Celem dyrektywy NIS2 jest wzmocnienie cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Dyrektywa nakłada na szereg podmiotów obowiązek realizacji szczególnych obowiązków w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa cybernetycznego. Nowe regulacje wejdą w życie w Polsce najprawdopodobniej w 2025 r.

Na zmiany powinni przygotować się między innymi producenci komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych, producenci urządzeń elektrycznych oraz producenci innych maszyn. Czyli dokładnie kto?

Implementacja NIS2 w Polsce

Dyrektywa Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 ws. środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwo na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylającą dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS2) (Dz. U. UE. L. z 2022 r. nr 333, str. 80) (dalej: NIS2) została uchwalona w dniu 14 grudnia 2022 r. Postanowienia dyrektywy nie wiążą przedsiębiorców bezpośrednio. Jednakże każde państwo członkowskie, w tym Polska, zostały zobowiązane do dostosowania przepisów krajowych do postanowień NIS2. W Polsce implementacja postanowień NIS2 nastąpi poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (dalej: Ustawa o KSC). Wejście w życie Ustawy o KSC zapowiadane jest na 2025 r., lecz dokładna data nie jest jeszcze znana.

Projekt nowelizacji Ustawy o KSC zakłada, że podmioty objęte zakresem jej zastosowania będą miały 6 miesięcy na wdrożenie przepisów. Podmioty objęte nowelizacją muszą jednak pamiętać, że w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie nowych przepisów będą zobowiązane do wpisu na listę podmiotów ważnych i kluczowych.

Ważny fragment

Projekt nowelizacji zakłada zasadę samoidentyfikacji. Tym samym przedsiębiorcy będą musieli samodzielnie ustalić, czy podlegają nowym przepisom.

Produkcja sprzętów i maszyn jako sektor ważny

NIS2 dzieli przedsiębiorców podlegających nowym przepisom na dwie kategorie:

1. podmioty podlegające przepisom bez względu na wielkość (np. dostawca usług DNS, dostawca usług zaufania czy rejestr nazw domen najwyższego poziomu TLD,

2. podmioty, podlegające przepisom tylko wówczas, gdy jednocześnie spełniają 2 warunki:

  • są podmiotami określonej wielkości,
  • działają we wskazanym w ustawie sektorze.

Produkcja została uznana za sektor ważny. Dotyczy to:

  • produkcji komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych,
  • produkcji urządzeń elektrycznych,
  • produkcji maszyn i urządzeń, gdzie indziej nieklasyfikowanych.

Podmioty działające w powyższym sektorze będą podlegać nowym regulacjom, jeśli są co najmniej przedsiębiorstwem średnim w rozumieniu art. 2 ust. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.7).

Ważny fragment

Przedsiębiorcy średni i duzi działający w sektorze ważnym, jakim jest Produkcja są podmiotami ważnymi w rozumieniu NIS2 i projektu nowelizacji Ustawy o KSC.

Przedsiębiorca jest przedsiębiorcą średnim, jeśli:

  1. zatrudnia więcej niż 50 osób (przez zatrudnionych należy rozumieć osoby na umowach o pracę, ale również umowy zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych) lub
  2. ma obrót lub całkowity bilans roczny nieprzekraczający 10 mln EUR.

Przy czym wystarczy spełnianie jednej z powyższych przesłanek. Wynika to z tego, że przedsiębiorca mały musi jednocześnie spełnić dwa warunki: zatrudniać mniej niż 50 osób i nie przekraczać rocznego obrotu lub bilansu rocznego na poziomie 10 mln EUR. Jeśli przedsiębiorca nie spełnia choć jednego z powyższych warunków, jest podmiotem co najmniej średnim.

NIS-2 – czy moja firma podlega? [ANKIETA]

Przygotowaliśmy dla Państwa krótki kwestionariusz, który pozwoli zidentyfikować, czy i w jakim stopniu Państwa firma podlegać będzie pod wymagania Dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej (dyrektywa NIS2). NIS-2 zostanie implementowana do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa, która ma wejść w życie na przełomie 2023 i 2024. Nowe regulacje wprowadzą znaczące zmiany dla polskich podmiotów: odpowiedzialność organów zarządzających oraz kary dochodzące do 10 000 000 euro lub aż 2% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Z przyjemnością pomożemy Państwu przygotować się do tych nowych wymagań. Aby wstępnie zbadać swoje nowe obowiązki w tym zakresie przygotowaliśmy kilka pytań. Po odpowiedzi na pytania otrzymają Państwo wynik, który odzwierciedli prawdopodobieństwo polegania pod nowe obowiązki nałożone przez Dyrektywę i projektowaną nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa.

1

Informacje o Twoim biznesie

2

Kwestionariusz

3

Wynik

Czy Twoja firma operuje w jednym z poniższych sektorów?

