roku do oferty nowe pozycje. Jednak niewiele z nich wie, że prowadzi w ten sposób działalność badawczo-rozwojową, a tym samym kwalifikuje się do uzyskania ulgi podatkowej i dotacji unijnej.
Polska gospodarka pełna jest firm stale pracujących nad nowymi produktami. W raporcie przygotowanym przez firmę Grant Thornton oraz studio projektowo-badawcze EDISONDA (należące do grupy Grant Thornton) przebadano 500 losowo wybranych dużych i średnich firm produkcyjno-usługowych w Polsce. Sprawdzono, czy w ciągu ostatniego roku informowały one na swoich stronach internetowych, że wprowadziły na rynek nowy produkt bądź usługę.
Okazuje się, że w ten sposób swoją ofertę rozszerzyło aż 56 proc. zbadanych przedsiębiorstw. To bardzo pozytywne wyniki. Oznaczają, że w przypadku średnich i dużych przedsiębiorstw w Polsce prace nad nowymi produktami są niemal stałym elementem działalności.
Najwięcej nowości na rynek wprowadzają firmy z branży spożywczej – w ostatnim roku zrobiło to 76 proc. badanych firm tej branży. Również branża budowlana i meblarska często tworzy nowe oferty dla swoich klientów – odpowiednio 66 proc. i 65 proc.
Wykres: Odsetek firm w Polsce, które w ostatnich 12 miesiącach informowały na swoich stronach internetowych, że wprowadziły do oferty nowe produkty
O ile w polskiej gospodarce wprowadzanie nowych produktów na rynek stało się niemal codziennością, o tyle niewiele polskich przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że od kosztów poniesionych na prace nad nowymi produktami może rozliczyć tzw. ulgę podatkową na badania i rozwój. W 2017 roku skorzystało z niej tylko 565 firm, co w skali całej polskiej gospodarki wydaje się niewielką liczbą (wobec np. 15 tys. średnich i dużych firm niefinansowych i niehandlowych). Tymczasem niemal każda firma tworząca nowy produkt – w mniejszym lub większym stopniu – prowadzi zwykle działania badawczo-rozwojowe.
Podobnie wygląda sytuacja przy dotacjach unijnych na inwestycje w B+R. Ich popularność wśród polskich firm również nie jest wysoka. Według raportu, spośród przebadanych 500 średnich i dużych firm po dotacje unijne w 2017 r. sięgnęło tylko 4 proc. podmiotów. Wydaje się, że – podobnie jak przy uldze – wiele firm miało szanse na dotację, ale z niej nie skorzystało.
Jak sięgnąć po wsparcie na prace B+R? Jak wprowadzać na rynek nowy produkt? Czytaj więcej w raporcie (do pobrania poniżej).
Informacja prasowa do raportu
(.docx, Rozmiar: 178,61 KB)
Sprawdź Ulga: B+R, IP Box, na prototyp, na ekspansję, na robotyzację Grant Thornton