GrantThornton - regiony

Jawne wynagrodzenia w ofertach pracy – nowelizacja Kodeksu pracy ogłoszona w Dzienniku Ustaw

Ustawa z 4 czerwca 2025 dot. nowelizacji Kodeksu Pracy w zakresie jawności wynagrodzeń przy rekrutacji została podpisana przez Prezydenta i ogłoszona w Dzienniku Ustaw. Pracodawcy będą zobowiązani do podawania widełek płacowych już w ogłoszeniach o pracę. Nowe przepisy mają zwiększyć transparentność rekrutacji i ograniczyć nierówności płacowe. Sprawdź, co się zmieni i kiedy nowelizacja wejdzie w życie.

Co zakłada nowelizacja Kodeksu pracy i kiedy wejdzie w życie?

1. Nowelizacja nakłada na pracodawców, przynajmniej w teorii, nowe oczekiwania w zakresie prowadzenia rekrutacji z kandydatami do pracy.

2. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba ubiegająca się o zatrudnienie na danym stanowisku ma otrzymać od przyszłego pracodawcy informacje o wynagrodzeniu (wraz ze wszystkimi składnikami), jego początkowej wysokości lub jego przedziale – opartym na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci.

Dodatkowo pracodawca będzie zobowiązany zapoznać kandydata do pracy z odpowiednimi postanowieniami układów zbiorowych lub regulaminów wynagradzania – jeżeli pracodawca jest nimi objęty.

3. Informacje, o których mowa powyżej, pracodawca ma obowiązek przekazać osobie ubiegającej się o zatrudnienie z wyprzedzeniem umożliwiającym zapoznanie się z tymi informacjami, w postaci papierowej lub elektronicznej, zapewniając rekrutowanej osobie świadome i przejrzyste negocjacje.

Informacje należy podać:

  • w ogłoszeniu o naborze na stanowisko;
  • przed rozmową kwalifikacyjną – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu, o którym mowa powyżej;
  • przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli pracodawca nie ogłosił naboru na stanowisko albo nie przekazał tych informacji w ogłoszeniu, o którym mowa w podpunkcie a, albo nie przekazał ich przed rozmową kwalifikacyjną.

Faktycznie brzmienie przepisu może wskazywać na dość swobodne manewrowanie czasem przy przekazywaniu informacji, gdyż „przed nawiązaniem stosunku pracy” (jak w punkcie c powyżej), może oznaczać w zasadzie bezpośrednio przed samym podpisaniem umowy o pracę. Co w praktyce może oznaczać, że nowelizacja de facto nie zmienia nic.

4. Co do samego ogłoszenia o naborze na stanowisko, pracodawca ma obowiązek zapewnić, aby było ono (w tym nazwy stanowisk) neutralne pod względem płci oraz aby sam proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący.

5. Co więcej, znowelizowany został także przepis, ( art.) 221 w § 1 Kodeksu Pracy, dotyczący zakresu informacji, których może żądać pracodawca od kandydata ubiegającego się o zatrudnienie. Dodano nowy punkt, który stanowi wyraźnie, że pracodawca nie będzie mógł żądać od kandydata informacji o wynagrodzeniu w obecnym lub w poprzednich stosunkach pracy. Mamy więc wyraźnie wprowadzony zakaz zadawania pytań o wynagrodzenie w poprzedniej pracy.

Znowelizowane przepisy wejdą w życie od 24 grudnia 2025r.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Prawo pracy
Dowiedz się więcej

Czy nowelizacja jest wdrożeniem Dyrektywy UE Gender Pay Gap Transparency Directive?

Ta krótka nowelizacja Kodeksu pracy nie jest absolutnie wdrożeniem Dyrektywy UE 2023/970 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania. A takie informacje pojawiają się w mediach.

Czytaj więcej: Jawność wynagrodzeń – główne założenia Pay Gap Transparency Directive

Jak sam tytuł wskazuje, Dyrektywa jest rozbudowanym i trudnym aktem prawnym, przewidującym skomplikowane mechanizmy i narzędzia mające doprowadzić do niwelacji luki płacowej (np. w zakresie raportowania do odpowiedniego organu, negocjacji z pracownikami, informowania ich, sankcji, roszczeń pracowniczych).

Dyrektywa ma zostać zaimplementowana do polskiego porządku prawnego do czerwca 2026 r. Zakładamy, że w zakresie objętym Dyrektywą uchwalenia nowelizacji będzie wymagać nie tylko Kodeks Pracy ale kilka innych ustaw. Być może zostanie uchwalona zupełnie nowa ustawa.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej rozpoczęło prace nad wdrożeniem Dyrektywy. Do prac zostali zaproszeni m.in. przedstawiciele Ministerstwa Sprawiedliwości, Departamentu do spraw Równego Traktowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Głównego Urzędu Statystycznego czy Państwowej Inspekcji Pracy. Odbyły się także rozmowy pomiędzy Ministerstwem Pracy a Głównym Urzędem Statystycznym dotyczące stworzenia narzędzia służącego pracodawcom do przekazywania organowi monitorującemu informacji, o których mowa w Dyrektywie, za pośrednictwem systemu GUS. Pracodawcy wprowadzaliby do narzędzia wskaźniki, które  trafiałyby do odpowiedniego organu monitorującego odpowiedzialnego za zbieranie i publikowanie danych.

Jeżeli chodzi o skomplikowany proces oceny i wartościowania pracy, Ministerstwo wraz z Centralnym Instytutem Ochrony Pracy – Państwowym Instytutem Badawczym pracuje także nad stworzeniem narzędzia służącego wartościowaniu stanowisk pracy zgodnie z wymogami Dyrektywy. W ramach tych prac ma także zostać stworzony „podręcznik” wyjaśniający, jak  powinien przebiegać proces wartościowania stanowisk pracy. Narzędzie ma zostać udostępnione bezpłatnie i będą mieli do niego dostęp wszyscy pracodawcy.

Autor: Jolanta Zarzecka-Sawicka, radca prawny, partner, lider praktyki prawa pracy w zespole Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Prawo pracy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Prawo pracy

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.