  • Energia
  • Transport
  • Bankowość i infrastruktura rynków finansowych
  • Ochrona zdrowia
  • Zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucja
  • Infrastruktura cyfrowa
  • Zarządzanie usługami ICT
  • Przestrzeń kosmiczna
  • Produkcja, wytwarzanie i dystrybucja chemikaliów
  • Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności
  • Inna produkcja
  • Usługi pocztowe
  • Gospodarowanie odpadami
  • Dostawcy usług cyfrowych
  • Badania naukowe
  • dostawca usług DNS
  • kwalifikowany albo niekwalifikowany dostawca usług zaufania
  • Podmiot krytyczny
  • Podmiot publiczny
  • Rejestr nazw domen najwyższego poziomu (TLD)
  • przedsiębiorca komunikacji elektronicznej
  • INNE

    W szczególności:

  • Wydobywanie kopalin
  • Energia elektryczna - jako operator systemów dystrybucyjnych, przesyłowych, wytwórca lub uczestnik rynku magazynowania, agregacji, a także jako operator punktów ładowania odpowiedzialni za zarządzanie punktem ładowania i jego obsługę, świadczący usługę ładowania użytkownikom końcowym, w tym w imieniu i na rzecz dostawcy usług w zakresie mobilności
  • System ciepłowniczy lub chłodniczy - operator systemu ciepłowniczego lub chłodniczego
  • Ropa naftowa - jako operator ropociągu, operator instalacji służącej do produkcji, rafinacji, przetwarzania lub magazynowania i przesyłu ropy naftowej, jak również stanowiący krajową centralę zapasów ropy naftowej
  • Gaz - Jako przedsiębiorca dostarczający gaz lub operator systemu dystrybucyjnego, przesyłowego, magazynowania, LNG, jak również przedsiębiorstwo gazowe lub operator instalacji służących do rafinacji i przetwarzania gazu ziemnego; podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wydobywania gazu ziemnego na podstawie koncesji
  • Energetyka jądrowa - podmiot będący operatorem obiektu energetyki jądrowej, podmiot będący inwestorem obiektu energetyki jądrowej
  • Wodór - jako operator instalacji służących do produkcji, magazynowania i przesyłu wodoru
  • Transport lotniczy - jako przewoźnik lotniczy, Zarządzający portem lotniczym lub jako obsługujący urządzenia pomocnicze w porcie lotniczym; operator zarządzający ruchem lotniczym, który zapewnia służbę kontroli ruchu lotniczego (ATC)
  • Transport kolejowy - zarządcy infrastruktury kolejowej lub przedsiębiorstwa kolejowe, w tym operatorzy infrastruktury kolejowej
  • Transport wodny - armatorzy śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego wodnego transportu pasażerów i towarów, a także organy zarządzające portami, oraz jednostki wykonujące prace i operujące sprzętem znajdującym się w tych portach, a także operatorzy systemów ruchu statków
  • Transport drogowy - organy administracji drogowej odpowiedzialne za zarządzanie ruchem drogowym, z wyłączeniem podmiotów publicznych, dla których zarządzanie ruchem lub obsługa inteligentnych systemów transportowych jest inną niż istotna częścią ich ogólnej działalności
  • W szczególności:

  • Instytucja kredytowa
  • operatorzy systemów obrotu
  • kontrahenci centralni (CCP)
  • SKOK
  • Biura maklerskie
  • W szczególności:

  • Podmiot leczniczy
  • Laboratoria referencyjne UE
  • podmioty prowadzące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produktów leczniczych
  • podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej będące podwykonawcą dla podmiotów kluczowych lub ważnych w sektorze ochrona zdrowi
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne
  • Apteka ogólnodostępna
  • Hurtownia farmaceutyczna
  • dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
  • Zbiorowe odprowadzanie ścieków Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
  • W szczególności:

