Redukcja kosztów przy zachowaniu wysokiej jakości, dostęp do wyspecjalizowanej wiedzy bez angażowania zasobów przedsiębiorstwa w jej pozyskanie i utrzymanie, zwiększenie elastyczności przy obniżonym ryzyku działalności – wszystkie te zalety outsourcingu są znane i doceniane w Europie.
Ten artykuł pochodzi z najnowszego magazynu PLUS Outsourcing Rachunkowości
Wiele rozwiniętych firm mających swoje główne siedziby poza granicami Polski, a chcących wejść na polski rynek, decyduje się na powierzenie zewnętrznym fachowcom procesów koniecznych do prawidłowego funkcjonowania przedsiębiorstwa, a nie związanych bezpośrednio z podstawową działalnością firmy. Taka strategia pozwala na skupienie całej uwagi i zasobów organizacji na tzw. core biznesie, który generuje zyski i jest sensem istnienia spółki. Taki cel miał również zarząd i kadra kierownicza Monini S.p.A. z siedzibą we Włoszech – producenta oliwy z oliwek najwyższej jakości, tj. extra vergine.
Biznesowa intuicja
Początki Monini S.p.A., zlokalizowanej w Spoleto, ok. 140 km na północ od Rzymu, sięgają lat dwudziestych XX wieku. Wówczas założyciel firmy, Zefferino Monini, dziadek obecnego właściciela, zdecydował o koncentracji działań swojego przedsiębiorstwa na produkcji najwyższej jakości oliwy z oliwek Extra Vergine. Ta intuicyjna decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę. Mimo, że na rynku królowała wówczas zwykła rafinowana oliwa, Zefferino Monini był przekonany, że przyszłość należy do oliwy extra vergine. Historia dowiodła, że miał rację. Jego trafna decyzja stała się kluczem do rozwoju firmy w kolejnych latach. Najpierw we Włoszech, a następnie na zagranicznych rynkach. Po niemal stu latach od powstania, firma nadal jest w rękach rodziny Monini. Zatrudnia ponad 100 osób i jest czołowym producentem oliwy na włoskim rynku. Eksportuje swoje produkty do ponad 30 krajów na całym świecie. O smaku i aromacie oliwy w każdej sprzedawanej butelce decyduje zawsze osobiście Zefferino Monini. Testuje ponad 3.000 próbek oliwy rocznie. Wszystko po to, by zapewnić swoim klientom najwyższą jakość i niezmienny smak. Szacunek dla tradycji, oryginalnej receptury i ogromna pasja w połączeniu z nowoczesną technologią czynią Monini jednym z niewielu producentów, który jest w stanie zapewnić stałą, wysoką jakość produktu, typową dla niewielkich przetwórni.
W Polsce produkty Monini są obecne na półkach sklepowych od ponad dekady. Marka ma najwyższe udziały na rynku w kategorii oliwy extra vergine. Od lat jest liderem w swojej branży, ciesząc się wysoką rozpoznawalnością wśród polskich konsumentów.
Wejście Monini do Polski
Zwiększające się wymagania dotyczące dystrybucji naszych produktów w Polsce, ambitne plany oraz dynamicznie zmieniająca się rzeczywistość, skłoniły naszą firmę do zmiany koncepcji dystrybucji na polskim rynku i zadecydowały o założeniu spółki Monini Polska. Już na samym początku wiedzieliśmy, że kluczem do sukcesu jest dobrze przeprowadzony outsourcing we wszystkich dziedzinach, w tym w finansach. Po sześciu latach działalności wiemy, że to było dobre posunięcie – przyznaje Michał Gurzyński, Operation Manager Monini Polska.
W 2008 roku Grant Thornton i Monini Polska nawiązali współpracę. Głównym zadaniem nowo powstałej wówczas spółki Monini Polska była szeroko pojęta dystrybucja produktów spółki matki. Firma przede wszystkim musiała skupić się na logistycznym aspekcie procesu sprzedaży i zapewnić niezbędny marketing wprowadzanym na rynek produktom. Oprócz dystrybucji od 2009 roku dotychczasowego portfolio produktów spółki matki,Monini Polska konsekwentnie powiększała i wciąż powiększa swoją ofertę o nowe produkty, m.in. oliwy smakowe, oleje z pestek winogron, olej ryżowy, octy balsamiczne bądź winne, sosy, sok z cytryn, a ostatnio nawet organiczne kosmetyki na bazie oliwy z oliwek extra vergine.
Monini Polska w początkowym okresie działania na polskim rynku potrzebowała kompetentnego i rzetelnego partnera, który zabezpieczyłby jej księgowe oraz podatkowe aspekty funkcjonowania i podołałby wyzwaniom związanym z jej dynamicznym rozwojem. Zarząd Monini Polska jako outsourcera rachunkowości wybrał firmę Grant Thornton. Decydujące znaczenie przy podejmowaniu tej decyzji miało kilkunastoletnie doświadczenie ekspertów Grant Thornton i ich ogromny kapitał wiedzy, stanowiący zabezpieczenie interesów Monini Polska, a także mocne referencje Grant Thornton od klientów firmy.
Sprawdź Outsourcing rachunkowości Grant Thornton