Dodatkowo pracownicy, którzy są zaangażowani w tworzenie gier, mogą skorzystać z 50% kosztów uzyskania przychodów.
Ulga B+R dla twórców gier
Ulga badawczo-rozwojowa (B+R) może być zastosowana przez firmę produkującą gry komputerowe w różnych aspektach działalności. Po pierwsze, prace związane z tworzeniem i projektowaniem nowych gier oraz aktualizacji gier istniejących są kwalifikowane jako działalność B+R. Przykładowo, prace nad aktualizacjami gry, które obejmują dodawanie nowych funkcjonalności, poprawę istniejących modułów oraz usuwanie błędów technicznych, są traktowane jako prace rozwojowe zgodnie z ustawą o CIT.
Ponadto, koszty ponoszone w związku z tymi pracami, takie jak wynagrodzenia pracowników, amortyzacja sprzętu komputerowego i licencje na oprogramowanie, mogą być uznane za koszty kwalifikowane, co pozwala na skorzystanie z ulgi podatkowej. Prace te obejmują również rozwój technologii, które są integralną częścią produkcji gier, takie jak algorytmy sztucznej inteligencji, modele 3D, tekstury, efekty dźwiękowe i wizualne oraz logika gry.
W szczególności, rozwijanie silników gier i narzędzi edytorskich, a także optymalizacja gier pod kątem różnych platform sprzętowych, są przykładami działalności B+R. Dodatkowo, innowacyjne rozwiązania technologiczne wprowadzane do gier mogą prowadzić do postępu technologicznego, co jest jednym z celów działalności B+R.
Korzystanie z ulgi B+R pozwala firmom obniżyć podstawę opodatkowania poprzez odliczenie kosztów kwalifikowanych, co zmniejsza ich obciążenia podatkowe. Firma może skorzystać z tej ulgi, jeżeli prowadzi działalność twórczą i systematycznie realizuje prace badawczo-rozwojowe, które mają na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań.
W praktyce oznacza to, że koszty związane z pracami nad aktualizacjami, które prowadzą do wprowadzenia nowych funkcjonalności i poprawy jakości gier, mogą być odliczone od dochodu podatkowego. Ważne jest, aby firma prowadziła odpowiednią ewidencję tych kosztów i udokumentowała swoje prace jako działalność badawczo-rozwojową, aby móc skutecznie skorzystać z ulgi B+R. W przypadku firm produkujących gry komputerowe, kosztami kwalifikowanymi będą przede wszystkim wynagrodzenia pracowników.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Ulga IP dla twórców gier
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0114-KDIP2-1.4010.575.2023.2.MR1 uznał, że prace nad aktualizacjami gier komputerowych stanowią prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 28 ustawy o CIT oraz działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.
Zgodnie z interpretacją, mikroprzedsiębiorcy, mali i średni przedsiębiorcy mogą odliczyć 200% kosztów kwalifikowanych związanych z działalnością badawczo-rozwojową, w tym pracami nad aktualizacjami gier komputerowych. Dyrektor potwierdził, że prace te stanowią działalność badawczo-rozwojową i koszty związane z tymi pracami mogą być uznane za koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2-3a ustawy o CIT
Ulga IP Box pozwala na opodatkowanie dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej, takich jak licencje do gier komputerowych, preferencyjną stawką 5%. W interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygnaturze 0111-KDIB1-3.4010.765.2023.2.JKU potwierdzono, że przychody z licencji udzielanych na gry komputerowe mogą być uznane za kwalifikowane prawa własności intelektualnej. W szczególności dotyczy to dochodów uzyskiwanych od platform sprzedażowych, które oferują gry konsumentom na podstawie licencji udzielanych przez spółkę. Aby skorzystać z ulgi, konieczne jest prowadzenie ewidencji rachunkowej, która wyodrębnia przychody i koszty związane z kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej. Gra komputerowa musi być chroniona prawem autorskim i wytworzona lub rozwinięta w ramach działalności badawczo-rozwojowej. Dzięki spełnieniu tych warunków, dochody z licencji do gier mogą być opodatkowane obniżoną stawką 5%.
50% kosztów uzyskania przychodów dla pracowników (twórców gier komputerowych)
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0112-KDIL2-2.4011.863.2022.8.WS potwierdził możliwość zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów (KUP) przez twórców gier komputerowych. Uznano, że pracownicy zatrudnieni na umowach o pracę oraz umowach o dzieło, którzy przenoszą majątkowe prawa autorskie do utworów stworzonych w ramach pracy, mogą korzystać z tej preferencji. Przykładowo, osoby zajmujące się programowaniem, grafiką, dźwiękiem, a także testerzy i producenci gier komputerowych mogą wyodrębniać honoraria autorskie z wynagrodzenia zasadniczego, które będą kwalifikowane do 50% KUP. Warunkiem jest odpowiednia dokumentacja pracy twórczej oraz umów, która wyodrębnia część wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich. Dzięki temu, twórcy gier mogą skorzystać z niższego opodatkowania swojego wynagrodzenia, co wspiera działalność innowacyjną i twórczą w branży gier komputerowych.
Dla twórców gier ustawodawca przewidział preferencje podatkowe, co przekłada się na znaczące obniżenie zobowiązań podatkowych. Ulga badawczo-rozwojowa pozwala firmom na odliczenie kosztów kwalifikowanych związanych z pracami nad tworzeniem i aktualizacjami gier. Ulga IP Box umożliwia opodatkowanie dochodów z licencji do gier preferencyjną stawką 5%. Dla pracowników, możliwość stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów oznacza niższe opodatkowanie wynagrodzenia za przeniesienie praw autorskich do utworów stworzonych w ramach pracy. Dzięki tym preferencjom, zarówno firmy produkujące gry, jak i ich pracownicy, mogą czerpać znaczne korzyści podatkowe.
AUTOR: Hubert Cynkier, Doradztwo podatkowe
Cykl ABC ulg podatkowych:
-
- Autorskie prawo do programu komputerowego – ulga B+R, IP Box, 50% KUP
- Badania lub rozwój – warunki do zastosowania ulgi B+R
- Centrum Badawczo Rozwojowe – dodatkowe uprawnienia w uldze B+R
- Działalność twórcza jako warunek do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów
- Etap rozruchu technologicznego w uldze na prototyp
- Fabrycznie nowe środki trwałe w uldze na robotyzację i prototyp
- Gry komputerowe a ulgi podatkowe
- Harmonijność ulg podatkowych
- Innowacyjni pracownicy – możliwość stosowania ulgi B+R w trakcie roku
- Jednostki naukowe w ulgach podatkowych
- Koszty kwalifikowane w ulgach podatkowych
- Leasing środków trwałych w ulgach podatkowych
- Milion złotych dodatkowych kosztów dzięki uldze na ekspansję
- Nexus – wskaźnik w uldze IP Box
- Okresy obowiązywania ulg podatkowych
- Podmioty kwalifikujące się do ulg podatkowych
- Robotyzacja procesów a preferencje podatkowe
- Strata a możliwość skorzystania z ulg podatkowych
- Transformacja ekologiczna a ulgi podatkowe
- Umowa z NCBR a prawo do zastosowania ulg podatkowych
- Własność intelektualna w ulgach podatkowych
- Zeznanie podatkowe – wykazanie ulg