  • Dostawca punktu wymiany ruchu internetowego
  • Dostawca chmury obliczeniowej
  • Dostawca usług centrum przetwarzania danych
  • Dostawca sieci dostarczania treści
  • Podmiot świadczący usługę rejestracji nazw domen
  • Dostawca usług zarządzanych
  • Dostawca usług zarządzanych w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • operatorzy infrastruktury naziemnej należącej do, zarządzanej i obsługiwanej przez państwa członkowskie lub podmioty prywatne, które wspierają świadczenie usług kosmicznych, z wyjątkiem dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej
  • W szczególności przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją substancji oraz wytwarzaniem i dystrybucją substancji lub mieszanin, a także przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem z substancji lub mieszanin wyrobów
  • Przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się dystrybucją hurtową oraz przemysłowymi produkcją i przetwarzaniem
  • produkcja wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych
  • produkcja urządzeń elektrycznych
  • produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep
  • produkcja pozostałego sprzętu transportowego
  • operatorzy świadczący usługi pocztowe
  • Zbieranie odpadów
  • Transport odpadów
  • Przetwarzanie odpadów, w tym sortowanie, wraz z nadzorem nad wymienionymi działaniami, a także późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów
  • Działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami
  • Dostawy i usługi dla sektora gospodarowania odpadami
  • Zbieranie odpadów
  • dostawcy internetowych platform handlowych
  • dostawcy wyszukiwarek internetowych
  • dostawcy platform usług sieci społecznościowych
  • organizacje badawcze
  • uczelnie
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki
  • instytuty naukowe PAN
  • międzynarodowe instytuty naukowe
  • Centrum Łukasiewicz
  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz
  • Polska Akademia Umiejętności
  • W szczególności:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa
  • sądy i trybunały
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
  • związki metropolitalne
  • jednostki budżetowe
  • samorządowe zakłady budżetowe
  • agencje wykonawcze
  • instytucje gospodarki budżetowej
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • uczelnie publiczne
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury
  • Instytuty badawcze
  • Narodowy Bank Polski
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
  • Polskie Centrum Akredytacji
  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Polska Agencja Prasowa
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 i 1089)
  • Polski Fundusz Rozwoju i inne instytucje rozwoju, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3-6 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej
  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych z siedzibą w Otwocku-Świerku
  • Spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679)

Opowiedz nam o swoim biznesie

  • Mniej niż 50
  • Pomiędzy 50 a 250
  • Więcej niż 250
  • Mniej niż 10 mln Euro
  • Pomiędzy 10 a 50 mln Euro
  • Powyżej 50 mln Euro

Twój wynik:

Twoje odpowiedzi
Wielkość firmy 0 - 10 pracowników Zmień

Adam Woźniak

Executive Director

Skontaktuj się z Adam Woźniak, by skonsultować swój wynik.

*Zgoda obowiązkowa
Informacje o sposobach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i Klauzuli informacyjnej.

Produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych

Do kategorii produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych należą przedsiębiorcy prowadzący którykolwiek z rodzajów działalności gospodarczej, o których mowa w sekcji C dział 26 klasyfikacji NACE Rev. 2, tj.:

  • produkcja elementów elektronicznych (np. mikroprocesorów, układów scalonych, elementów wyświetlaczy)
  • produkcja elektronicznych obwodów drukowanych (np. kart interfejsów, modemów, sterowników)
  • produkcja komputerów i urządzeń peryferyjnych (np. drukarek, monitorów, terminali komputerowych i bankomatów)
  • produkcja sprzętu (tele)komunikacyjnego (np. sprzętu telefonicznego, sprzętu do transmisji danych)
  • produkcja elektronicznego sprzętu powszechnego użytku (np. elektronicznego sprzętu audio i wideo do domowej rozrywki)
  • produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych (np. liczników pomiarowych, systemów i przyrządów nawigacyjnych)
  • produkcja zegarków i zegarów
  • produkcja urządzeń napromieniowujących, sprzętu elektromedycznego i elektroterapeutycznego (np. sprzętu RTG, TK, MRI)
  • produkcja instrumentów optycznych, niezapisanych magnetycznych i optycznych nośników informacji oraz sprzętu fotograficznego (np. lornetek, teleskopów, soczewek, sprzętu fotograficznego)

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Produkcja urządzeń elektrycznych

Do kategorii produkcja urządzeń elektrycznych należą przedsiębiorcy prowadzący którykolwiek z rodzajów działalności gospodarczej, o których mowa w sekcji C dział 27 klasyfikacji NACE Rev. 2, tj.:

  • produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów
  • produkcja aparatury rozdzielczej i sterowniczej energii elektrycznej (np. tablic sterowniczych do rozdziału energii elektrycznej)
  • produkcja baterii i akumulatorów
  • produkcja kabli światłowodowych
  • produkcja pozostałych elektronicznych i elektrycznych przewodów i kabli
  • produkcja sprzętu instalacyjnego (np. szyn zbiorczych, oprawek do lamp, GFCI)
  • produkcja sprzętu oświetleniowego
  • produkcja elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego
  • produkcja nieelektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego (np. nieelektryczne ogrzewacze pomieszczeń, ruszty, urządzenia do gotowania)
  • produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego (np. półprzewodników, ładowarek do akumulatorów, elektrod węglowych)
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Kancelaria Prawna
Dowiedz się więcej

Produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej nieklasyfikowanych

Do kategorii produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej nieklasyfikowanych należą przedsiębiorcy prowadzący którykolwiek z rodzajów działalności gospodarczej, o których mowa w sekcji C dział 28 klasyfikacji NACE Rev. 2, tj.:

