Mające miejsce zmiany ustawy o rachunkowości wprowadziły dwie kategorie jednostek: jednostki mikro oraz jednostki małe. Zmiany te zostały wprowadzone: ustawą z dnia 11 lipca 2014 r. o zmianie ustawy o rachunkowości (Dz. U. 2014., poz. 1100) oraz ustawą z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015 r., poz. 1333).
Pozostałe jednostki, które nie kwalifikują się do małych lub mikro to tak zwane „jednostki duże”
W związku z wprowadzeniem przez ustawodawcę dwóch kategorii jednostek małych i mikro, można uznać , że jednostki pozostałe zaliczane są do kategorii „jednostek dużych”. Dokładniej zalicza się do nich:
- jednostki publiczne, które jeśli nie zakaz ustawy mogłyby zostać zakwalifikowane jako jednostki małe lub mikro, mowa tu na przykład o emitentach papierów wartościowych; sprawozdania finansowe tych jednostek podlegają obowiązkowemu badaniu przez biegłego rewidenta,
- jednostki, które spełniają warunki zaliczenia do kategorii jednostek małych lub mikro, których organ zatwierdzający nie podjął decyzji o stosowaniu przepisów przewidzianych dla tego rodzaju podmiotów,
- jednostki faktycznie prowadzące działalność w większym zakresie, które nie klasyfikują się do jednostek małych ze względu na przekroczenie limitów progowych.
Sprawdź Outsourcing finansowo-księgowy Grant Thornton
Sprawozdanie finansowe jednostek dużych
Podjęcie przez organ zatwierdzający decyzji o zakwalifikowaniu jednostki do mikro lub małej oraz spełnienie wymogów określonych ustawą o rachunkowości daje możliwość stosowania uproszczeń polegających m. in. na sporządzaniu mniej rozbudowanych sprawozdań finansowych. I, tak jednostki mikro mogą sporządzać sprawozdanie finansowe według załącznika nr 4 do ustawy, a jednostki małe według załącznika nr 5 do ustawy.
Nie mogą korzystać z tego rodzaju uproszczeń podmioty zakwalifikowane do jednostek pozostałych – dużych. Jednostki te zobligowane są do przygotowania sprawozdania finansowego w formie najbardziej rozbudowanej. Wzór jednostkowego sprawozdania finansowego dla jednostek dużych określony został w załączniku nr 1 do ustawy. Co więcej, jeśli jednostki te podlegają obowiązkowi badania przez biegłego rewidenta, to sporządzają także zestawienie zmian w kapitale funduszu własnym oraz rachunek przepływów pieniężnych.
Dodatkowym elementem sprawozdawczym dla jednostek dużych jest obowiązkowe sporządzenie sprawozdania z działalności jednostki jako uzupełnienia informacji zawartych w sprawozdaniu finansowym.
Uproszczenia dla jednostek dużych
Jednostki wspomniane wyżej w punkcie 2, które mimo posiadania możliwości zakwalifikowania jako jednostki mikro lub jednostki małe nie otrzymały w tym zakresie akceptacji organu zatwierdzającego mogą korzystać z dodatkowych uproszczeń jeśli w poprzednim roku obrotowym nie przekroczyły dwóch z trzech wielkości progowych: – suma bilansowa 17 mln zł, – przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów 43 mln zł, – średnioroczne zatrudnienie 50 osób.
Jednostki, które nie przekroczyły powyższych limitów mogą :
- odstąpić od ustalania odroczonego podatku dochodowego, jeżeli są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych,
- stosować podatkową definicję leasingu,
- nie stosować rozporządzenia o instrumentach finansowych.