GrantThornton - regiony
W 2026 r. wejdą w życie kluczowe zmiany w rejestrze akcjonariuszy, stanowiące kolejny z etapów reformy dematerializacji akcji. Planowana nowelizacja Kodeksu spółek handlowych porządkuje obieg informacji o akcjach, zwiększa obowiązki zarządu oraz wzmacnia ochronę akcjonariuszy spółek niepublicznych. Spółki powinny już teraz przygotować się do nowych wymagań.

Zmiany w rejestrze akcjonariuszy – główne założenia

Nowelizacja KSH 2026 wprowadza szereg modyfikacji dotyczących zasad prowadzenia rejestru akcjonariuszy w niepublicznych spółkach akcyjnych, prostych spółkach akcyjnych oraz spółkach komandytowo-akcyjnych. Ich celem jest zwiększenie przejrzystości, uporządkowanie obiegu informacji oraz zapewnienie realnej ochrony akcjonariuszy. Projekt nowelizacji obejmuje zarówno nowe obowiązki dla spółek, jak i podmiotów prowadzących rejestry.

Dematerializacja akcji – zmian ciąg dalszy

Proponowane rozwiązania są rozwinięciem reformy z 2021 r., która wprowadziła obowiązkową dematerializację akcji spółek niepublicznych. Nowelizacja potwierdza, że to rejestr akcjonariuszy jest podstawowym źródłem informacji o prawach udziałowych, a dokument akcji w formie papierowej pełni jedynie rolę dowodową. Projekt przewiduje wydłużenie ważności papierowych dokumentów akcji o dodatkowe dwa lata, tj. do 29 lutego 2028 r.

Obowiązki zarządu w związku z nowelizacją KSH

Jedna z kluczowych zmian to wprowadzenie 7-dniowego terminu na przekazanie aktualnych danych podmiotowi prowadzącemu rejestr akcjonariuszy. Dotyczy to m.in.:

  • zmiany danych akcjonariusza,
  • przeniesienia akcji,
  • zdarzeń wymagających aktualizacji danych w rejestrze.

Analogiczny obowiązek będzie spoczywać na podmiocie prowadzącym rejestr, który będzie musiał zgłosić wygaśnięcie lub rozwiązanie umowy ze spółką do sądu rejestrowego, także w terminie 7 dni. Celem zmian jest zapewnienie ciągłości rejestracji akcji oraz wykluczenie sytuacji, w których spółka nie ma ważnej umowy o prowadzenie rejestru.

Nowelizacja KSH 2026: więcej informacji w KRS

Nowelizacja zakłada ujawnianie w KRS informacji o podmiocie, prowadzącym rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu każdy zainteresowany będzie mógł ustalić, kto odpowiada za prowadzenie rejestru danej spółki. Zmiana ta wzmocni nadzór sądu rejestrowego i ułatwi identyfikację spółek, które nie wywiązały się z obowiązku zawarcia umowy z instytucją rejestrową.

Ponadto, w przypadku wniosku o wykreślenie spółki z KRS niezbędne będzie dołączenie listy akcjonariuszy, co pozwoli uporządkować kwestie właścicielskie przed zakończeniem bytu prawnego spółki.

google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Rozszerzenie zakresu danych i ochrona akcjonariuszy

Zmiany w rejestrze akcjonariuszy przewidują rozszerzenie zakresu danych wymaganych przy wpisach. W rejestrze obowiązkowe będzie ujawnienie m.in.:

  • numeru PESEL lub daty urodzenia akcjonariusza,
  • numeru w odpowiednim rejestrze (w przypadku osób prawnych),
  • nazwa rejestru, do którego wpisany jest podmiot.

Równocześnie ustawa ogranicza zakres danych, które mogą być udostępniane innym akcjonariuszom. Ma to zwiększyć ochronę prywatności. Ujednolicona zostanie także klasyfikacja akcji – nie będzie już rozróżnienia na akcje imienne i na okaziciela.

Skorzystaj z naszych usług z zkaresu: Kancelaria prawna
Dowiedz się więcej

Kiedy zmiany w KSH wchodzą w życie?

Większość przepisów ma wejść w życie po upływie 12 miesięcy od ogłoszenia ustawy. Jednak istotne przepisy dotyczące mocy dowodowej dokumentów akcji zaczną obowiązywać już od 28 lutego 2026 r. Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiedziało pilne procedowanie ustawy, wynikające z konieczności zapewnienia ciągłości reformy dematerializacji.

Zmiany w rejestrze akcjonariuszy stanowią jeden z najważniejszych elementów zaplanowanych nowelizacji KSH. Rozszerzenie zakresu danych, nowe obowiązki zarządów oraz kontynuacja dematerializacji akcji znacząco wpłyną na funkcjonowanie spółek. Przedsiębiorcy powinni już teraz zaplanować proces dostosowania się do wymogów, aby uniknąć ryzyka związanego z niedopełnieniem obowiązków.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Kancelaria prawna

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Magdalena Bilicka

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Skontaktuj się

Magdalena Bilicka

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.