  • produkcja silników i turbin
  • produkcja sprzętu i wyposażenia do napędu hydraulicznego i pneumatycznego (np. układów zasilanych płynami, przekładni hydrostatycznych)
  • produkcja pozostałych pomp i sprężarek (np. pomp ręcznych)
  • produkcja pozostałych kurków i zaworów
  • produkcja łożysk, kół zębatych, przekładni zębatych i elementów napędowych (np. sprzęgieł i łączników wałów)
  • produkcja pieców, palenisk i stałych urządzeń grzewczych dla gospodarstw domowych (np. palników, montowanych na stałe urządzeń grzewczych)
  • produkcja urządzeń podnośnikowych i przeładunkowych (np. dźwigów, wózków widłowych)
  • produkcja maszyn i sprzętu biurowego (np. maszyn liczących, kas fiskalnych)
  • produkcja narzędzi ręcznych mechanicznych (np. pił tarczowych)
  • produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych wentylacyjnych i klimatyzacyjnych
  • produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej nie klasyfikowana (np. urządzeń ważących, maszyn i urządzeń do filtrowania cieczy)
  • produkcja maszyn dla rolnictwa i leśnictwa
  • produkcja maszyn do formowania metalu i obrabiarek do metalu
  • produkcja pozostałych narzędzi mechanicznych
  • produkcja maszyn dla metalurgii
  • produkcja maszyn dla górnictwa i do wydobywania oraz budownictwa
  • produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów
  • produkcja maszyn dla przemysłu tekstylnego, odzieżowego i skórzanego
  • produkcja maszyn dla przemysłu papierniczego
  • produkcja maszyn do obróbki gumy lub tworzyw sztucznych
  • produkcja maszyn do wytwarzania przyrostowego
  • produkcja maszyn specjalnego przeznaczenia, gdzie indziej nieklasyfikowana (np. maszyn do produkcji półprzewodników, maszyn do produkcji płytek, elektrod)

NIS2 – obowiązki i sankcje

Projekt nowelizacji Ustawy o KSC nakłada na podmioty objęte regulacjami liczne obowiązki. Podmioty te będą zobowiązane do:

  • zapewnienia ciągłości działania, zarządzania kopiami zapasowymi oraz przywracania normalnego funkcjonowania po sytuacjach nadzwyczajnych i zarządzania kryzysowego,
  • zapewnienia bezpieczeństwa łańcucha dostaw, uwzględniając aspekty bezpieczeństwa w relacjach z bezpośrednimi dostawcami lub usługodawcami,
  • zapewnienia bezpieczeństwa w procesie nabywania, rozwoju i utrzymania sieci oraz systemów informatycznych, w tym zarządzania podatnościami i ich ujawniania,
  • wdrożenia polityk i procedur oceny skuteczności środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie,
  • zapewnienia podstawowych praktyk cyberhigieny oraz szkoleń w zakresie cyberbezpieczeństwa,
  • stosowania polityk i procedur dotyczących kryptografii, w tym szyfrowania, jeśli jest to stosowane,
  • zapewnienia bezpieczeństwa zasobów ludzkich, kontroli dostępu oraz zarządzania aktywami,
  • w odpowiednich przypadkach – stosowania uwierzytelniania wieloskładnikowego lub ciągłego zabezpieczonych połączeń głosowych, tekstowych i wideo oraz zabezpieczonych systemów łączności wewnątrz podmiotu w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • zgłaszania osób lub organów zarządzających w firmie, które zatwierdzają środki zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie,
  • przeprowadzania na własny koszt regularnych audytów bezpieczeństwa.

Ważny fragment

Ustawodawca przewiduje kary finansowe za nieprzestrzeganie nowych regulacji. Dla podmiotów ważnych kary wynoszą co najmniej 15.000 zł i nie mogą przekroczyć 7 mln EUR. Odpowiedzialnością mogą być obciążeniu także kierownicy jednostek, tacy jak członkowie zarządu lub wspólnicy.

Wdrożenie dyrektywy NIS2 stanowi znaczące wyzwanie dla przedsiębiorców, którzy muszą określić zakres swojej odpowiedzialności i dostosować się do bardziej surowych przepisów. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie ochrony kluczowych sektorów gospodarki przed zagrożeniami cybernetycznymi, zapewniając wyższy poziom zabezpieczeń, w tym w sektorze produkcji.

AUTORZY: Kacper Kobierski oraz Magdalena Bilicka, Zespół Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Czytaj więcej o NIS2:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Kancelaria prawna

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Magdalena Bilicka

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Skontaktuj się

Magdalena Bilicka

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.