GrantThornton - regiony

Jawność wynagrodzeń coraz bliżej

Skontaktuj się

Monika Rosa

Główny Specjalista/Koordynator ds. płac i kadr

Specjalizacje

Równość wynagrodzeń kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub za pracę o takiej samej wartości stanowi jeden z fundamentów współczesnego prawa pracy, a zarazem jedno z jego kluczowych wyzwań. Istotnym krokiem ku zapewnieniu rzeczywistej równości na rynku pracy ma być unijna dyrektywa, której implementacja jest obecnie przedmiotem prac legislacyjnych w Polsce.

Luka płacowa obecnie

Mimo wieloletnich wysiłków ustawodawczych i rosnącej świadomości społecznej luka płacowa pomiędzy kobietami i mężczyznami nadal utrzymuje się w niemal wszystkich krajach europejskich, w tym również w Polsce. Według danych GUS z 2023 roku nieskorygowana luka płacowa w Polsce wyniosła 7,9%. W sektorze publicznym luka była znacznie niższa – 3,7%, a w sektorze prywatnym zdecydowanie wyższa – 13,9%. To zjawisko, jakkolwiek częściowo tłumaczone różnicami strukturalnymi rynku pracy czy wyborami zawodowymi kobiet i mężczyzn, wciąż stanowi przedmiot gorących debat, które stanowią punkt wyjścia do wprowadzenia zmian systemowych.

Założenia dyrektywy w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości

Wdrożenie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (dalej: Dyrektywa 2023/970) obejmuje kilka kluczowych obszarów, które mają na celu eliminację nierówności płacowych i zwiększenie jawności systemów wynagrodzeń. Unijna dyrektywa nakłada na pracodawców obowiązek informowania kandydatów o przewidywanym wynagrodzeniu jeszcze przed zatrudnieniem. W trakcie zatrudnienia pracownicy zyskają prawo  informacji o średnich wynagrodzeniach w podziale na płeć w odniesieniu do kategorii pracowników wykonujących taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości oraz kryteriach wynagrodzenia i awansu. Co więcej, firmy zatrudniające co najmniej 100 pracowników będą musiały regularnie raportować dane dotyczące różnic płacowych, a jeśli luka płacowa w danej kategorii pracowników przekroczy 5%, konieczne będzie przeprowadzenie szczegółowej analizy i wdrożenie środków zaradczych.

Ważny fragment

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Początek prac nad wdrożeniem dyrektywy w Polsce

Krokiem ku implementacji unijnej dyrektywy był polski projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy, który wpłynął do Sejmu 5 grudnia 2024 roku. W pierwotnym projekcie została przewidziana zasada jawności wynagrodzeń przed i w trakcie trwania stosunku pracy. Projekt przewidywał również, że pracownicy będą mogli wystąpić do pracodawcy z „wnioskiem o udzielenie informacji dotyczącej ich indywidualnego poziomu wynagrodzenia oraz średnich poziomów wynagrodzenia, w podziale na płeć w odniesieniu do kategorii pracowników wykonujących taką samą pracę jak oni lub pracę o takiej samej wartości.”

Przedłożony projekt budził jednak szereg zastrzeżeń ze względu na pominięcie kluczowych regulacji w zakresie: sprawozdawczości, mechanizmów monitorowania i eliminowania luki płacowej powyżej 5%, sankcji dla pracodawców oraz ochrony danych osobowych. Po pierwszym czytaniu w Sejmie, poselski projekt został skierowany do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. W kwietniu 2025 roku Komisja po rozpatrzeniu projektu przyjęła jego nową, okrojoną wersję, która powstała w porozumieniu z przedstawicielami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Po zmianach pozostało jedynie dodanie art. 18(3ca) odnoszącego się do przejrzystości wynagrodzeń przed zatrudnieniem.

Nowe obowiązki informacyjne pracodawców

Zgodnie z aktualnie zaakceptowanymi propozycjami pracodawcy mają być zobowiązani do udzielania informacji osobie ubiegającej się o zatrudnienie na danym stanowisku o wynagrodzeniu, jego początkowej wysokości lub jego przedziale oraz, w stosownych przypadkach, w odpowiednich postanowieniach układów zbiorowych pracy lub regulaminu wynagradzania, które mają być oparte na obiektywnych, neutralnych kryteriach, w szczególności pod względem płci.

Ważny fragment

Projekt w obecnym kształcie zakłada, że powyższa informacja może być przekazana „w postaci papierowej lub elektronicznej osobie ubiegającej się o zatrudnienie, z odpowiednim wyprzedzeniem, zapewniając świadome i przejrzyste negocjacje: w ogłoszeniu o naborze na wolne stanowisko lub przed rozmową kwalifikacyjną, lub w innym przypadku przed nawiązaniem stosunku pracy.”

Ponadto, pracodawcy będą musieli zapewnić, aby ogłoszenia o naborze na wolne stanowiska oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący.

Aktualny stan prac legislacyjnych

Nowelizacja Kodeksu pracy w powyższym kształcie została uchwalona przez Sejm 9 maja 2025 r. Za nowelizacją Kodeksu pracy zagłosowało 228 posłów, przeciw było 14, a 181 posłów wstrzymało się od głosu. Teraz projekt trafi do Senatu, który zabierze głos w przedmiotowej sprawie, a następnie zostanie przedłożony Prezydentowi. Zgodnie z zapowiedziami zmiany mają wejść w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy. Warto więc podkreślić, że jeżeli aktualnie dyskutowane propozycje staną się prawem to i tak w niewielkim stopniu będą wdrażały unijną dyrektywę. Należy mieć na uwadze, że czasu na jej zaimplementowanie pozostało niewiele.  Termin ten upływa z dniem 7 czerwca 2026 roku. Z przekazów medialnych wynika jednak, że w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej powstał już zespół, który ma podjąć prace nad przygotowaniem projektu ustawy kompleksowo implementującej pozostałe przepisy unijnej dyrektywy do krajowego porządku prawnego.

Uchwalona w maju przez Sejm nowelizacja Kodeksu pracy w zakresie przejrzystości wynagrodzeń przed zatrudnieniem choć formalnie nawiązuje do postanowień Dyrektywy, jest niewystarczająca. Projekt ten, ograniczający się w istocie do wprowadzenia obowiązku podawania proponowanego wynagrodzenia na etapie rekrutacji, nie uwzględnia kluczowych elementów Dyrektywy takich jak: obowiązki sprawozdawcze, mechanizmy monitorowania i raportowania luki płacowej oraz sankcje dla pracodawców.

Czytaj więcej: Jawność wynagrodzeń – główne założenia Pay Gap Transparency Directive

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing kadr i płac

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Monika Rosa

Główny Specjalista/Koordynator ds. płac i kadr

Specjalizacje

Skontaktuj się

Monika Rosa

Główny Specjalista/Koordynator ds. płac i kadr

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Outsourcing kadr i płac

Zobacz wszystkie

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing kadr i płac

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.